Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
RoHS-direktivet 2002/95/EG om begränsning av användningar av vissa farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter Eva Nilsson, Kemikalieinspektionen.
CE-märkning av byggprodukter
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Nordic Quality – internpresentation Nordic Quality i korthet •Nordic Quality är en kvalitetsmärkning som certifieras av det oberoende nordiska certifieringsorganet.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
1 SIP-Optionen. 2 •Företaget investerar och du får avkastningen •Låg privat premie •Företaget investerar med kapitalskydd alternativt via certifikat som.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Att skriva projektrapport
Intervju inför ViV-projektet.
AU Digital samverkan LO Process
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Läroplansträff Välkomna.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
Aktuella frågor Jan-Olof Marberg. 2 Bureau Veritas Presentation Innehåll Aktuella frågor  BMS  Förrevision  Övertag  Impartiality Report.
Aktuella frågor Jan-Olof Marberg. 2 Bureau Veritas Presentation Innehåll Aktuella frågor  SWEDAC actions  Impartiality actions  Review workshop.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Miljö Helsingborg & 15 Bo Sundwall Move Forward with Confidence.
Marknadsföring och försäljning
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Dialect – Thomas Eriksson
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sälja en produkt eller tjänst
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus

Scope Vad sägs om scope

4 Bureau Veritas Presentation Scope ► SWEDAC har ingen klar dokumenterad uppfattning. Scopet skall beskriva företagets verksamhet och inte innehålla värderingar. Det skall vara enkelt och entydigt. ► BVCertifiering är inte mycket tydligare. ► BVCertifiering nuvarande definiering är skapad före 1995 och byggde på att ALLT skulle vara med. Det gör situationen ohållbar. Vad skall ingå och inte nu när man har massor av aktiviteter/processer som alla behövs. Gränsdragningen blir svår. ► SWEDAC stödjer en kort formulering som visar vad företaget bidrager till kunden med. Inte nödvändigtvis samma sak som vad de gör.

5 Bureau Veritas Presentation Scope ► Scopet skall beskriva varför man vänder sig till ett företag. Vilka produkter eller tjänster det tillhandahåller. ► Ett scope ex: Marknadaföring, Utveckling, Inköp, Tillverkning och Distribution av högprestandaborrar för dental användning. Utveckling och tillverkning av borrar för dental användning. ► Ett scope ex: Pressning, Svetsning och Målning av plåtdetaljer, egen verktygsverkstad. Tillverkning av målade plåtdetaljer.

6 Bureau Veritas Presentation Scope ► Exempel 1 ► Formsprutning av tekniska artiklar (tvåkomponents, gasinjektion, metallinserts) och egen verktygsavdelning. ► Exempel 2 ► Konstruktion-, funktion- till systemprovning vad avser provledning, genomförande, mätning, utvärdering och analys inom områdena ytterballistik, innerballistik, aerodynamik, röntgen, man/maskinanpassning samt miljötålighetsprovning vad avser mekaniska och klimatiska miljöfaktorer såsom vibration, temperatur, skak chock och fukt.

7 Bureau Veritas Presentation Scope ► Exempel 3 ► Marknadsföring/försäljning av och tillverkning av legoprodukter genom vattenskärning i alla material. ► "Tillverkning av legoprodukter genom vatten- och laserskärning i alla material" ► Exempel 4 ► Konstruktion-, funktion- till systemprovning vad avser provledning, genomförande, mätning, utvärdering och analys inom områdena ytterballistik, innerballistik, aerodynamik, röntgen, man/maskinanpassning samt miljötålighetsprovning vad avser mekaniska och klimatiska miljöfaktorer såsom vibration, temperatur, skak chock och fukt.

Scope Ansvar och riktlinjer

9 Bureau Veritas Presentation Scope Sammanfattning ► Scopet skall beskriva den tjänst som företaget tillhandahåller till marknaden. ► Det är till för certifieringsorganet, för att kunna hitta rätt revisor för verksamheten vid planering och genomförande. ► Det är till för kunden som skall veta vad vi har tittat på och känner sig trygg i att tjänst/produkt är verifierad och intygad av oss. ► Det är till för företaget men då främst genom själva certifikatet. Scopet i sig är ingen marknadsplats. ► Det är revisorns heder som är insatsen.

10 Bureau Veritas Presentation Scope Sammanfattning ► Scopet skall beskriva den tjänst som företaget tillhandahåller till marknaden. ► Ett exempel: Marknadsföring, utveckling, tillverkning och distribution av bromssystem. ► Ställ dig frågan, kan ett annat företag komma och be om företagets tjänster om det stämmer med produkten. I exemplet ovan kan en annan bromstillverkare komma till företaget och be att de marknadsför hans tillverkade bromssystem. Troligen inte! Då bör scopet begränsas för att visa vad man verkligen utför.

11 Bureau Veritas Presentation Scope Sammanfattning ► Produkten som levereras ► Revisorn måste avgöra! ► Ingen annan har samma insikt om scopets omfattning. Sälj skapar ett antagande för kodning, revisorn justerar scopet och fastlägger det. ► Final approval skall inte bli överraskade. Konsultera om du funderar.

12 Bureau Veritas Presentation Scope Sammanfattning ► Produkten som levereras ► Revisorn måste avgöra!