Kunskapsbaserat förebyggande arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Ledarskap i klassrummet
En förskola att förundras i!
Lösningsinriktad Pedagogik.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om risk- och skyddsfaktorer
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Forskning om skolan – en liten översikt
SET Social Emotionell Träning
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Välkomna!.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Stöd för inkludering.
Kärnvärden.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Föräldramöte augusti 2014.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Kommunikation och samspel
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
SET och kunskapsbaserat förebyggande arbete
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Coaching.
Det är insidan som räknas!
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Välkomna på föräldramöte
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
”Förskolebarnens röst”
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kunskapsbaserat förebyggande arbete

Metoder som skolan använder SET, Stegvis mm. ÖPP Familjeprogram Ledarskap och förhållningssätt

Förebyggande arbete i skolan Allt förebyggande arbete handlar om att gå från risk- till skyddsfaktor, dvs. att stärka de skyddande faktorerna på olika nivåer. Evidens

WHO Självkännedom och empati Problemlösning och att fatta beslut Känna igen och hantera sina känslor Kommunikation Kreativt tänkande

Enligt WHO är skolan synnerligen lämplig för detta arbete eftersom: Skolans har en viktig roll när det gäller att socialisera våra unga Nästan alla barn går i skolan Ekonomiskt effektivt (använda existerande infrastruktur) Erfarna lärare finns redan på plats Möjligheter till kort- och långsiktig utvärdering Skolan respekteras både av föräldrar och allmänhet

Socialt och Emotionellt lärande och skolresultat Durlak 2011 Hattie 2009

Svårigheter och möjligheter Implementering Analys Vem skall äga interventionen? Uppföljning, utvärdering och utveckling Top-down eller Bottom-up? (SEAL som exempel)

Vilken kunskap finns om skolresultat? Förebyggande åtgärder så att elever klarar skolarbetet Elevsyn, förhållningssätt och attityder som stärker elevers positiva utveckling ABC (Haynes, framgångsrika skolor) Comers School Devlopment Project (multikulturella skolor) Visible learning, (Hattie)

A B C Acceptance Belief Challenge

School Development Project(Comer) För att klara av skolan och utvecklas positivt måste varje barn utvecklas optimalt längs sex utvecklingsspår, vilka ingalunda är fristående utan sammankopplade med varandra. Dessa sex utvecklingsspår är:

Fysiskt Hälsosam mat Adekvat hälsovård En trygg och omsorgsfull miljö Språkligt Hjälp med att föra en god kommunikation Förmåga att läsa regelbundet och bra Hjälp med att lyssna, tala och skriva väl

Etiskt Hjälp med att göra bra och hälsosamma val och att fatta kloka och hälsosamma beslut Kunskap om och förståelse för vilka konsekvenser olika beteenden får Socialt Hjälp med att samspela och att hantera relationer med andra barn och vuxna på ett accepterat och adekvat sätt Hjälp med att lösa problem på ett socialt acceptabelt sätt

Psykologiskt Hjälp med att kontrollera och hantera ilska Att vidmakthålla en positiv självkänsla Hjälp med att på ett adekvat sätt handskas med besvikelse och smärta då man blivit sårad. Att ha en positiv syn på livet och en ljus framtidstro Kognitivt Hjälp med läxor Behöver klara av skolarbetet bra och behärska basala läs-, skriv-, språk- och matematiska färdigheter Hjälp med att lära sig att tänka på ett bra sätt och att kunna lösa problem bra.

John Hattie, Visible learning Auckland University 15 års arbete Meta-meta-analys 800 metastudier undersökningar Över 80 miljoner elever 138 faktorer som kan ha betydelse för elevprestationer

Visible Learning Undervisnings- och lärandeprocessen måste synliggöras Lärandeprocessen är ett mål i sig Utmaningarna är väl avvägda Lärare och elev delar bedömningar om i vilken mån mål är uppfyllda Lärare och elever ger varandra löpande feedback Lärare är känslomässigt engagerade

Visible Learning Eleverna får löpande återkoppling på sitt arbete Elevernas återkoppling till läraren om vad de inte förstår och förstår, är i längden viktigare än lärarens feedback till eleverna En trygg klassrumsmiljö och tillitsfull studiemiljö är viktiga förutsättningar

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 1. Den enskilde läraren har en avgörande betydelse för elevers prestationer 2. Läraren visar ledarskap, inflytande, omsorg och känslomässigt engagemang i sin undervisning

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 3. Läraren intresserar sig för vad enskilda elever tänker och förstår, och arbetar löpande med att ge varje elev feedback på lämpligt nivå. Läraren förväntar sig framsteg inte bara av elever som har lätt för sig utan även av elever med sämre förutsättningar

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 4. Läraren är medveten om avsikten med undervisningen och vilka de konkreta målen är. Läraren lägger upp sin undervisning utifrån frågan, ” -vad händer i nästa steg?”, i syfte att minska avståndet mellan elevernas rådande kunskapsnivå och de målsättningar som finns

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 5. Läraren situationsanpassar undervisningen och erbjuder eleverna en bred repertoar av metoder för att nå kunskap. Det centrala är att läraren synliggör för eleven vad avsikten med övningen är och vilka kriterierna för måluppfyllelse är.

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 6. Skolledaren medverkar till att skapa skolmiljöer där misstag välkomnas som lärotillfällen, där elever känner sig trygga att lära, lära om och utforska nytt.

Andra faktorers betydelse Elevers villighet att investera i sin framtid, att vara öppen för nya erfarenheter har positiva effekter på studieprestationer Föräldrars tilltro och förväntningar på sina barn har stor betydelse för elevernas möjlighet att nå goda resultat

8 Framgångsfaktorer för bättre resultat Aktuellt om skola och förskola SKL Bra ledare Lyfta fram kompetenta lärare Höga förväntningar Uppföljning och återkoppling Fungerande relationer Tydlig ansvarsfördelning Fånga upp elever med svårigheter Samsyn om verksamhetens mål och inriktning

Elever med skolsvårigheter eller …….. Analys Åtgärdsprogram (skolan, eleven) Föräldrasamverkan Framstegs och framgångsjournal

Checklista Social och kulturell kompetens Trygg och tillitsfull miljö Attityd och inställning Tydlighet från ledning och lärare Skapa ett gott socialt klimat Positiva relationer mellan lärare och elever Höga krav på eleverna (förväntningar på att alla skall utvecklas) Egna målsättningar för skolarbetet(elever, lärare) och kommunikation kring dessa. Kontinuerlig uppföljning(uppmuntran, problem) Hemmets läroplan Rättvis och regelbunden utvärdering Se till att de elever som är i behov av hjälp verkligen får den, åtgärdsprogram med framstegs och framgångsjournal Entusiastiska och stimulerande lärare Skoldagens och lektionens struktur. Läromiljöer. Flexibilitet vad gäller metod. Hur tydlig är läroprocessen? WHO:s fem punkter (självkännedom/empati, problemlösning och att fatta beslut, känna igen och hantera sina känslor, kommunikation, kreativt tänkande)