Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Stöd för analys och förbättring
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Systemkarta.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Föräldramöte Ht
Mål- och resultatstyrning
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Tänkande och språk Våga Visa
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Detta är God Vård.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Process: Lönekriterier
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Patientsäkerhetskultur
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Hur kan vi förstå begreppet?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Hälsofrämjande arbetsplats
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Socialpsykologi.
Synpunkter, klagomål och beröm
Skolutveckling genom aktionsforskning
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Framtidskartläggning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Ramverk för patientmedverkan
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och klagomål, hindrar det oss att se och höra vad som sägs? Med ett annat förhållningssätt använder vi patienter och personals erfarenheter och upplevelser för att lära och utveckla verksamheten

Handbok i 4 STEG Handlar i första hand om kommunikation, bemötande, service och miljö, inte om medicinsk behandling Används i verksamhetens ordinarie verksamhetsutveckling Baseras på hörnstenarna i offensiv Verksamhetsutveckling Riktar sig till chefer, verksamhetsutvecklare och andra engagerade medarbetare Fokuserar på patient och personals känslomässiga upplevelser av möten i vårdprocessen

Grundprinciper - 4 steg • Patient- och personals berättelser och erfarenheter har lika stor betydelse. • Starkare betoning på upplevelser än på åsikter. • Berättelser används för att identifiera händelser och situationer som berör. • Tillsammans skapar patienter och personal en förbättrad tjänst med tonvikt på kommunikation, bemötande, service och miljö. • Systematisk utvärdering av vårdens tjänster genom att ständigt fråga vad vi kan göra bättre. • Patienten är en jämbördig resurs i förbättringsarbetet.

Vet vi verkligen vad patienterna tänker, tycker och upplever, eller tror vi oss bara veta?

Patienten är den största outnyttjade resursen i hälso- och sjukvården!

Ledarskapets betydelse För att arbetet med 4 Steg ska bli framgångsrikt behövs ett tydligt och aktivt ledarskap. Som ledare är det viktigt att: Skapa möjligheter för personalen att avsätta den tid som behövs för att fånga, förstå och förnya Medverka vid planering och alla aktiviteter Skapa arenor för dialog och förutsättningar för att alla ska kunna vara delaktiga Tydligt kommunicera att arbetet med 4 Steg är viktigt och har en hög prioritet Följa upp arbetet och mäta och tydliggöra resultaten Sprida erfarenheter och resultat utanför den egna verksamheten

Förbättringsledarens uppgift Initiera Engagera ledare och personal Presentera Diskutera Identifiera Engagera patienter Planera arbetet

Samla in berättelser och tankar Intervjua Observera I steg 1 fångar vi upp erfarenheter genom att samla in och dokumentera patienternas och personalens egna berättelser och upplevelser. Att fånga erfarenheter kan göras på många olika sätt, det är bara kreativiteten som begränsar. Några exempel Samla in berättelser och tankar Intervjua Observera Använda upplevelsebaserade frågeformulär

Människor gör inte alltid det de säger att de gör OBSERVATIONER HJÄLPER DIG ATT SE VAD MÄNNISKOR VERKLIGEN GÖR OCH BEHÖVER Människor gör inte alltid det de säger att de gör Människor gör inte alltid som de tror att de gör Människor gör inte alltid som du tror att de gör Människor kan inte alltid tala om vad de behöver Hur många säger att de tvättar händerna före patientkontakt och hur många är det som faktiskt gör det?

Steg 2 fokuserar på förståelse Steg 2 fokuserar på förståelse. För att förstå hur någon annan upplever en situation är det nödvändigt att först ta del av den andres upplevelser. Steg 2 börjar med att patienter och personal delar med sig av sina erfarenheter inom respektive grupp. Därefter samlas patienter och personal för ett gemensamt erfarenhetsutbyte i en workshop. Under workshopen identifierar vi så kallade beröringspunkter, alltså händelser och situationer som skapat en stark positiv eller negativ känsla hos individen.

Starta workshopen med att rita ett flöde som illustrerar de olika situationer eller miljöer som erfarenheterna fångats i Delge varandra erfarenheter Kartlägg och visualisera varje steg i processen Identifiera beröringspunkter Prioritera förbättringsområden

Förbättringsområden har identifierats och är prioriterade I steg 3 fokuserar vi på hur erfarenheter kan omvandlas till konkreta förbättringar. Med stöd av förbättringsledaren och en beprövad förbättringsmodell (T Nolan, E Deming m fl) jobbar vi, patient och personal tillsammans fram en handlingsplan i slutet av workshopen. Förbättringsområden har identifierats och är prioriterade Förbättringsmodell Handlingsplan Bilda förbättringsgrupp

T Nolan, E Deming m fl.

Ständigt fråga efter – vad kan vi göra bättre Helhetsbild Med resultaten från steg 3, förbättra är det nu dags att säkerställa att genomförda förändringar leder till förbättrade erfarenheter. Som i allt systematiskt förbättringsarbete handlar det om att sätta i gång, se till att jobbet blir gjort och följa upp resultatet. Det är nu lärandet får sin betydelse i den praktiska vardagen. Det vill säga att med hjälp av patienternas och personalens erfarenheter kan detta lärande utveckla verksamheten Bättre erfarenheter Lärande Ständigt fråga efter – vad kan vi göra bättre Helhetsbild

Att verkligen göra det! Vad hindrar oss? Vilka reaktioner skulle vi mötas av?

agneta.patriksson@vgregion.se wenche.jenssen@vgregion.se anna.ringheim@vgregion.se