Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
En progressiv utvecklingsfaktor
Swot - analys.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Välkomna till Polhemsutmaningen! Här på Tekniska Mässan får elever från hela Mälardalen en chans att mäta sina kunskaper om svensk teknikhistoria.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Ledarskap i skolan.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Att skriva projektrapport
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Viktorija Kalonaityte
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Att tala för att övertyga
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Kontaktsjuksköterskemöte 13 december 2013
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
En övning i att analysera ett tal
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Föräldraråd
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Mall för alignmentmatris
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Bedömarträning inför ämnesproven i årskurs 6
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Anställningsintervjun
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Skriv in processens namn här Skriv in produktens och företagets namn här.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism
pedagogisk dokumentation
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Flexibilitetsstudien (gruppuppgift)
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Mallar svenska.
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Grupparbete 1 Vad kännetecknar en bra trafikskola ur perspektiven:
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Reklam Vem får synas och hur?.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Arenabolaget i Linköping AB
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
(Företagsnamn) SWOT-analys
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01

© 2015 Cordial Business Advisers AB 2 ANALYZE THREE INDUSTRIES: Aircraft Manufacturing: Airbus, Boeing, Embraer Lesiure Travel: TUI, Tripadvisor, Select Travel Fast Fashion: H&M, Zara, Zalando

© 2015 Cordial Business Advisers AB Analysera respektive bransch Vi vill att ni genomför en analys av antal företag inom en och samma bransch för att därigenom förstå branschens dynamik, egenskaper och de hot möjligheter som finns. I analysen ingår att förstå de olika affärsmodeller som de tillämpar och hur det påverkar branschens utveckling. Vi vill att ni ska sätta er in i vilka styrkor och svagheter de olika affärsmodellerna har och varför de är – eller inte är – långsiktigt hållbara. En bransch per grupp: 1. Fast Fashion: H&M, Zara, Zalando 2. Leisure Travel: TUI (Fritidsresor), Tripadvisor, Select Travel 3. Aircraft Manufacturing: Boeing, Airbus, Embraer 3

© 2015 Cordial Business Advisers AB Affärsmodellanalys Med utgångspunkt från den analys ni har gjort av affärsmodellerna i den valda branschen vill vi nu att ni på djupet analyserar och beskriver minst en affärsmodell för ett av de aktuella företagen. Beskriv affärsmodellen i alla dess dimensioner. Vilka är dess karakteristiska egenskaper? Analysera hur den relaterar till andra affärsmodeller inom företaget och i branschen. Bedöm dess styrkor och svagheter och de eventuella hot och möjligheter som den står inför (SWOT). Hur väl bedömer ni att den möter dagens och morgondagens krav på framgångsrika affärsmodeller? 4

© 2015 Cordial Business Advisers AB Affärsmodellanalys och -innovation – instruktioner Resultatet redovisas nästa gång – alla kommer att redovisa Ni har fria händer att få fram material – men öppna källor räcker! Ni behöver inte lämna in något material i förväg Förbered en presentation på maximalt 15 min Materialet ska läggas upp på Projektplatsen Examinationsgrundande, feedback ges på plats 5