Doris Öhlund Leg.psykoterapeut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
- en positiv och realistisk självbild
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Tillgänglighetskonferens Örebro
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Om risk- och skyddsfaktorer
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Bakgrund Räddningsskolan Skövde AB vill genom en 12-veckors utbildning inom sjukvård, brand, säkerhet, självkännedom samt internationell verksamhet skapa.
Hedern och skammen i en religiös kontext
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Högtidstal Retorik.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Logga.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Konsekvenser.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Varför tror människor.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Livskunskap för de allra yngsta
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Effektivisera med ökad kvalitet
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
På jakt efter en socialt hållbar värld Jagutveckling genom livet för utökat ansvar Jan Artem Henriksson.
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Normer Formar vårt beteende.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Samhällets ojämlikhet
Lärenergi När jag känner :
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Nonviolent Communication
KONFLIKTER.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Coaching.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Grupprocesser- en introduktion
Ämnesplan Teater & Musikal
Presentationens avskrift:

Doris Öhlund Leg.psykoterapeut Grupprocesser Doris Öhlund Leg.psykoterapeut

Vår syn på grupprocessen! Förebyggande Ungdomen utvecklar ett bra samspel Ger information om ungdomen som denne inte själv kan uttrycka Dom gör som vi gör och inte som vi säger Kan vi se resultat?

Gruppens olika faser Tillhörighet-Rollsökning-Samhörighet Andra faktorer som påverkar Paralellprocess Ingen grupp i samhörighet-kaos

Obalans i gruppen Självpåtagen ledarroll Går dit vindarna blåser Lågt status i gruppen Negativ process Ojämlikt,trakasserier,ageranden etc Tillitsbrist,minskad trygghet

Paralellprocess Rollerna i personalgruppen Vi söker förklaringsmodeller Obalans – neg förklaringar Vårt ansvar att skapa balans

Förklaringsmodeller Neg ideer som inte leder framåt ”passar inte in,behöver något annat” ”behöver annan hjälp” ”överårig” ”vill inte anpassa sig”

Älska mig mest när jag minst förtjänar det! Balans-förstå-arbetshypotes-utvärdera Osäker,otrygg Ingen tillit Svårt med samspel,relationer Svag självkänsla ”klivit i för stora skor”

Att förankra arbetet i hållbara teorier! Anknytningsteori (Bowlby,Ainsworth) Utvecklingspsykologi (Havnesköld;Stern) Affektteori (Tomkins) Skam