Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Processtödjare 16/
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Läroplansträff fritidshem
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Mosjö skola Kunskap och Glädje Tillsammans Arbetsplan 2015/ /2017 reviderad
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
DET-Uppgifter.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Begreppet undervisning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner

Övergripande mål och riktlinjer ( kap 2 ) 2.1 Normer och värden 2.2 Kunskaper 2.3 Elevernas ansvar och inflytande 2.4 Skola och hem 2.5 Övergång och samverkan 2.6 Skolan och omvärlden 2.7 Bedömning och betyg 2.8 Rektorns ansvar

Övergripande mål och riktlinjer Skolans mål är att varje elev…… Alla som arbetar i skolan ska…… Läraren ska…..

2.2 Kunskaper som alla ska jobba med Vilka förmågor beskrivs i målen? Kommunikation Kan använda sina kunskaper i vidare studier, i samhällsliv och i vardagslivet Problemlösning. Omsätta idéer till handling på ett kreativt sätt Kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra Känna tillit till sin egen förmåga

2.2 Kunskaper som alla ska jobba med Kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskap och etiska överväganden Det svenska och nordiska kulturarvet Att kunna samspela i möten mellan olika kulturer, språk, religion och historia God miljö och hållbar utveckling Den egna livsstilens påverkan på den egna hälsan

2.2 Kunskaper som alla ska jobba med Kunskaper om samhällets lagar, normer, demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter Kunna använda olika uttrycksformer som språk, bild, musik, dans och drama Kan använda modern teknik som ett verktyg i kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande Kan göra väl underbyggda val för framtida utbildning och yrkesinriktning

2.2 Kunskaper Läraren ska….. Ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande Stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan Ge utrymme för elevens förmåga och själv skapa och använda olika uttrycksmedel Stimulera, handleda och ge särskilt stöd till elever som har svårigheter

2.2 Kunskaper Samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen Organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och stimuleras att använda hela sin förmåga Eleven ska uppleva att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt Eleven får stöd i sin språk och kommunikationsutveckling

2.2 Kunskaper Eleven successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat ansvar Eleven får möjlighet till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang Eleverna får möjlighet att arbeta ämnesövergripande

2.3 Elevernas ansvar och inflytande Läraren ska….. Utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan Svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll samt se till att inflytandet ökar med stigande ålder Verkar för att flickor och pojkar får lika stort inflytande i undervisningen

2.3 Elevernas ansvar och inflytande Svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer Tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen Förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle

2.7 Bedömning och betyg Med utgångspunkt i föräldrarnas önskemål fortlöpande informera elever och hem om studieresultat och utvecklingsbehov Vid betygssättning utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper

2.7 Bedömning och betyg Läraren ska…. Genom utvecklingssamtal och den individuella utvecklingsplanen främja elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling Utifrån kursplanernas kunskapskrav allsidigt utvärdera varje elevs kunskapsutveckling, muntligt och skriftligt redovisa detta för eleven och hemmen samt informera rektorn