Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Maslows behovstrappa: I bakvänd ordning: Fysiska behov – bra mat & boende, vila upp sig Behov av trygghet – hög säkerhet Behov av sociala kontakter – vänligt bemötande, sällskapsresa Behov av upplevelser - intressanta och spännande aktiviteter + uppmärksamhet Behov av självförverkligande – extrem sportresa, utveckla/pressa sig själv, nya kunskaper
Generell behovsmodell Fyra grupper av behov: Fysiska behov: rekreation/återhämtning Kulturella behov: vill ha kunskap om andra kulturer Sociala behov: träffa släkt, vänner, nya bekanta, byta miljö, nya erfarenheter Behov av status: personlig utveckling, utbildning, öka självkänsla, uppmärksamhet, erkännande
Beslutsprocessen: Ju dyrare desto längre process. Även skillnad mellan individer. Behov VS Önskan att resa: för & emot Infosök och utvärdering av alternativen: ekonomi, tid, arrangörens marknadsföring Inköpsbeslut: var, hur? Förberedelser: betalar, kläder, vaccin, utrustning, läsa på Genomförandet: alla beståndsdelarna betygsätts Utvärdering och uppföljning: påverkar kommande resplaner
Saker som kan påverka kunden: Marknadsföring: synas Personliga egenskaper: vara på kundens nivå Externa faktorer: tidigare erfarenheter, tid, pris Resans innehåll: aktiviteter som ingår, liknade alternativ
Faktorer som ökar efterfrågan på turism: Individnivå: Livsstil och levandsfårhållanden: Inkomst Semesterregler: Mycket ledighet ökar resandet Betald semester ökar resandet Utbildningsnivå Bil Kön & Hudfärg
Livscyklen: Hur vi reser vid olika stadier i livet. Barn: med föräldrar + läger Tonåringen: börjar resa själv, frigörelse Unga par utan barn: lyx, långresa Singlar: långresa Barnfamiljen: släkt & vänner, charter med barn aktivitet, kort & organiserat Medelålders: avlägsna resemål, sommarhus utomlands Pensionären: kryssning, gruppresor, dagstur m buss, god ekonomi & pigga
Landetsförutsättningar Ekonomi: god ekonomi förutsättning att bygga infrastruktur & hotell. Tekniskutveckling: aktiviteter, temaparker, bokning, marknadsföring Befolkningsstrukturen: folk från tätort vill ut på landet/kusten Politiska förhållanden: krig & instabilitet ger inga turister, visum
Faktorer som minskar efterfrågan på turism: Brist på pengar Tidsbrist Ork/Dålig hälsa/Handikapp Familjeförhållanden Restriktioner
Vår mentala karta: Hur jag upplever världen, min egna bild Ju fler nyanser desto bättre...
Culture shock När min bild inte stämmer överrens med verkligheten så kan det bli jobbigt. Psykisk åkomma
Fem knep att lokalisera sig: Kulturgeografi Leder: större gator Knutpunkter (hubs): mötesplatser Skiljelinjer/Barriärer: motorvägar/ järnvägar, men även gränser mellan olika områden Distrikt: affärsområden, bostadsområden, renodlade verksamheter, tomt vid en viss tid Landmärken: orienteringspunkter, det iögonfallande