Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Vetenskapligt arbete - Fördjupning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Vetenskapligt arbete - Fördjupning Rikard Harr Januari 2012.
Kunskap, vetenskap och forskning Rikard Harr Januari 2012.
Kunskap, vetenskap och forskning
Vetenskapliga begrepp -Studieobjekt, metod, resultat och bidrag
Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori
Vetenskapliga begrepp -Studieobjekt, metod, resultat och bidrag
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Design och utvärdering, 5 poäng
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Att skriva en resonerande text
Entreprenörskapsforum
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
Varför läser ni religionskunskap?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Den retoriska arbetsprocessen
Språkets makt.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Den sociologiska blicken
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
- Att vara personlig och beröra
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Målkartor för utskrift
Ersättningskollen.
Hållbar utveckling måste vara
Produktnamn.
Djuren möter ungdomskulturen
Kreativa verktyg och metoder
Svenskt Perioperativt Register Förseningar Nationell standard
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori Rikard Harr (rharr@informatik.umu.se) Januari 2013

Dagens agenda Inledning Syfte Problem Teori Avslut Att väcka läsarens intresse och introducera arbetet Syfte Definition, exempel och olika typer Problem Definition, formulering och frågor Teori Teorianvändning i uppsats Avslut © Rikard Harr

Inledning Arbetet introduceras Skapar förberedelse för vad som komma skall Fånga in och skapa intresse Tänk “tratt” Fånga in läsaren via dennes värld Led successivt in läsaren mot ämnet via avsmalning Presentera vad som skall göras Lägger grund för syfte och problemformulering © Rikard Harr

Inledning (ett exempel) © Rikard Harr

Inledning (ett till exempel) © Rikard Harr

Syfte Ingen jättetydlig skillnad mellan syfte och problem Syfte: Vad man vill uppnå med arbetet Lösa slutgiltigt, komma med första förslag till svar, stimulera nya frågor, utveckla vår kunskap kring något osv. Problemformulering: Vilka frågor som besvaras för att ta sig i riktning mot syftet Exempel: © Rikard Harr

Syfte (exempel) © Rikard Harr

Syfte Anger alltså vad man vill åstadkomma och vad någon skall kunna använda resultaten till En formulering som hela tiden utvecklas under arbetets gång Kunskaper utvecklas, intresse förändras osv Vanliga kategorier av (ordval i) syften: Beskriva Förklara Besluta Utvärdera Förstå © Rikard Harr

Syfte - beskriva Vill beskriva exempelvis tillstånd, händelser, förlopp, handlingar Avbildar, registrerar och dokumenterar Görs inte förutsättningslöst; har oftast utgångspunkt i perspektiv, teori, modell av något slag Viktigt att ange vad beskrivningen skall användas till Vem har nytta av den? När? Vilken kunskap vill man ha fram? Ex: att beskriva hur svenska tonåringars (ålder 13-19) mediekonsumtion ser ut © Rikard Harr

Syfte - förklara Analysera orsaker och samband Görs utifrån utgångspunkter Viktigt att ange och precisera dessa Nästan aldrig en modell som är giltigt, finns oftast fler med olika för- och nackdelar Ex: Förklara varför svenska tonårstjejer (13- 19) föredrar FB i stället för Twitter © Rikard Harr

Syfte - besluta Syfte - utvärdera Syfte - förstå Beslutsunderlag i politiska processer eller kommersiella beslut Ex: föreslår hur framtidens skoldaghem skall utformas Syfte - utvärdera Studerar konsekvenserna av något Ny organisation, ny teknik, olika alternativa funktioner i programvara, gränssnittsdesigns påverkan på arbetstakt osv. Sker alltid mot givna kriterier och mål Ex: efter ett år tänker vi utvärdera svenska tonårstjejers (13-19) upplevelser av förändringen i FB's gränssnitt Syfte - förstå Tillstånd, händelser, handlingar, förlopp, osv. Olika definitioner på förstå beroende på vilken vetenskapstradition man tittar på Ex. Vad föranledde Cubakrisen? © Rikard Harr

Problem (frågeställningar) Vilka frågor ens undersökning skall handla om Problem: Den upplevda skillnaden mellan ett existerande tillstånd och ett önskat tillstånd (missnöje med nuvarande tillstånd) Problem inte negativt laddat; betyder i detta sammanhang snarare möjligheter! Skall ej kunna besvaras med ja eller nej Skall besvaras eller tas bort Första man kollar i en uppsatsbedömning Lättast att underkänna på © Rikard Harr

Problem för vem? Problem existerar inte i sig själv; frågor måste ställas för att de skall uppstå! Någon måste intuitivt och/eller systematiskt tänka fram både den besvärliga situation man befinner sig i (och vad som gör den besvärlig) och den positiva situation man vill ta sig till Ibland leder lösandet av ett problem/besvarandet av en fråga till uppkomsten av en ännu viktigare fråga; viktigt att inte ha fokus på att lösa allt direkt... Undvik Multi-point papers © Rikard Harr

Problem/Frågor Kriterier för att välja problem/fråga: Har jag ett angreppssätt och kan jag skaffa data? Rimligt jobb att inhämta data och rimlig chans att besvara frågan Hinner jag inom tidsramen Hur långt är realistiskt att ta sig? Vilken kunskap har jag om och vilket intresse av frågorna? Alltid fördel av att vara personligt intresserad av sitt ämne Finns det en bra handledare för detta? Kan kanske ha betydelse Är det utvecklande och nyttigt? Även för personlig del! © Rikard Harr

Frågeformuleringsprocessen Problemområde Delproblem Valt delproblem (förskjutning över tid) Börjar i det stora temat, identifierar vilka delproblem som finns Väljer ett delproblem att fokusera på, detta förskjuts nästan alltid i någon riktning efter arbetets gång. © Rikard Harr

Frågor (exempel) © Rikard Harr

Teori Begreppet är väldigt svårt att definiera Har olika betydelser i olika sammanhang Ett sätt att närma sig begreppet är att tänka på det som: “[...] form a language that we use to understand the world and communicate with others” (Kuhn, 1996) ” From this point of view, theories are more like a pair of dark glasses. We put them on and the world is tinted. The change brings some objects into sharper contrast, while others fade into obscurity” (Halverson, 2002)) Alternativa betydelser: Kan vara en produkt av forskning Kan vara det man testar i sin forskning Kan vara en lins genom vilken vi försöker förstå fenomen © Rikard Harr

Teori i uppsatsarbetet Vanligtvis teoretiska begrepp, inte hela teorier För att se saker hos ett valt fenomen Ex. Tillgänglighetshantering i en grupp av samarbetande individer För att testa om begreppet håller Ex. Hur väl passar sig det teoretiska begreppet tillgänglighetshantering i en fysisk/medierad kontext? Användning eller icke-användning av teori avgör möjligheten till bidrag © Rikard Harr

Avslutning Frågor, kommentarer? © Rikard Harr