Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Center för Skolutveckling
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Redovisning av uppdrag ang
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Hälsa, lärande och trygghet
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Agneta Kristensson
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell likvärdighet i ett decentraliserat system förutsätter systematiskt gransknings- och förbättringsarbete på alla nivåer –Förstärkta insatser från staten ökad granskning (Skolverket) starkare stöd (Myndigheten för skol- utveckling)

Fortsatta satsningar på ökad kvalitet (prop. 2003/04:01) Fler lärare – under perioden Förbättrade utbildningsvillkor i segregerade områden Ökade krav på förbättrade kvalitets- redovisningar Ytterligare satsning på utbildningsinspektion Fortsatta satsningar på utveckling av vuxnas lärande mm

Kvalitetsredovisning Centralt verktyg för kvalitetsarbete Förbättrat informationsvärde Ökad delaktighet i skolans utveckling Främjande för kvalitetsarbete och styrning Enhetliga resultatmått Även omfatta förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg (regeringens kvalitetsprogram för skolan) artikelnr U03.005)

Myndigheter på skolområdet skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i utbildningen uppnås. skall koncentrera sitt arbete till kvalitets- kontroll genom uppfölj- ning, utvärdering, tillsyn, kvalitetsgranskning och utbildningsinspektion.

Skolans resultat Hög andel elever som lämnar grundskolan utan fullständiga betyg Många som inte är behöriga till gymnasieskolan Många som inte full- följer gymnasieskolan Goda resultat vid internationella jäm- förelser De flesta har behörig- het till högskolan Eleverna trivs i skolan och med sina lärare

Vad är utveckling? Målinriktad förbättring Möjlighet och nödvändighet Kunskap om den egna verksamheten Resultat – en högre måluppfyllelse Utveckling måste komma inifrån ….. …..gärna med utifrån kommande stöd och stimulans

Utvecklingsdialog Överläggningar mellan Myndigheten för skolutveckling och företrädare för huvud- mannen med inriktning mot utveckling och resultatförbättring utifrån statens och huvudmannens respektive perspektiv. Syftet är att komma överens om utveck- lingsområden och utvecklingsåtgärder som genomförs i samråd

Framgångsfaktorer fokusering på mål och resultat delaktighet och inflytande långsiktighet och uthållighet

Kvalitetsarbete Systematiskt och strukturerat arbete för att utveckla eller skapa förutsättningar för utveckling av kvaliteten i verksamheten Innefattar; –uppföljning och utvärdering, –analys och värdering, –förbättringsåtgärder

Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Hur väl verksamheten –uppfyller nationella mål –svarar mot nationella krav och riktlinjer –uppfyller andra uppsatta mål, krav och riktlinjer, förenliga med de nationella –kännetecknas av en strävan till för- nyelse och ständiga förbättringar

Mål Uppföljning/ utvärdering Kvalitets- redovisning Utvecklings- åtgärder Roll och resurs- fördelning Genomförande av verksamheten Resultat Analys och bedömning Dialog Systematiskt och strukturerat kvalitetsarbete Utveckling av kvaliteten i verksamheten