PrevU Social Resursförvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Men det här är väl ingenting nytt?
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lösningsinriktad Pedagogik.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Livskunskap för de allra yngsta
Preventions och Utvecklingsenheten (PrevU)
- ett program för socialt och emotionellt lärande
Betyg och förmågor.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Läroplansnätverk förskola
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
- ett program för socialt och emotionellt lärande
ART Aggression Replacement training
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
SET= Socio Emotionell Träning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Preventions och Utvecklingsenheten (PrevU)
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Barn och stress.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Coaching.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

PrevU Social Resursförvaltning StegVis & START Siggi Olafsson PrevU Social Resursförvaltning Göteborgs Stad

Sociala färdigheter Samarbete – dela med sig, hjälpa andra, följa regler och direktiv Empati – se saker från andras perspektiv och förstå hur andra har det, visa omtanke och respekt för andras känslor och synpunkter, inlevelse och medkänsla Positiv självhävdelse – hävda egna uppfattningar och rättigheter på ett tydligt och positivt sätt. Ta initiativ, presentera sig och kunna stå emot grupptryck Problemlösningsfärdigheter – ha strategier för att kunna reflektera över social problemlösning. Självkontroll – använda tankarna för att få kontroll över känslorna Ansvarstagande – hålla avtal och överenskommelser, visa respekt för andras egendom och andras arbete

Varför vi förordar StegVis! Utveckla språkbegrepp för att samtala om känslor och relationer Motverka utanförskap Minska problembeteende i förskolan och förebygga problembeteende Få en systematik för arbetet Vara mer pro-aktiv Förebygga negativ utveckling som psykisk ohälsa, drogmissbruk och kriminalitet Lära sig hur man får och hur man behåller kamrater Lära sig viktiga färdigheter inför skola, kamrater, arbete, familj etc.

Vad gör att vi finner StegVis intressant? Gedigen teoretisk grund Ger ett gemensamt språk Ger systematik Riktar sig till hela gruppen - Social inkludering Användarvänligt Utvecklar både eleverna och pedagogerna Omfattar hela dagen Projektiv uppläggning Väl beprövat Utvärderat

Pedagogiska principer Från enkla färdigheter till mer komplexa Diskutera – Träna – Tillämpa Systemiskt – Involvera alla Projektivt arbetssätt Fokus på språket som verktyg Man lär sig i dialoger

StegVis för fyra åldersgrupper START 1 – 3 åringar StegVis 1 4 – 6 åringar StegVis 2 7 – 8 åringar StegVis 3 9 – 10 åringar StegVis 4 KOLLA 12-15 åringar Nytt material på G för 11-12 åringar

Livskunskap för de allra yngsta Start! Livskunskap för de allra yngsta 7

Delområden Känslor Anknytning Samspel 8

Känsloteman i Start Glädje Ledsnad Ilska Rädsla Överraskning Avsky/avsmak Se andra Olikheter 9

Anknytningsteman i Start! Lita till en vuxen Turtagning Vara tillsammans Dela glädje 10

Samspelsteman i Start! Att tänka Att dela Att turas om Att vänta Att fråga Ja eller nej 11

Emotionell vägledning Avvisande Fördömande Låt-gå God vägledning 1. Uppmärksamma känslan 2. Låt känslan bli ett tillfälle till närhet och vägledning 3. Lyssna inkännande och bekräfta känslan 4. Hjälp till att sätta ord på sina känslor 5. Sätt gränser och hjälp till att hitta lösningar på problemet John Gottman

Samlingen Man samlar några barn kring olika teman Visar bilder för barnen Har kortfattat text som vägledning Har en målsättning som utgångspunkt Använder egen handdocka 13

Vilka barn har varit med i temasamlingar? Loggen Tema: Vecka: Vilka barn har varit med i temasamlingar? Anteckningar: Lämpliga vardagssituationer, Att arbeta vidare med, Tankar och reflektioner Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 1. Glädje   2. Ledsnad 3. Ilska 14

- ett program för socialt och emotionellt lärande StegVis StegVis - ett program för socialt och emotionellt lärande

Jakob

Baksida

Fredrik

Baksida

Vägledningshäfte Hur man genomför en lektion/samling Teori om empati, problemlösning och självkontroll De basala känslorna Dockmanus Sångtexter Föräldrabrev Litteratur Vägledningshäfte

Affischer

HanddockornaValpen och Snigeln Musik-CD

Del III – Självkontroll Del II – Impulskontroll och problemlösning StegVis tre delar Del III – Självkontroll Del II – Impulskontroll och problemlösning Del I - Empati

De tre delarna Empati - upptäcka och förstå egna känslor och att kunna avläsa andras känslor. Impulskontroll och problemlösning - att stanna upp, tänka sig för och definiera problemet och sedan välja den bästa lösningen efter att ha värderat olika möjliga lösningar. Självkontroll - att hantera ilska och förebygga och förhindra aggressivt beteende och använda olika tekniker för att kunna möta provocerande situationer på ett lugnt sätt.

