Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och Hållbar Utveckling Hållbar Utveckling B - 28 Januari 2011.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Praktiskt tvärvetenskapande
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Lokal pedagogisk planering
Det svenska politiska systemet: Introduktion
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och HU
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
På Jakt efter Hållbarhet – Vad kan vi lära av historien Hållbar Utveckling B – 12 Februari 2010.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Språk och interkulturell kommunikation
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskapande seminarieserie 11 mars 2011 Språk Mening Visioner.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Huvudämnesstudier KME
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
My role model.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010! Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2010 Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!

Vad skiljer A-kursen från B-kursen Kursplan och kursmål Examination Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2009 Syfte Vad skiljer A-kursen från B-kursen Kursplan och kursmål Examination Eget ansvar och ett nytt didaktiskt kontrakt Pedagogiska Programmet ICE-modellen Uppsats och projektkursen – den tvärvetenskapande seminarieserien Fotografering Cemus Magazine - Releasefest imorgon! FIKA Från måndag den 17e jan. Upplägg - B-kursen och delkurser Praktisk Information (kursportalen, litteratur) VVV, M&M och Livsfilosofi

Syfte Praktisk Information Lära känna er och oss Ge en bild av vårterminen och HUB och era/våra roller Sätta igång en process som varar terminen ut

Vad skiljer A-kursen från B-kursen?

Kursmål från kursplanen Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling; • ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet; • redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling; • föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen; • redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används; • uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området; • formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.

Praktisk Information Kursportalen på www.cemus.uu.se/student Kontaktperson och tider

Upplägg Januari Februari Mars April Maj Juni Miljö- och utvecklingsstudier: värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp Livsfilosofi och det moderna samhället eller Människan och Maskinen, 7,5 hp (Tvär)vetenskapande seminarieserie och uppsatsskrivande eller projektarbete, 7.5 hp

Undervisningsformer Föreläsningar Debatter Seminarier Studiebesök Grupparbeten Handledarträffar Promenader m.m.

Lärandeformer Aktiverande Livslångt Självmedvetet Kooperativt Problembaserat Kritiskt och kreativt (tänkande) Varierande och flexibel

Examination VVV(15 hp) Uppsatskurs eller projektkurs (7,5 hp) Skrivuppgifter (3 hp) U-G Förberedelse och aktivt deltagande vid seminarier (4hp) U-G 75 % närvaro på föreläsningar (0,5 hp) U-G PM (7,5 hp) U-3-4-5 Uppsatskurs eller projektkurs (7,5 hp) Förberedelse och aktivt deltagande i den (tvär)vetenskapliga seminarieserien Förberedelse och aktivt deltagande vid seminarier U-G Skriftlig, muntlig (och visuell) redovisning U-3-4-5 M&M eller Livsfilosofi (7,5 hp) Skriftlig och muntlig presentation av projektarbete U-3-4-5

Eget ansvar och ett nytt didaktiskt kontrakt

Uppsala Universitets Pedagogiska Program (PP) Förutsättningar för studenternas lärande Vetenskapligt förhållningssätt Aktiverande undervisningsformer Tydlig röd tråd och progression Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel Samverkan mellan lärare och studenter

Vad styr lärande?

Vad och hur studenter väljer att lära sig något är till största del påverkat av vad och hur vi väljer att bedöma. (Boud 1990) Bedömningsmodellen som används har större inverkan på studenters inlärning än någon annan del av läroplanen. (Ramsden, 1992)

Bedömningsövning

En Bedömningsmodell för HUB

Några kopplingar mellan ICE och PP: Studenter ska ges möjlighet att träna sin förmåga att kritiskt granska sina egna och andras insatser. Undervisningsformer ska främja djupinriktning i lärandet. Utbildningen ska ge studenterna utrymme för diskussioner med lärare och medstuderande i syfte att inhämta, utvidga och fördjupa kunskap.

“If I say it clearly, they should get it “If I say it clearly, they should get it. If they give the right answer, they know it and understand it. If I show them what to do, ask them to do it, and they repeat my performance, they have learned the skill and it’s theirs whenever they need it. If I tell them why something is true or is important and they nod their heads and repeat it back, they understand the truth or importance of what I have said”

Vi kommer återkoppla till PP, ICE och andra ramverk för bedömning och inlärning under hela vårterminen. ------------------------------------------------------- Bli bekanta med PP Lär er terminologin i ICE Var uppmärksamma på er egen lärandeprocess

Uppsats och projektkursen (Tvär)vetenskapande seminarieserien Examination - inlämningsuppgifter Litteratur – Praktisk Tvärvetenskap + en tematisk bok Dela ut schema för (Tvär)vetenskapande seminarieserien!

(Tvär)vetenskande Seminarieserien Funktion Att stimulera och utmana er – Kritiskt och kreativt tänkande i fokus Att skapa en röd tråd och knyta an till de andra delkurserna genom att använda deras verktyg och litteratur på nya sätt. Att komplimentera perspektiv och verktyg i de andra delkurserna Att skapa förutsättningar för ett väl genomfört projektarbete eller tvärvetenskaplig uppsats.

ISeminarieuppgift 1 Dekonstruktion av vetenskapliga modeller Inlämning: 28 Januari, vid seminariets början (9.00) Dela ut inlämningsuppgift 1 och kap 5.4 ur Bert’s bok!

Vad är en (vetenskaplig) modell? En modell är en representation [och förenkling] av en del av den fysiska verkligheten (deVries, 2009) Ett underliggande ramverk (ofta dolt) för att strukturera sin analys…(metod)

Exempel ?

Modeller och kunskap Fine-grained Course-Grained Hard Weak

Systemets/fenomenets storlek och tidsskala 10-6 m 107 m 10-6 sek 108 1013 sek

Frågor?