Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Design och utvärdering, 5 poäng

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Design och utvärdering, 5 poäng"— Presentationens avskrift:

1 Design och utvärdering, 5 poäng
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3

2 Introducera och skapa grundläggande förståelse för…
Introduktion Introducera och skapa grundläggande förståelse för…  Vad MDI är  Hur forskningsområdet MDI vuxit fram  MDI-ämnets tvärvetenskapliga natur  Varför MDI är ett viktigt inslag i systemutveckling  Usability-begreppet General

3 Historik [1] När datorer började användas kommersiellt under 1950-talet var de svåranvända, ohanterliga och oförutsägbara.  Datorerna var mycket stora och dyra  De användes enbart av speciell teknisk personal  De gick relativt lätt sönder och var nyckfulla  Någon egentlig forskning för att göra dem mer lättanvända fanns inte General

4 Under 1970-talet utvecklades de första persondatorerna.
Historik [2] Under 1970-talet utvecklades de första persondatorerna.  Datorerna blev billigare  De användes inte längre enbart av speciell teknisk personal, utan istället av många olika grupper av användare  Forskning hade börjat ge kunskap om vad som gör datorer användbara General

5 Historik [3] Detta betyder att dagens datoranvändare och dagens datoranvändning skiljer sig markant från 50-talets.  Användarna är inte programmerare, och inte heller en homogen grupp  Datorer är relativt billiga i förhållande till användare och arbetstid  Datorer används inte bara för arbete, utan också för fritid, tidsfördriv och mycket annat General

6 Historik [Man—Machine Interface (MMI)]
Definierades som…  ”Those aspects of the system that the user comes in contact with” (Moran, 1981, p. 4)  ”An input language for the user, an output language for the machine, and a protocol for interaction” (Chi, 1985, p. 671) General

7 Human—Computer Interaction (HCI)
Vad är Människa—datorinteraktion (MDI)?  MDI kan avse själva aktiviteten, dvs. den faktiska interaktionen mellan dator och människa,  MDI-begreppet kan också syfta till den disciplin som studerar denna interaktion General

8 Definition av MDI ”Human—Computer Interaction is a discipline concerned with the design, evaluation and implementation of interactive computing systems for human use and with the study of major phenomena surrounding them” (ACM SIGCHI, 1992, p. 6) General

9 Besläktade och bidragande områden [1]
Att tala om MDI som ett specifikt ämne är problematisk…  Akademiska discipliner har generellt ett uttalat studieobjekt, samt för ämnet specifika metoder och utgångspunkter för att studera detta  MDI präglas istället av en tvär-vetenskaplighet där många olika discipliner bidrar och har bidragit till ämnets nu-varande utformning General

10 Besläktade och bidragande områden [2]
bild Preece s. 38 General

11 MDI kan användas för att…
Varför MDI? MDI kan användas för att…  Avslöja och ge stöd för de uppgifter och aktiviteter som kan automatiseras med hjälp av datorer  Öka vår förståelse av teknik och vilken effekt teknik och användning av teknik har på människor  Öka vår förmåga att förutsäga och styra framtida teknik och teknikanvändnings-utveckling till att bli konstruktiv och mer anpassad till människan (Nickerson & Landauer, 1997) General

12 Översikt Människa—Datorinteraktion
General

13 Exempel: Användning av telefon
Bild preece s. 9 General

14 Exempel: Användning av video
Bild preece s. 12 General

15 Ökad komplexitet är inte ett godtagbart skäl till dålig design
Komplexitet = problem? Ökad komplexitet är inte ett godtagbart skäl till dålig design  Det är fullt möjligt att designa bra gränssnitt som har självförklarande funktion och effekt, som också ger användbar och direkt feedback.  Ett exempel på detta är instrumenten i en bil, och (på senare tid) en cockpit i ett flygplan General

16 Usability, användbarhet, är ett nyckelbegrepp inom MDI-området
Mål för MDI Att utveckla eller förbättra befintliga system till att uppvisa användbarhet, säkerhet och funktionalitet Usability, användbarhet, är ett nyckelbegrepp inom MDI-området  Effektivitet  Lärbarhet  Flexibilitet  Attityd General

17 Usability, användbarhet
Usability definieras i relation till en specificerad grupp användare som utför specificerade uppgifter  För att svara på frågan ”Hur användbart är det här systemet?” måste vi också fråga oss ”vilka är användarna?” och ”vilka uppgifter ska användarna utföra?”  Ofta är usability en fråga om att anpassa dator-systemet efter användarens sätt att tänka, istället för att tvinga användaren att anpassa sig efter systemet General

18 Att mäta usability Typiskt mäter man användbarhet i termer av:
 Hur väl testanvändare presterar vid lösandet av angivna testuppgifter (t.ex. tid, antal fel, typ av fel)  Hur flexibelt ett systems utformning är (t.ex. andel testanvändare ur olika användargrupper som lyckas genomföra angivna testuppgifter)  Hur lätt systemet är att lära sig (t.ex. fel över tiden)  Vad testanvändarna tycker om systemet (subjektiva skattningar) General

19 Usability i designarbetet
Att uppnå en hög grad av usability medför tre viktiga implikationer för designprocessen  Designern måste veta vilka slutanvändarna kommer att bli och vilka uppgifter de kommer att utföra  Slutanvändarna kommer att spela en aktiv roll i hela designarbetet  Designers och användare utvärderar tillsammans en föreslagen designs användbarhet och modifierar designen baserat på utvärderingens resultat General


Ladda ner ppt "Design och utvärdering, 5 poäng"

Liknande presentationer


Google-annonser