Empatiträning Barnen lär sig att: Sätta ord på egna känslor Avläsa känslomässiga tillstånd hos andra Kunna sätta sig in i en annans situation Kunna handla utifrån den empatiska förståelsen

Empatidelen 4-6 år Definiera känslor: Glädje, ledsnad, ilska, förvåning, rädsla, avsmak Likheter – skillnader vad gäller andras känslor Känslor kan förändras Förutse känslor Avsiktligt – oavsiktligt Rättvisa Jag-budskap Att lyssna Att visa omsorg

Impulskontroll och problemlösning STOPP – Vad är problemet? VÄNTA – Vilka lösningar kan finnas? Fråga för varje lösning: Vad är bra för mig? Vad är bra för andra? Vad kan hända? GÅ – Välj en lösning, gör en plan Pröva lösningen Fungerar den? Om inte pröva en annan lösning!

Problemlösningsdelen 4-6 år Vad är ett problem Förstå ett problem Brainstorming Tillämpa lösningar Utvärdera lösningar Dela Turas om Byta Uppmärksamhet Att avbryta

Självkontroll STANNA UPP – när du märker ilskan SLAPPNA AV TÄNK HÖGT Ta tre djupa andetag Räkna till tio Tänk på något positivt Säg till dig själv: Ta det lugnt. Jag kan klara det här. TÄNK HÖGT …och lös problemet stegvis TÄNK EFTER Vad var det som gjorde mig så arg? Vad gjorde jag? Vag fungerade? Vad fungerade inte? Vad kunde jag gjort annorlunda?

Självkontroll 4-6 år Tecken på ilska Avslappning Ej slå tillbaka När man blir retad När andra tar något Att ta ett nej

Lektionen Övergripande mål Uppvärmningsövning Aktivitet, rollspel, övningar Tema Berätta och diskutera Vardagssituationer Nyckelbegrepp Mål Föräldrainformation Du behöver Att tänka på Bildminiatyr

Lektionernas ordning Del 3 Självkontroll 6 teman 6 bilder Del 2 Problemlösning 10 teman 12 bilder Del 1 Empati 12 teman 16 bilder

Förhållningssätt - sammanfattning Läraren som modell Dialog Öppna frågor Neutralitet Parafrasering Fokusering Uppföljning Introducera (berättelse) - träna (rollspel) - generalisera (vardagssit.) Användandet av nyckelord Mindre undervisningsgrupp Regelbundenhet Långsiktighet Kreativitet – lekfullhet

Föräldrakontakt Startinformation Föräldrabrev Veckobrev Utvecklingssamtal Vardagliga kontakter

Viktiga saker Dialog Läraren som modell Barnens pedagoger Kreativitet och lekfullhet Inkluderande arbetssätt Föräldrar och kollegor med sig Ledningens stöd Barnens pedagoger Stegvis ordning Regelbundenhet Långsiktighet Introducera-träna-tillämpa Nyckelbegreppen

Internationellt Second Step – USA, Kanada Steg for steg - Norge Trin for Trin - Danmark Faustlos - Tyskland Sekando Suteppo - Japan Stig af stigi - Island StegVis - Sverige Askeleittain - Finland Srdce Na Dlani - Slovakien Tulleriit - Grönland Second Step - England žingsnis po žingsnio – Litauen Segundo Paso – Venezuela, Costa Rica, Guatemala, Chile, Mexico Polen Kurdistan

Utvärderingsresultat Ökad begrepps-kunskap i sociala färdigheter En observerad minskning av fysisk aggression, verbal aggression och störande beteende De positiva relationerna mellan barnen har ökat och det har blivit bättre på problemlösning. Lärarna har blivit bättre rollmodeller

Webbadresser www.cfchildren.org www.gislasonlowenborg.com www.spf-utbildning.com www.prevu.goteborg.se

Ha det kul & Lycka till Siggi