Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen framöver
Mars 2010 Eva Sjölund
Uppföljning av värdegrundsarbetet Medarbetarfokuserad uppföljning Systematisk uppföljning av följsamhet till verksamhetens värdegrund vid t ex utvecklingssamtal, enskilda samtal, personalmöten Patientfokuserad uppföljning Systematisk uppföljning av patientenkät, klagomål, avvikelser, fokusgrupper, djupintervjuer, patientnämndsärenden
Mars 2010 Eva Sjölund
Chefer och ledare är normsättare och därför av stor betydelse för hur landstingets värdegrund tillämpas Värdegrunden ska - först och främst stimulera hälso- och sjukvårdspersonal till reflektion - vara till hjälp i samtalet om hur målet om god vård ska uppnås Värdegrunden måste bearbetas, anpassas och integreras i varje enskild verksamhet, enhet och medarbetare
Mars 2010 Eva Sjölund
Fem verktyg; vardagsetikens bästa tips Samvetet (den inre kompassen) Förnuftet ( hjälper till att bedöma vad som är till mest nytta eller mest skada) Empatiska förmågan (att känna in och förstå) Etiska principer (de etiska koderna, riktlinjer) Våra medmänniskor (att fråga till råds och vara beredd på att ompröva beslut) Stefan Einhorn
Mars 2010 Eva Sjölund Hur gör vi……… Avsluta dagen med Reflektion Etikcafé Etikkontrakt i medarbetarsamtal Etikombud SBAR Etikronder Etikcertifikat….?
Mars 2010 Eva Sjölund SBAR – verktyg för säkrare kommunikation implementeras Situation (S) Bakgrund (B) Aktuellt tillstånd (A) Rekommendation (R) Utbildning under våren
Mars 2010 Eva Sjölund