Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
Regional digital agenda för Östergötland
Läroplansträff Välkomna.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Ordlista.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Projektledning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utvecklingsplan för förtroendevalda Sammanställning av gruppdiskussioner Ordförandekonferens november 2006.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Förbundsfunktionärsgruppen. Mål Att SBF har funktionärer med rätt kompetens.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Validering inom Lärarlyftet
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?

Den nye läraren Den nye läraren får ett bra stöd genom ett introduktionsprogram en kontaktperson att möta andra lärare en mentor en bra kompetensutveckling

Skolorna får Genom detta får skolorna möjligheter att rekrytera de bästa lärarna nya lärare som stannar kvar i yrket lärare som snabbare blir erfarna och kompetenta lärare som har hållbar hälsa

En röd tråd genom programmet hälsa, hälsoprofilbedömning jämställdhet och mångfald dokumentation och reflektion i den egna praktiken med stöd av IKT inductionsperioden synliggörs i den individuella utvecklingsplanen

Induction termin 1 Introduktion på den egna arbetsplatsen Kontaktperson Seminarium ”Det professionella samtalet” med Ann- Marie Mullins för adepterna med inriktning mot utvecklingssamtal med barn/elever och föräldrar, den 30 september

Induction termin Den nyanställde får stöd av en mentor under termin 2 och 3. Under termin deltar den nyanställde läraren i kursen ”Lärares ledarskap” 7,5 hp.

Överenskommelse mellan mentor och adept mentor………………………………………………………………… adept………………………………………………………………….. under tiden ht 2008 t.o.m. vt 2009 ska vi; - träffas minst en gång /månad - försöka få tillstånd en så bra relation som möjligt - gemensamt ansvara för att det som sägs vid våra träffar inte förs vidare - summera och utvärdera varje träff för att veta hur samtalet uppfattats vara överens om att; - adepten ska ha förberett frågor/samtalspunkter till sin mentor - samtalet ska utgå från adeptens behov - mentorn framför allt är ett ”lyssnande bollplank” som genom stöd och uppmuntran hjälper adepten att finna sina egna lösningar ……………………………………………………………………….

kriterier - mentor gedigen erfarenhet av yrket som lärare engagemang och intresse för mentorskap lämplighet för ett kvalitativt mentorskap gå en grundläggande mentorsutbildning - adept nyutexaminerade lärare/pedagoger visstidsanställd eller vikariat som omfattar minst 50% under en termin tillsvidareanställda nygamla; d.v.s. åter i tjänst efter flera år

Mentorskap mentorskap ska; utgå från adeptens behov stödja och utveckla adeptens förmågor vidareutveckla de pedagogiska insikterna adepten ska få en förståelse för och bli delaktiga i skolans organisation mentorskapsprocessen ska kontinuerligt dokumenteras digitalt av både mentor och adept leda till personlig utveckling och professionalism hos både adept och mentor

Termin 1 ind.gr2 –ht 08 Termin 2 –vt 09 Termin 3 –ht 09 Termin 4 -vt 10 Upptakt ind.gr2 17/ Upptakt Introduktion se checklista KontaktpersonMentor 2x1tim/mån Mentor 2x1tim/mån Det professionella Samtalet 30/9 hel dag ”Lärares 2,5 hp Ledarskap o. Grupputveckling ledar- 2 hp Ledarskap o. Kommunika- tionsredskap skap” 3 hp Ledarskap o. Konflikt- hantering IT-stöd, hands on Workshop IKTAvslutning mentorskap 2 tim Avslutning Kurs 7,5hp 2 tim 1 heldag2 heldagar + inläsn. 2 dgr 2 heldagar + inläsn 2 dgr 2 heldagar + inläsn. 2 dgr Tas ur komp.utv.tiden Tas ur arbets tiden.o. komp. utv. tiden. + Ek.resurs till skolan = 20 tim mentor 70 tim adept Totalt för termin 2 och 3 Tas ur arbets-tiden och komp.utv.tid termin 4-6

Lärares ledarskap Moment 1, - 2,5 Hp Ledarskap och grupputveckling Leadership and group development I kursen studeras teorier om ledarskapets betydelse för gruppers utveckling. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 2, - 2 Hp Ledarskap och kommunikationsredskap Leadership and counselling skills I kursen studeras teorier för ledarskap och kommunikation. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 3, - 3 Hp Ledarskap och konflikthantering Leadership and conflict management Inom kursens ram behandlas teorier med avseende på konflikthantering. Skolans styrande dokument för likabehandling och krishantering studeras. Ett utvecklingsarbete med inriktning mot den egna ledarrollen genomförs.

Inductionsprogrammet villkor 2008 Inductionsprogrammet vänder sig till nyanställda lärare. Med lärare avses förskollärare, fritidspedagoger och lärare. Adepten (den nyanställde) är tillsvidareanställd eller visstidsanställd på ett vikariat om minst en termin och anställningen omfattar minst 50%. En ny grupp inom inductionsprogrammet startar varje hösttermin. Inductionsprogrammets första grupp (gr i1) startades den 12/ och avslutas i maj Grupp två (ind gr2)startar den 17/ Ersättning utgår till respektive skola från skolförvaltningarna med 20 tim för mentor och 70 tim för adept för inductionsprogrammets aktiviteter termin Arbetstiden för adept och mentor planeras så att det möjliggör deltagande i programmet. Inductionsprogrammet termin 1- 4 är obligatoriskt för adepter.

Villkor Termin 1 utser rektor en kontaktperson för adepten på den egna arbetsplatsen och genomför ett introduktionsprogram. Adepten upprättar tillsammans med rektor en individuell utvecklingsplan där inductionsaktiviteterna synliggörs. Termin 2 och 3 ingår mentorskap i inductionsprogrammet. Mentor utses av rektor. Mentorn har erfarenhet som lärare, är engagerad, intresserad av, nytänkande och lämplig för ett kvalitativt mentorskap gärna med digital kompetens. Mentorn genomgår en mentorsutbildning. Mentorns uppdrag är att stödja adepten i hans/hennes personliga och professionella utveckling. Adepten ska få en förståelse för och bli delaktiga i skolans organisation. Mentorskapsprocessen ska kontinuerligt dokumenteras digitalt av både mentor och adept. Adepten ansöker själv om kursen Lärares ledarskap under termin 1 Kurslitteratur och kåravgift betalas av adepten. Skolförvaltningarna ersätter dessa kostnader (med max 500 kronor per termin under tre terminer) mot uppvisande av kvitto. Rektor avgör om täckning för eventuellt övriga kostnader. Bärbar dator utlånas till mentor under mentorskapsåret och till adept under kursen Lärares ledarskap. Kursen Lärares ledarskap kan fullföljas även om anställningen i Umeå kommun upphör under inductionsprogrammet, under förutsättning att adepten tjänstgör som lärare men med annan arbetsgivare. Den nya arbetsgivaren avgör om ersättning för fortsatt deltagande i kursen.