Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vad är studiehandledning?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Handlingsplan för matematikutveckling
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Yhmyndigheten.se Vad är Yh-utbildning? Utbildningar på eftergymnasial nivå (6 mån – 3 år långa) Skräddarsydda utifrån näringslivets behov Avgiftsfria och.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Att studera med funktionsnedsättning
Särskilt pedagogiskt stöd
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Konst- och kulturutbildningar
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Validering inom Lärarlyftet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Förhållningssätten.
Dialogmöte förskoleklass
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog

YHiM informerar om och erbjuder särskilt pedagogiskt stöd  Studievägledarens roll  Öppet hus  YHiM:s hemsida, under tillgänglighet  Ansökan, särskilt prov/ansökningsintervju  Upprop/introduktion  Studerandehandboken  Lärare  Utbildningsledarens roll/Yh-samråd

Hur bör undervisningen vara organiserad och genomförd enligt styrdokumentet? ”Utbildningsanordnaren ska också se till att de studerande som behöver särskilt pedagogiskt stöd i utbildningen får sådant stöd” Ändring i förordningen om yrkeshögskolan från 25 oktober (Förordning 2014:1098).

Förändringen i förordningen kan tolkas från ett relationellt perspektiv  Studerande i svårigheter.  Det är skolan som ska förändras och anpassas till den studerandes behov och förutsättningar.

Yrkeshögskolan i Mölnlycke (YHiM) strävar efter att utgå från de studerandes behov och ge dem förutsättningar att nå utbildningens mål.

Hur YHiM vill bemöta studerande i behov  Utgångsläget är ett relationellt synsätt. - Studerande i svårigheter ses utifrån ett helhetsperspektiv.  Att utveckla ett inkluderande förhållningssätt i klassen. - Att lära av varandra. - Att stötta varandra och vara delaktig. - Det finns olika sätt att nå målen.

Tänkbara orsaker till svårigheter i lärande Teoretiska utgångspunkter - Relationellt perspektiv - Sociokulturell teori  hur organiseras undervisningen?  hur fungerar samspelsprocesserna?  individens förutsättningar?

Ett elevcentrerat förhållningssätt  Dialogen med de studerande är viktig.  Genom att lyssna på deras erfarenheter och diskutera kan de känna sig delaktiga.

Individuell studieplan  Studievägledaren (SYV) tar emot de individuella studieplanerna från alla studerande på lönespecialistutbildningen (LS) och svarar på frågor.  Studerande som vill diskutera sin studieplan med SYV kan boka in ett möte.

Individuell studieplan för lönespecialistutbildningen  Datum  Den studerandes namn och personnummer  Utbildningsbakgrund  Yrkesbakgrund  Mål med studierna  Önskat särskilt stöd  Övrigt  Den studerandes underskrift

Specialpedagogen genomför kartläggande samtal med studerande i behov Hur fungerar studiesituationen?  Att utgå från den studerandes styrkor. Vad fungerar bra? = Framgångsfaktorer  Vilka situationer är problematiska? = Hinder  Förslag på anpassningar och stöd.

Ansökan om utökat statsbidrag avseende särskilt pedagogiskt stöd  Den pedagogiska utredningen kan beskriva vilka behov den studerande har.  En fördjupad individuell studieplan utarbetas av specialpedagogen, i samråd med den studerande och lärare. - Den omfattar olika anpassningar och stöd som kan underlätta lärandet.

Erfarenheter av studerande som erbjudits särskilt pedagogiskt stöd 1234512345

Erfarenheter av anpassningar och stöd  Utökad lärartid.  Handledning/studieteknik med fokus på HUR planera och genomföra uppgifter.  Inlästa läroböcker från Legimus.  Anpassad examination, t ex muntligt istället för skriftligt.  Upplästa frågor vid tentor eller via ljudfil.  Talsyntes, scanner och appar.  Stavningsprogram  Förlängd provtid.  Enskilt rum vid prov.

Andra specialpedagogiska uppgifter på YHiM Att vara tillgänglig för samtal kring studiesituationen.  Handledning av studerande, individuellt eller i grupp.  Introduktion och av alternativa verktyg/hjälpmedel.  Uppföljning och utvärdering av anpassningar och stöd.