Torsten Allvar Lantmäteriet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Lantmäteri – fokus på bredband i mark
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
HMK HMK-Bilddata, stöd i flygfotoupphandling
ESB Effektiv Samverkan Byggnad ajourhållning av byggnadsobjektet
Ett arbete med att etablera
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Workshop för GIS samordnare
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Samordnad individuell plan
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Samverkansprojektet Svensk geoprocess Intensifierad samverkan mellan kommunerna, SKL och Lantmäteriet för att förenkla för så många som möjligt med en.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
Elips - Gränssnitt ABT Ulf Eriksson Lantmäteriet och
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
Systematisk uppföljning UIV
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Kvalitetsutveckling fastighet. 2 En del av de personer inom lantmäteriet som arbetar förfullt med kvalitetshöjning!!
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Sveriges Kommuner och Landsting är kommunernas förbund för gemensamma frågor. När SKL drog ner resurserna gick kommunerna själva in med pengar för insatser.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Landstinget Dalarnas beroendevård
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunal verksamhetsutveckling Utveckling i samverkan behov, möjligheter & fördelar Föreningen Sambruk Claes-Olof Olsson Verkställande tjänsteman
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Kommunalförbundet Sydarkivera
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Mottagandet på riks och stiftsnivån. Riksnivån  kommuner har slutit avtal om att ta emot människor med uppehållstillstånd  Av dessa kom 14,5%
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Information på Uppföljningsmöte
Malin Forssell, Karolina Henningsson
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Presentation av förslag
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Barn och föräldraperspektiv vid missbruk och beroende
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Information på Uppföljningsmöte
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Presentationens avskrift:

Torsten Allvar Lantmäteriet Fortsatt samverkan mellan Lantmäteriet och kommunerna – Hur kommer detta att utformas? Är det en fråga bara för Lantmäteriet och kommunerna? Torsten Allvar Lantmäteriet Torsten Allvar, 2009-06-08

Är följande kritiska ord om Svenskt Lantmäteri sanna? Ärendehanteringen är för komplicerad, kvaliteten fel, tekniken omodern, arbetsorganisationen dålig, beslutsunderlaget ofta dåligt, rättning av underlaget tidsödande, myndighetssamverkan tar för lång tid, myndigheternas dataköp av varandra driver upp kundkostnaden, rättsförluster pga dubbelförvaltning av data på flera ställen, det är besvärligt och dyrt att köpa och nyttja data, informationen är svår att förstå, det är svårt att komma fram och få svar på frågor per telefon, svaranden tar inte ansvar för sitt svar

Exempel på tänkbar åtgärd Påstående: Lantmäteriet och kommuner för var sitt skikt med fastighetsinformation. Om vi jobbar i gemensam information uppnår vi att Vi sänker kostnader och kortar handläggningstider Höjer kvaliteten och minskar risken för rättsförluster

Varför väljer en kommun att föra egen fastighetsinformation? Tradition från tidigare ansvar och teknik Strikt krav på sammanhang mellan detaljer, fastigheter, planer etc Kommunen har ”bättre” material än i DRK Har ansvar för stomnät och behöver data med egna mätarkivuppgifter Mäter själv i förrättning Uppdatering via förrättningsakter ses som en begränsad arbetsinsats Kostnaden för GSD-fastighetskartan är ”för hög” spec. om aktualitet krävs GSD innehåller inte mätarkivuppgifter, R- PB-skikt Uppdatering av nya leveranser av GSD i egen databas tekniskt svår Behöver uppgifter om pågående förrättning Försäljningsintäkter ingår i förvaltningens budget Kommunen behöver ha koll på aktualitet och riktighet vid varje användning – bäst att lita på sig själv..

Har vi ett tydligt gemensamt teknikmål eller flera samtidigt? Skicka förändringsdata mellan oss, men i princip jobba i två databaser som båda ses som original. Att vi skall jobba från olika användarmiljöer mot ett gemensamt informationslager. Att kommunens version är original och Lantmäteriet har en kopia..

Upphovsrättslig aspekt på DRK-samverkan Författningsreglerat krav att kommunen levererar data till LM – ingen ersättning till kommunen. LM tar emot data från kommunen utan lagkrav och utan att någon ekonomisk eller upphovsrättslig reglering sker – avtalslös samverkan. LM köper data från kommunen med engångsersättning och/eller årlig nyttjanderättsersättning. Integrering av två databaser genom ajourhållningssamverkan åt båda håll, där parterna har egen exklusiv upphovsrätt till sin version. Gemensamt ägande och förvaltning av DRK med gemensamt ajourhållningssystem, gemensam produktifiering och delning av försäljningsintäkter..

