Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Åk 9 - året då det händer -.
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Nya utvecklingssamtal
Bedömning.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Vad är du för typ av person?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Björknässkolan Nacka kommun
Läroplansnätverk förskola
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
SIM TEAM.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Läroplansträff Välkomna!.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Christina Nygren-Landgärds
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande

Upplevelse genom att använda kropp och knopp

- + UPPDRAGET - -

Vi ville alla att barnen skulle få ett större inflytande över sitt lärande men även innehållet i lärandet. Vi ville göra vårt arbete mer lustfyllt.

Inre drivkraft Det är inte bara barnens kompetens som skall tas till vara på, vi vuxna har ett behov av att känna den inre motivationen

Motivation är inte nödvändigtvis det samma som lust – det kan även vara insikt i vad som är fruktbart och nödvändigt.

Initiativrika, självständiga och ansvarstagande barn. Barnen får själva påverka sitt lärande genom att aktivt göra val inom det tema som vi pedagoger har utsett. Barn och vuxna jobbar sida vid sida som medarbetare.

Vuxna har inte alltid facit

Genom att pedagogiskt arbeta med detta arbetssätt hoppas vi att få nyfikna barn med lust att lära. Vi vill att barnen: utvecklar sitt eget sätt att lära, lär sig att arbeta både självständigt och tillsammans med andra, lär sig att arbeta med ämnen ur olika synvinklar, lär sig att uttrycka sig genom skrift, tal, drama och bild, förstår att använda sina kunskaper som ett redskap för att lösa problem, reflektera och kritiskt granska och ifrågasätta sin omgivning.

Upplevelsen Inför valet av ämne som skall styra årets arbete förbereder vi oss genom att titta i kursplanerna och utifrån dessa finna ett lämpligt tema som skall ligga till grund för årets arbete. Det är av stor vikt att valet av ämnet/temat är så brett att alla kan hitta något som intresserar dem.

Ledtråd

Upplevelsen är höjdpunkten och inleder temat på hösten! Svaret på gåvan skall visa sig och alla är förväntansfulla, även familjen hemma. Personalen har ett ”sjå” att inte försäga sig.

Upplevelsen skall vara pampig, kittlande, utmanande och målet är att alla sinnen skall vara inblandade.

Dialog Utifrån barnens frågor och funderingar gör vi sedan en grovplanering av underteman samt förslag på vad barnen skulle kunna göra i de olika verkstäderna.

kurser

Verkstadsarbetet Efter kurserna så går vi över till vad vi kallar för verkstadsarbetet. Vi har tre verkstäder Läs och skriv, ateljé samt laboratoriet.

Här får barnen själva välja vad de vill arbeta med, men de måste beskriva vad skall jag göra, hur skall jag göra, vad/vilket material behöver jag för att kunna genomföra detta, var kan jag få tag på materialet?

PIPPI LÅNGSTRUMP Människokroppen Namn:___________________________________________ Jag vill jobba i ______________________________________ Där ska jag göra _____________________________________ _____________________________________________________ ______________________________________________________ Då behöver jag ________________________________________ _______________________________________________________ Så här gjorde jag ________________________________________ ________________________________________________________ Jag är _______________________ För att __________________________________________________ ____________________________________________________

Efter att arbetet är klart gör barnen en utvärdering, de går tillbaka och ser på planeringen och funderar över om det blev som de tänkt sig. Alla barn har en pärm där de sätter in sina planeringar samt utvärderingar, och där sätter de även in kurspapper. Personalen sätter in kursplaner samt vår planering där, så att även föräldrar kan följa gången.

Delupplevelse Vi har ungefär tre underteman per år och till dessa underteman brukar vi ha en mindre delupplevelse, detta för att inspirera barnen på nytt.

Redovisning Efter avslutat undertema så redovisar barnen för varandra vad de arbetat med på de olika verkstäderna. Barnen tycker att det är roligt att få visa upp vad de gjort men det är också lite pirrigt.

Utvärdering Efter att ett deltema är klart gör både vuxna och barn en större utvärdering. På ett enkelt sätt tumme upp tumme ned.

Kontinuerliga utvärderingar resulterar i en kvalitetshöjning av det som barnen producerat. Vi låter barnen i skrift uttrycka ”tummen upp för...” eller ”tummen ner för …” och här är några få exempel från barns utvärdering av hela året: Jag tycker att det var bra att vi fick lära oss om Japan och dom länderna som fogg och hans vener var i. Jag gillar inte att skriva, för jag tengker på för många saker. Jag jillar att ha tyst läsning för att det var så jag lärde mig läsa

Lärdomar

Vi som vuxna måste ge barnen ”tanketid”, tänka klart på vad de skall arbeta med. När de gör det är barnen oftast mer självgående och koncentrerade på vad de skall göra.

Struktur för de barn som behöver en tydligare struktur så gjorde vi en översikt på hur lång tid de är i varje verkstad. Barnen kryssar i en ruta när de avslutat ett arbetspass. Vi har även fler exempel på vad man kan göra i respektive verkstad.

Pippi VeckaMånTisOns 32xxx 33xxx 34xxx 35xxx 36xLov 37xxx

Vi vuxna har lärt oss att följa upp barnens arbete och våga utmana dem till att vara kritiska både till oss och till arbetet som de utfört. För oss vuxna är det ett spännande arbetssätt, man måste tänka i nya banor och närma sig ämnen/ämnet från olika perspektiv. Vi arbetar med våra målsättningar hela tiden och de värdegrundsfrågor som de är komna ifrån, eleven skall stå i centrum för sitt eget lärande och få kunskaper i sammanhang.

Barn som får lyckas med sitt eget uttänkta arbete blir stolta och vill genuint visa upp/dela med sig av sitt arbete. Detta medför att barnen vill presentera sitt arbete inför både kompisar och föräldrar med ”pirr” i magen när det är dags för den stora utställningen.