Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Advertisements

Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kostnad Per Brukare inom funktionshinder Örebro kommun Utfall 2011
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Stöd för analys och förbättring
Vardagsutveckling - vad är det?
Bedömning av professionell kompetens
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Livskvalitet och psykisk hälsa hos dem som nyligen fått permanent uppehållstillstånd. En forskningsstudie utförd vid Asyl- och Integrationshälsan i samarbete.
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
Formellt, skarpt och snyggt
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
Intervju inför ViV-projektet.
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Att analysera samhällsfrågor
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Budgetarbete - enhetschef
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Socialfonds-programmet
Budgetdialog 24 april 2013 Socialnämnden. 1. Hur kommer anvisade medel att användas?
Ersättningen för personlig assistans
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Hur gör vi i Upplands Väsby kommun Lena Kanström 1:e vice ordförande i Social- och äldrenämnden.
Teoretisk referensram
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Att lära sig att analysera
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Marknadsföring av Projekt X
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Formellt, skarpt och snyggt
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2014 Katarina Tylenius
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
CASE – LEDARUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA 9-11 maj 2016 Annelie Johansson, Maria Oscarsson & Caroline Anspach.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Det är insidan som räknas!
Förändringsprocessen
Budget 2016/17 Lindome IBK 31 augusti 2016.
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Medinflytande för den enskilde hur når vi dit
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Presentationens avskrift:

Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking

Södertörnsmodellen Målet är att bedriva en kostnadseffektiv verksamhet med god kvalitet för målgruppen. Metod, genom intervjuer tar vi reda hur stor personalinsats som behövdes för att brukaren skulle få stöd i de situationer som vi valt ut. Istället för snittkostnad. Nivåerna säger inget om kvalitet, inget om behoven är tillgodosedda, och det är inte möjligt att lägga budget utifrån dessa nyckeltal. Nyttan? Utifrån analys, se skillnader på kostnader i de olika nivåerna och ta reda på varför.

Personaltäthet/delningstal Nivå Bostad LSS Daglig verksam. LSS 10,450,21 20,650,28 31,000,42 41,450,63 52,00063