Frågor som hänger ihop Lagstiftningen, Svensk Inspirelag och PSI, lägenhetsregisterlag, lag om fastighetsregister osv Geodatasamverkans affärsmodell Standardisering, gränssnitt Tekniska lösningar Kommunernas och Lantmäteriets interna utveckling med organisation, ekonomi, personal och kompetens Kommunens och Lantmäteriets ”dolda” syn på materialet, tradition, ideell upphovsrätt mm (”sitter i väggarna”). Samverkansavtal, dess roll och innehåll? Vad skall (måste) vi avtala om?..

Vad krävs för ”fullständig” samverkan? Gemensam kvalitetssyn Gemensam syn på hur vi tillhandahåller information och tjänster till samhället Ansvarsfrågorna tydliga och fördelade Gemensamma handläggningssystem (t.ex. FRANS) jobbar mot integrerad information i karta, register och arkiv All förändring genom myndighetsbeslut tankas in i de system där de lagras – karta-register-arkiv Kvalitetsförbättring sker i samverkan, gärna i gemensamma projekt

Svensk Geodatastrategi Focus på tillhandahållande I Norge började man att utveckla Geovekst över tio år före datadelningen via Norge Digitalt. Utan Geovekst hade inte Norge Digitalt varit möjligt. Kan Svensk datadelning vara möjlig utan att vi har en modell liknande Geovekst?

Vilken organisation har ansvar för vilken information? Svensk Geodatastrategi frågor både till databasförvaltare och användare Vilken organisation har ansvar för vilken information? Hur fungerar samverkan mellan organisationer som har delat informationsansvar? Nyttjare av databaser som inte ingår i förvaltningssamverkan – kan de bidra till kvalitetsförbättringar?

Samverkan idag Lantmäteriet+kommunen -- referenssystem -- DRK i tätort inkl planmosaik -- adress, lägenheter, byggnadsregister Vägverket+kommunen+Lantmäteriet+ skogsnäringen -- vägnätet Lantmäteriet + Länsstyrelsen + Skogsstyrelsen + RAÄ + kommunen -- Områdesskydd Lantmäteriet + SMHI -- Hydrografi, bl.a. strandlinjer

Samverkan idag Olika modeller för samverkan för varje informationsslag, olika normalavtal, olika beskrivningar av ansvaret Olika geografiska avgränsningar av samverkans/ansvars-områden, det är inte tydligt för oberoende användare hur dessa ansvarsområden ser ut

Samverkan Lantmäteriet – kommunen Exemplet registerkartan: Parterna samverkar för att kvalitetsförbättra registerkartan. Avtal är skrivet. En kartbilaga visar samverkansområden.

Blått är nuvarande samverkansområden rött är nya samverkansområden Gällande kartbilaga till DRK-samverkansavtal Kartbilaga till DRK- avtal mellan Lantmäteriet och Gagnefs kommun 2008-12-15 Blått är nuvarande samverkansområden rött är nya samverkansområden

Övriga organisationer med ”formella” ansvar för geometrier NVDB-organisationen Vägverket Länsstyrelsen Naturvårdsverket SCB Osv

Registerkartan Per Rexons exempel på att gränsen mellan fastighetsutrett från primärkarta och icke utrett inte framgår utan att bakgrundskunskap och mycket misstänksamhet krävs

Registerkartan storskalig/småskalig Ritskalgräns = pk bladindelning från analoga tiden – endast delar av pk-blad är ofta fastighetsutredda i ytterkanterna av tätort Exemplet gäller samfälld väg Brålanda

Samverkan idag Olika modeller för samverkan för varje informationsslag, olika normalavtal, olika beskrivningar av ansvaret Olika geografiska avgränsningar av samverkans/ansvars-områden, det är inte tydligt för oberoende användare hur dessa ansvarsområden ser ut Olika ekonomiska samverkansregler – bl.a. upphovsrätt och nyttjanderätt Olika tekniska lösningar för ajourhållningssamverkan och för tillhandahållandet av den ajourhållna databasen Kvalitetsbeskrivningen är olika för skilda informationsskikt Det är inte säkert att geografiska skikt förvaltade av olika organisationer kan läsas ovanpå varandra, t.ex. fastighetsindelning relativt miljöbalksbestämmelse. Vi saknas gemensam kvalitetsmodell

Övriga organisationer som inte samverkar idag Organisationer som mer utpräglat är nyttjare och inte samverkar i kvalitetsförbättring och ajourhållning har en kundrelation till kommun eller Lantmäteriet eller NVDB ..osv. De bidrar inte aktivt i kvalitetsarbete…. Eller borde de det ? De kanske bättrar redovisningen utan att den förvaltningsansvariga får veta det.

