Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Möta utmaningar………………
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Att analysera samhällsfrågor
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kunskapskrav och matriser
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015

UTVECKLA MODELLER FÖR DOKUMENTATIOM OCHUTVÄRDERING

UPPGIFT INFÖR APT HÖSTEN 2015 Att dokumentera kontinuerlig förändring i barns förmågor och kunnande med syftet att bedöma verksamhetens kvalitet

UPPGIFT INFÖR APT HÖSTEN 2015 Förskollärare ska ansvara för att dokumentation, uppföljning och analys omfattar hur barns förmågor och kunnande kontinuerligt förändras inom målområdena i förhållande till de förutsättningar för utveckling och lärande som förskolan bidrar med. (1998/2010, s. 15)

UPPGIFT INFÖR APT HÖSTEN 2015 Arbetslaget ska dokumentera, följa upp och analysera hur barns förmågor och kunnande kontinuerligt förändras inom målområdena i förhållande till de förutsättningar för utveckling och lärande som förskolan bidrar med, (Lpfö 1998/2010, s. 15)

ANALYSEN RIKTAS SÅLEDES MOT…. SÅVÄL … hur barns förmågor och kunnande kontinuerligt förändras inom målområdet matematik. Det vill säga jämförelser över tid av exempelvis barns ord och handlingar inom det specificerade målområdet matematik(jfr Lpfö s. 15)

ANALYSEN RIKTAS SÅLEDES MOT…. SOM … förutsättningar för utveckling och lärande som förskolan bidrar med. Det vill säga kvalitetsbedömningar av exempelvis förutsättningar, organisation, struktur och genomförande inom samma specificerade målområden (jfr Lpfö s. 15)

MÅLOMRÅDET MATEMATIK Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang

ANTAL Att barnen utvecklar sin förståelse och kunnande för antal och dess grundläggande egenskaper genom att använda antal för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problem-ställningar kring antal, urskilja, uttrycka, undersöka och använda antal samband mellan antal föra och följa resonemang om antal

ANTAL Detta sker när: Barnen kan forma abstrakta begrepp för antal. Barnen kan konkretisera det abstrakta begreppet Barnen kan särskilja och använda sig av just antalsaspekten och bortse från andra egenskaper som färg eller form. Stämmer: inte alls, till viss del, till stor del, helt

VAD ÄR ANALYS? Analys = att lösa upp; grundligt undersöka delarna Syntes = att sätta samman till en helhet = ny kunskap Möjliggör upptäckten av innehåll, delar och helhet. Reflektion = återspegling; eftertanke Innebär en begrundan av de konsekvenserna olika handlingar kan få. Vad handlar analys om i det här sammanhanget – det första steget?

ANALYS - DET FÖRSTA STEGET 1) Analys av vilka beståndsdelar av barns kunnande och förmågor inom antal som ska uppmärksammas. 2) Analys av aspekter i verksamhetens förutsättningar och genomförande som ska uppmärksammas

ANALYS - DET ANDRA STEGET Skapa underlag (eller använd befintliga) om: De utvalda beståndsdelarna av barns kunnande och förmågor inom målområdet matematik. Antal vid flera (minst fyra) tillfällen och över tid De utvalda aspekterna i verksamhetensförutsättningar och genomförande exempelvis genom självskattningar eller föräldraenkäter

ANALYS - DET TREDJE STEGET Olika analysformer i relation till underlagen Att jämföra: ex. barns förmågor och kunnande vid olika tidpunkter (i relation till utvalda målområdet). Att tolka: ex. barns kvalitativt olika sätt att agera och kommunicera (i relation till utvalda målområde). Jfr begreppen GÖRA, VETA, KUNNA, FÖRSTÅ Att förklara: ex. hur förskolans insatser(förutsättningar och genomförande) kan ha inverkat på barns utveckling och lärande enligt ovan. Att problematisera: t.ex. relatera till forskning; upptäcka motsägelser; ställa sig nya frågor

ATT FÖRBEREDA TILL GEMENSAM APT I HÖST Exempel på systematiskt kvalitetsarbete på förskolan utifrån steg 1, 2, 3 som skriftligt underlag för diskussion, dvs. 1) Avgränsat mål/innehållsområde utifrån läroplanen. 2) Dokumentation/underlag som beskriver såväl barns utveckling och lärande över tid som kvalitetsbedömningar av verksamheten 3) Preliminära analyser utifrån detta!