Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01
© 2015 Cordial Business Advisers AB 2 ANALYZE THREE INDUSTRIES: Aircraft Manufacturing: Airbus, Boeing, Embraer Lesiure Travel: TUI, Tripadvisor, Select Travel Fast Fashion: H&M, Zara, Zalando
© 2015 Cordial Business Advisers AB Analysera respektive bransch Vi vill att ni genomför en analys av antal företag inom en och samma bransch för att därigenom förstå branschens dynamik, egenskaper och de hot möjligheter som finns. I analysen ingår att förstå de olika affärsmodeller som de tillämpar och hur det påverkar branschens utveckling. Vi vill att ni ska sätta er in i vilka styrkor och svagheter de olika affärsmodellerna har och varför de är – eller inte är – långsiktigt hållbara. En bransch per grupp: 1. Fast Fashion: H&M, Zara, Zalando 2. Leisure Travel: TUI (Fritidsresor), Tripadvisor, Select Travel 3. Aircraft Manufacturing: Boeing, Airbus, Embraer 3
© 2015 Cordial Business Advisers AB Affärsmodellanalys Med utgångspunkt från den analys ni har gjort av affärsmodellerna i den valda branschen vill vi nu att ni på djupet analyserar och beskriver minst en affärsmodell för ett av de aktuella företagen. Beskriv affärsmodellen i alla dess dimensioner. Vilka är dess karakteristiska egenskaper? Analysera hur den relaterar till andra affärsmodeller inom företaget och i branschen. Bedöm dess styrkor och svagheter och de eventuella hot och möjligheter som den står inför (SWOT). Hur väl bedömer ni att den möter dagens och morgondagens krav på framgångsrika affärsmodeller? 4
© 2015 Cordial Business Advisers AB Affärsmodellanalys och -innovation – instruktioner Resultatet redovisas nästa gång – alla kommer att redovisa Ni har fria händer att få fram material – men öppna källor räcker! Ni behöver inte lämna in något material i förväg Förbered en presentation på maximalt 15 min Materialet ska läggas upp på Projektplatsen Examinationsgrundande, feedback ges på plats 5