Samverkan i morgon - en idéskiss Organisationer och företag som är beroende av bra kvalitet i grunddata samverkar om en gemensam kvalitetsbild Ansvaren är tydligt definierade avseende geografiskt område, kvalitet, ajourhållning, lagring, Grundprinciper är: – för allt nyttjande som innebär kontroll av grunddatas riktighet skall kontrollen återföras till informationsansvariga – nyttjarnas resurser satsas i första hand på att bidra i kvalitetsarbetet, först i andra hand köp- och sälj! Vore bra ur nyttjandesynpunkt att vi har en gemensam områdesindelning som grundstomme för olika samverkansavtal. Ansvaret måste vara tydligt Hur för vi tillbaka erfarenheter om brister som nyttjarna får fram – Rätta kartan etc….Om nyttjare dessutom mäter in gränsmarkering – vågar vi lita på den?

Zonindelning av kommunen utifrån databaskvalitet och ansvar Blått = ”primärkarteområden” Rött = ”landsbygdsbyar” Övriga områden = Områden med areell produktion, naturskydd etc. Reservområde = fjäll, sammanhängande impediment

Arbetssätt Kommunvis eller indelning av länet i regioner? exempel Malung-Sälen, Vansbro Mora, Orsa, Älvdalen, Rättvik Leksand, Gagnef, Falun, Säter, Borlänge Hedemora, Avesta, Fagersta, Norberg Ludvika, Smedjebacken Om man jobbar t.ex. med fem områden i länet i stället för 15. Eller klarar vi av att arbeta med 1 region = länet? Obs att flera av dessa kommuner nu jobbar i olika tekniska system

Deltagare, exempel Kommunens mät&kart, plan, gatu Lantmäterikontor Länsstyrelsen Elnätsbolag Vägverk/Banverk Skogsstyrelsen osv

Önskemål för samverkansavtal Kvalitetsförbättringar av databaser i projekt Egen ekonomi, flera intressenter, specifikationer, klargjord upphovsrätt, upphandling med stöd av HMK, projektavtal avslutas när projektet är klart. Kan gälla DRK-geometri, DRK-rättigheter, DRK- bestämmelser, stomnät-referenssystem, byggnadsgeometrier etc.

Sammanfattning: Hur utvecklar vi verksamheten kring fastighetsinformation? Vilka verktyg har vi och i vilken ände börjar vi? Affärsmodell och Samverkansavtal Lagstiftning Standardisering Tekniklösningar Kvalitetsförbättringar i grunddata Ekonomiska styrmedel

Önskemål för samverkansavtal Definiera gemensamma processer där vi bl.a. behöver reda ut ansvar, ekonomi, datautbyte och beskriva arbetsflödet. Upprätta samverkansavtal mellan parter med de olika rollerna i handläggningen. Avtalen gäller tillsvidare – måste tåla förändringar, detaljerna skall successivt förbättras t.ex. i ett Lean/KASAM-arbete. Fokus måste vara på handläggarna. Ett avtal per kommun med bilagor eller flera processvisa avtal? Förrättningsprocess (t.ex. via FRANS) Planprocessen (t.ex. via ”digital planprocess”) Plangenomförandeprocess ( via FRANS +…) ”Adressättningsprocess” (LINA eller annat system) Bygglovprocess (via… + LINA….)

Startmöte för ökad regional samverkan Kvalitets- och nulägesbeskrivning Berörda informationsskikt Kvalitetszonindelning, ansvarsområden Kravspecifikationer Datalagring, e-tjänster mellan parterna etc. Principer för samverkan – ajourhållning, kvalitetsförbättring, mötesordning, projektsamarbeten, övrigt

Nytt ramavtal SKL - Lantmäteriet Nytt avtal skall innefatta datadelning Version både för kommun som är partner och som väljer att stå vid sidan av detta Själva avtalsstrukturen är en öppen fråga, t.ex. antalet normalavtal Samverkansnivåerna kommer att ses över Samverkansgruppen inriktas sig mycket nu mot att vi behöver bygga upp regional samverkan! Hur?

Vad gör vi i väntan på datadelning och nya avtalsmodeller? Förslag: Aktivt göra inspel i den treåriga DRK-planen Verka för att vi hittar samfinansieringar i kvalitetsarbetet Tydliggöra ansvarsfrågor Gemensamt definiera kvalitetszoner Vart tog Mätningskungörelsen vägen?