Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog
YHiM informerar om och erbjuder särskilt pedagogiskt stöd Studievägledarens roll Öppet hus YHiM:s hemsida, under tillgänglighet Ansökan, särskilt prov/ansökningsintervju Upprop/introduktion Studerandehandboken Lärare Utbildningsledarens roll/Yh-samråd
Hur bör undervisningen vara organiserad och genomförd enligt styrdokumentet? ”Utbildningsanordnaren ska också se till att de studerande som behöver särskilt pedagogiskt stöd i utbildningen får sådant stöd” Ändring i förordningen om yrkeshögskolan från 25 oktober (Förordning 2014:1098).
Förändringen i förordningen kan tolkas från ett relationellt perspektiv Studerande i svårigheter. Det är skolan som ska förändras och anpassas till den studerandes behov och förutsättningar.
Yrkeshögskolan i Mölnlycke (YHiM) strävar efter att utgå från de studerandes behov och ge dem förutsättningar att nå utbildningens mål.
Hur YHiM vill bemöta studerande i behov Utgångsläget är ett relationellt synsätt. - Studerande i svårigheter ses utifrån ett helhetsperspektiv. Att utveckla ett inkluderande förhållningssätt i klassen. - Att lära av varandra. - Att stötta varandra och vara delaktig. - Det finns olika sätt att nå målen.
Tänkbara orsaker till svårigheter i lärande Teoretiska utgångspunkter - Relationellt perspektiv - Sociokulturell teori hur organiseras undervisningen? hur fungerar samspelsprocesserna? individens förutsättningar?
Ett elevcentrerat förhållningssätt Dialogen med de studerande är viktig. Genom att lyssna på deras erfarenheter och diskutera kan de känna sig delaktiga.
Individuell studieplan Studievägledaren (SYV) tar emot de individuella studieplanerna från alla studerande på lönespecialistutbildningen (LS) och svarar på frågor. Studerande som vill diskutera sin studieplan med SYV kan boka in ett möte.
Individuell studieplan för lönespecialistutbildningen Datum Den studerandes namn och personnummer Utbildningsbakgrund Yrkesbakgrund Mål med studierna Önskat särskilt stöd Övrigt Den studerandes underskrift
Specialpedagogen genomför kartläggande samtal med studerande i behov Hur fungerar studiesituationen? Att utgå från den studerandes styrkor. Vad fungerar bra? = Framgångsfaktorer Vilka situationer är problematiska? = Hinder Förslag på anpassningar och stöd.
Ansökan om utökat statsbidrag avseende särskilt pedagogiskt stöd Den pedagogiska utredningen kan beskriva vilka behov den studerande har. En fördjupad individuell studieplan utarbetas av specialpedagogen, i samråd med den studerande och lärare. - Den omfattar olika anpassningar och stöd som kan underlätta lärandet.
Erfarenheter av studerande som erbjudits särskilt pedagogiskt stöd 1234512345
Erfarenheter av anpassningar och stöd Utökad lärartid. Handledning/studieteknik med fokus på HUR planera och genomföra uppgifter. Inlästa läroböcker från Legimus. Anpassad examination, t ex muntligt istället för skriftligt. Upplästa frågor vid tentor eller via ljudfil. Talsyntes, scanner och appar. Stavningsprogram Förlängd provtid. Enskilt rum vid prov.
Andra specialpedagogiska uppgifter på YHiM Att vara tillgänglig för samtal kring studiesituationen. Handledning av studerande, individuellt eller i grupp. Introduktion och av alternativa verktyg/hjälpmedel. Uppföljning och utvärdering av anpassningar och stöd.