Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen Förväntningar på dagens lärare Lärarutbildningen Vetenskapligt arbetssätt Utbildningsvetenskap Vetenskap och skolverksamhet 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Tema - Det vetenskapliga arbetssättet Bidrar till att utveckla lärare på tre sätt: Personligheten Läraren Professionen 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Dagens lärare förväntas kunna Förmedla ett kritiskt och granskande förhållningssätt i verksamheten Inse, förstå och handla utifrån kunskap (snarare än tro) om konsekvenser av vald undervisning Själv kunna granska och på lämpligt sätt tillämpa forskningsbaserad kunskap i verksamheten 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Visa på vilket sätt den egna verksamheten som lärare vilar på vetenskaplig grund Med vetenskapligt grundade argument visa på möjliga utvecklingsarbeten i verksamheten Detta får genomslag i lärarutbildningens kursstruktur, form och innehåll 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet ”De övergripande målen för kursen är att den studerande skall fördjupa sin förståelse för kunskapsbildning via ett reflekterat arbete på vetenskaplig grund. Detta är ett led i skolningen av läraren till en reflekterande, självreflekterande och omdömesgill praktiker. Härigenom skapas förutsättningar för läraren att tillvarata och systematisera egnas/andras erfarenheter och forskningsresultat, samt att använda dessa i undervisning och i annan verksamhet i skolans värld, inte minst i utvecklingsarbete 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Vad kännetecknar det vetenskapliga arbetssättet? Ett tänkande och en praktik som har utvecklats framförallt sedan antiken Dess utformning varierar mellan Humaniora – Samhällsvetenskap – Naturvetenskap Den moderna lärarprofessionens vilar på utbildningsvetenskapligt arbetssätt/perspektiv Tre grundpelare i det vetenskapliga arbetssättet 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Kritiserbarhet skall vara möjligt att kritiskt granska ett resultat som används i en argumentation (öppenhet) motiv och argument skall vara tydliga (klarhet) metod, teori och material skall vara rationellt valda (rationalitet) 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Kontrollerbarhet möjligt för annan forskare att kontrollera resultaten (tillgänglighet) (i princip) möjligt att göra om studien (replikation) inga ”dolda” data eller osynliga metoder 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Kommunicerbarhet alla skall kunna få ta del av forskningens resultat för att kunna ge feed back och kritik andra skall kunna läsa och förstå resultaten forskningen skall inte innebära förvanskning, tendensiösa slutsatser och slutenhet 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Vetenskapliga arbetssättets principer översatt till frågor om lärande Utbildningsvetenskap 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Utbildningsvetenskap En mångfald akademiska perspektiv innefattas Akademin – Seminariet – Beprövad erfarenhet Förenas i vissa grundläggande förhållningssätt Kan definieras på åtminstone tre olika sätt: 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet ”Utbildningsvetenskap kan ses som en bred samlingsbenämning för den forskning inom en rad olika ämnen i högskolan som ägnas åt bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Åtminstone i princip har utbildningsvetenskap därmed en plats vid universitetets alla vetenskapsområden, fakulteter och institutioner, och är på samma gång – med sitt fokus på skola och samhälle – djupt engagerad i en praktik utanför universitetet” Lärarutbildningen Uppsala universitet. 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet ”Utbildningsvetenskap kom att användas som ett brett samlingsbegrepp för forskning med relevans för lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten (se Fransson & Lundgren 2003)” Inger Wistedt och Solveig Hammarbäck 2007 Lärarutbildningen Växjö universitet 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet ”Utbildningsvetenskap är det forskningsfält inom vilket frågor om lärande, kunskapsbildning och kunskapsprocesser studeras. Forskningsfältets frågor berör främst utbildningssektorn (dvs. skolväsendet och högskoleväsendet) men kan också gälla pedagogisk verksamhet inom andra samhällsområden.” Att genomföra examensarbete, LAU 370, sid 4 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Utbildningsvetenskap – ett vetenskapligt arbetssätt - En vetenskap eller flera vetenskaper Knutet till lärarutbildningen eller till mer vidare frågor om lärande Utbildningsfråga eller pedagogisk verksamhet i samhället 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Tematiserat i LAU 260/270 I vetenskapens gränsmarker (Lars-Johan Erkell) Utbildningsvetenskap och läraryrket (Silwa Claesson) - Metoder i vetenskapligt arbete – Enkät och intervju (Jan Carle, Kerstin Lökken) Skriftlig framställning och Skrivstrimma Ann Boglind och Maja Lindfors Viklund Referens – citathantering (Carin Bjarsch) 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Lärare tillämpar arbetssätt – metoder - med vetenskaplig koppling läser och tolkar dokument föreläser och talar till klass observerar elever i klassrummet intervjuar föräldrar och elever 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet argumenterar inför kollegor läser elevers arbeten och värderar tolkar innehåll försöker tolka vad som sägs och sker 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Vad kan ett medvetet vetenskapligt arbetssättet bidra med? Underlätta för lärare att inta ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till verksamheten Att mer systematiskt och professionellt– snarare än känslomässigt och personligt – planera och genomföra ett pedagogiskt arbete Kunna argumentera för och genomföra kvalificerat utvecklingsarbete 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Det vetenskapliga arbetssättet Utveckla lärare till en helhet – en profession: Personligheten Läraren Professionen 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet Profession En profession kan definieras som ett yrke som uppfyller kriterierna (hur är det med lärare?) samhällsnytta autonomi teorier om yrket och verksamheten etisk kod 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet För personlig del För den egna utvecklingen som människa Fördjupa ett eget kompetensområde Utveckla ett självständigt tänkande och förhållningssätt Öva upp ett kritiskt tänkande 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet För lärarrollen Stärka rollen som lärare i verksamheten Kunna argumentera för det pedagogiska arbetet Koppling till och användande av forskning Utveckla forskarutbildningen och stärka kunskapen om läraryrket inifrån 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet För professionen Utveckla och fördjupa lärares verksamhetsfält Forma nyanserad syn på skolan i omvärlden Självständighet inför ”pedagogiska” och andra nymodigheter som påverkar yrket Förstärka lärarens status och legitimitet 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet
Vetenskap och skolverksamhet Att systematiskt och uthålligt undvika att Basera sin lärarroll på: Det privata (som man behåller för sig själv) Utan på: Det personliga (som bygger på det privata) Och veta när det är dags för: Det formella (som är dokument och regelstyrt) 2017-04-09 Jan Carle Sociologiska Institutionen Göteborgs universitet