IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Maria Lönnemark och Håkan Pettersson Institutionen för ORKI
Att teckna är stort Följ skolans bloggar
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Läsplatta i undervisningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Summering av brainstorm 2
Att studera hos Liber Hermods.
Från bokmagasin till diversehandel
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
Digitalisering av studentexamen
NEUROPSYKIATRISK COACH
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nya förutsättningar för lärande
”Undervisningen är helt gratis ”
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Faktorer för lärande (2I1073)
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Idrottspsykologi.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lära för livet!.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Alternativ telefoni Uppsala
Computational thinking progression F-9
Coaching.
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Välkommen till kursen Friidrott år!
Presentationens avskrift:

IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet Prof. Rainer Nyberg, Åbo Akademi, Vasa ”Interaktiv webbaserad utbildning” Stockholm 5-6.4.2000 / Conferator Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Utbildarens viktigaste uppgift? Att göra inlärning möjlig Utbildaren = inlärninges möjliggörare Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Lärarens roll "Not a sage on the stage but a guide on the side” Ej en vis man i katedern men en guide/handledare vid sidan Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Vad viktigast i utbildning? Läroplaner, arrangemang & organisation Kunniga och duktiga föreläsare Utbildare som handleder de lärande Utbildare kan utnyttja IT och Internet Hjälpmedel och fungerande utrustning Utbildn. anpassas till lärandes sätt att lära Utbildn. utgår från lärandes kunskaper Lärande är motiverade och aktiva Lärande ges tid att reflektera och tillämpa Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Studerande i centrum Inlärning viktigare än undervisning Många lär sig utan undervisning Studerandes aktiva roll viktig /motiverad Utbildaren = guide + tränare (jfr idrott) Kognitivt lärlingskap (lär av varandra) Each-one-teach-one ~ Tutorskap Scaffolding + fading (stöd i början, minska stöd) Samarbetsinlärning (2-5 samarbetar organiserat) Ge tid till reflektion och tillämpning Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Syn på inlärning 1 Behaviorism Kunskap = kvantitativ ökning Betingning Mekanisk (memorering) Försök och misstag Ackumulerar, samlar kunskap Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Syn på inlärning 2 Kognitivism Kunskap = kvalitativ förändring Vi tänker, planerar Ökar/förändrar förståelse Uppställer mål på lång/kort sikt Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Syn på inlärning 3 Konstruktivism (Om-)konstruera = förändra förståelse Tänker om när ngt ej fungerar Ny kunskap = verktyg för att förändra tidigare tankemönster/uppfattningar Skapa kognitiv konflikt > ifrågasätta Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Var sker inlärning? Vad har du gjort under veckan? Hur stor del lärt i skola/utbildning? Lär i bestämda situationer (situated) Lär inom specifika ämnen Allt vi lär sker i hjärnan ~ ”skidspår” Kemiska förbindelser i synapser /engram Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Fyra slag av interaktion 1. studerande < > utbildare 2. studerande < >andra studerande 3. studerande < > materialet 4. studerande < > själv (reflektion) Alla fyra är väsentliga för inlärning Källa: Peter Dirr/ http://sbox.kirtland.cc.mi.us/extra/dirr-report/default.htm Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Interaktion lärare >studerande Monolog ~ förmedlings-pedagogik Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi ”Dialogpedagogik” Utbildaren och den lärande i dialog Figurer: Tommy Strandvall, Vasa Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Interaktion med materialet Böcker, texter Print-on-demand CD-Rom interaktion Internet f interaktion E-post Webb kursmaterial Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Mångsidig interaktion i gruppen De lärande är bl.a. via multimedia i kontakt med andra lärande och med utbildaren i samma grupp Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Grupper & utbildare samarbetar Multimedia utnyttjas för kontkater och samarbete mellan grupper och mellan lärare på skilda orter Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Global interaktion via Internet Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Steg i e-lärande > IT-pedagogik D IT-baserade inlärningsstrategier C IT-pedagogik/didaktik + stud.support B IT-kunskap / färdighet att producera A IT finns = hårdvara, nätverk, mjukvara CeBit: e-handel + e-lärande/e-studier kommer starkt Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Förutsättningar för e-utbildning 1. Hårdvara: datorer, kringutrustn., bredband (A) 2. Mjukvara: t.ex. verktyg för kursproduktion 3. Färdighet att nyttja IT pedagogiskt 4. Visioner, målsättningar (i globalt samarbete) 5. God uppfattning om lämpligt innehåll 6. Studerande-support och -service 7. Tid och möjligheter att producera 8. "Just-in-time". Lär dig när & där du behöver Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Produktion/hantering av e-kurser WebCT - Web Course Tools, Canada WebCT Blackboard CourseInfo, USA Blackboard Lotus LearningSpace Lotus LUVIT - Lund Virtual Instruction Tools LUVIT TelsiPro - Uleåborg, Finland FirstClass - Sverige Rainer Nyberg, Åbo Akademi

Rainer Nyberg, Åbo Akademi Interaktiva media Interaktion mellan personer Interaktiva multimedia Webbsidor skall ge något att göra Kurser skall möjliggöra interaktion studerande <> material <>lärare Bättre inlrärning? Högre motivation? Rainer Nyberg, Åbo Akademi