Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Arkitektbyrå Tiina Holmberg
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Reseproduktion och försäljning
Geografisk information
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
SAMHÄLLSEKONOMI.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Grundkurs 10 sp 1.Introduktion a) resursfördelningsteori
Vår plats/andra platser
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Världens största näring
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Mental träning Mål & Motivation
Utvärdering av BBIC på Södertörn
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Ta ställning och handla!
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Områdesutveckling Torpa
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Förslag till planering kapitel 12
Bilder för lokal utbildning
Att fundera på. En bildserie om att tycka och tro.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Resor och reseförmedlare
Skriva noveller.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Val av transport till resmålet.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Marknadsföring av turism
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
Vad är identitet?.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Styrelseutveckling i etapper Syfte: Utveckla och förnya styrelsearbetet i SPF Inspirera till utveckling av arbetsformerna Utveckla engagemanget och samarbetet.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
psykologiska effekter
Kapitel 4 Efterfrågan Olika typer av behov människan har. Kunskapskrav: olika målgrupper och deras behov samt föreslå passande aktiviteter och tjänster.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Hur kan man mäta välstånd?
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Geografi / samhällskunskap
Produktion, handel och transport
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?

Maslows behovstrappa: I bakvänd ordning: Fysiska behov – bra mat & boende, vila upp sig Behov av trygghet – hög säkerhet Behov av sociala kontakter – vänligt bemötande, sällskapsresa Behov av upplevelser - intressanta och spännande aktiviteter + uppmärksamhet Behov av självförverkligande – extrem sportresa, utveckla/pressa sig själv, nya kunskaper

Generell behovsmodell Fyra grupper av behov: Fysiska behov: rekreation/återhämtning Kulturella behov: vill ha kunskap om andra kulturer Sociala behov: träffa släkt, vänner, nya bekanta, byta miljö, nya erfarenheter Behov av status: personlig utveckling, utbildning, öka självkänsla, uppmärksamhet, erkännande

Beslutsprocessen: Ju dyrare desto längre process. Även skillnad mellan individer. Behov VS Önskan att resa: för & emot Infosök och utvärdering av alternativen: ekonomi, tid, arrangörens marknadsföring Inköpsbeslut: var, hur? Förberedelser: betalar, kläder, vaccin, utrustning, läsa på Genomförandet: alla beståndsdelarna betygsätts Utvärdering och uppföljning: påverkar kommande resplaner

Saker som kan påverka kunden: Marknadsföring: synas Personliga egenskaper: vara på kundens nivå Externa faktorer: tidigare erfarenheter, tid, pris Resans innehåll: aktiviteter som ingår, liknade alternativ

Faktorer som ökar efterfrågan på turism: Individnivå: Livsstil och levandsfårhållanden: Inkomst Semesterregler: Mycket ledighet ökar resandet Betald semester ökar resandet Utbildningsnivå Bil Kön & Hudfärg

Livscyklen: Hur vi reser vid olika stadier i livet. Barn: med föräldrar + läger Tonåringen: börjar resa själv, frigörelse Unga par utan barn: lyx, långresa Singlar: långresa Barnfamiljen: släkt & vänner, charter med barn aktivitet, kort & organiserat Medelålders: avlägsna resemål, sommarhus utomlands Pensionären: kryssning, gruppresor, dagstur m buss, god ekonomi & pigga

Landetsförutsättningar Ekonomi: god ekonomi förutsättning att bygga infrastruktur & hotell. Tekniskutveckling: aktiviteter, temaparker, bokning, marknadsföring Befolkningsstrukturen: folk från tätort vill ut på landet/kusten Politiska förhållanden: krig & instabilitet ger inga turister, visum

Faktorer som minskar efterfrågan på turism: Brist på pengar Tidsbrist Ork/Dålig hälsa/Handikapp Familjeförhållanden Restriktioner

Vår mentala karta: Hur jag upplever världen, min egna bild Ju fler nyanser desto bättre...

Culture shock När min bild inte stämmer överrens med verkligheten så kan det bli jobbigt. Psykisk åkomma

Fem knep att lokalisera sig: Kulturgeografi Leder: större gator Knutpunkter (hubs): mötesplatser Skiljelinjer/Barriärer: motorvägar/ järnvägar, men även gränser mellan olika områden Distrikt: affärsområden, bostadsområden, renodlade verksamheter, tomt vid en viss tid Landmärken: orienteringspunkter, det iögonfallande