Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V35 2002 08 26 Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Samtala om böcker.
- en positiv och realistisk självbild
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Genusperspektiv i förskola/skola
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Muntligt Jag kan….
SET Social Emotionell Träning
The big 5 1.
Svenska p Svenska p.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nya utvecklingssamtal
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Bedömningskriterier för studentrapporter
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Argumenterande text.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Bakgrund Iden att samla specialister i barnsjukvård föddes under 1990-talet. Detta möjliggjorde ett tvärvetenskapligt arbete över de olika teamgränserna.
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Lite skolhistorik?.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Etik och ledarskap.
National Assessment Sweden: Region Övriga Sverige- Organisations Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Identitet 3 Var möter ni religion?.
Argumenterande text.
Presentationens avskrift:

Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga mål. För kursdeltagarna gäller det att inhämta mer kunskaper om skolan och kunskaper om hur de som lärare kan påverka elevers växande och lärande.

Utbildningsplanens målsättning är: bearbetning av av attityder och värderingar. inlevelse och förståelse för andra människor. att motverka intolerans, mobbing och främlingsfientlighet. att kritiskt granska och ta ställning till läromedia och uppgifter i media. främja mäns och kvinnors lika rätt.

Dock måste jag som lärarstuderande lära mig mycket mer om, hur jag skall: 1. Överföra våra synsätt och värderingar till eleverna i skolan. 2.På ett tydligt och accepterat sätt framföra våra värderingar till elever och föräldrar med främmande etisk, kulturell eller religiös bakgrund, på ett för dem accepterat sätt.

I kontakten mellan lärare och elever är det mycket viktigt att hålla en öppen och ärlig attityd.

Lärarens ”kroppsspråk”, överlämnandet av ordet, blickar, uppträdandet i övrigt i förhållningssättet, till övriga elever vid en fråga eller i en diskussion kan lätt rasera förtroende eller starkt stödja en elev i en diskussion.

Förtroende måste ha skapats så att: ”inga frågor är för dumma” att framföras. Tid för eftertanke vid frågor måste avsättas. Snabba svar blir oftast mycket korta och ofullständiga, kanske i formen av ett enda ord, vilket ger dålig träning för eleven i att uttrycka sig. ’ Vid snabba svar på frågeställningar blir dessa oftast ytliga och oövertänkta.

Sammanfattning Att inhämta kunskap måste få ”ta tid” eljest har eleven inte möjlighet att tänka efter lite djupare. Tid ger möjlighet till eftertanke och förståelse av hela sammanhang.

Lärarens attityd till eleven kräver insikt, kunskap och ett tolerant synsätt med hänsyn tagen till elevens hemförhållanden och kulturella bakgrund.

Lärare och elev med familj är en viktig del av samhället som kräver ömsesidig förståelse och där läraren skall fungera som en viktig länk där vi gemensamt strävar efter mot att bygga ett bra samhälle och att uppfylla samhällets målsättning

Texter & Litteratur Utbildningsplan, Kursplan, Kurshandbok, Bedömningskategorier, Säljö, Samtalet som kunskapsform, (Brusling & Strömqvist) s Lindström, Den dialogiska relationen, (Didactica Minima) s