Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Varför är det viktigt att mäta?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Några viktiga krav i ISO9001:2000
FÖRETAGSPRESENTATION
Ett arbete med att etablera
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Utvärdering och uppföljning
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Erbjudande från SKL Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Mål- och resultatstyrning
Framtidens specialistläkare
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Process: Lönekriterier
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
Personalpolitisk inriktning
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Analytics - Vad ni kan göra
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Kreativa verktyg och metoder
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
Transportprojekt hemvården Uppsala
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Förbättra klubbkvalitet
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter ”Managementkonsulter arbetar på ledningens uppdrag med tillfälliga ofta företagsövergripande problemställningar. Managementkonsulter arbetar med att uppnå förbättringar i organisationer och dess olika processer. Målet är att uppnå maximal affärsnytta eller motsvarande effektiviseringar hos uppdragsgivaren. En viktig del av managementkonsultens uppdrag är att ge objektiv och oberoende rådgivning där kundens bästa står i fokus’’

Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter ’’En gemensam nämnare är att konsultinsatsen ska leda till att organisationen förbättras både beträffande effektivitet och beträffande hälsotillstånd. Konsulten kan genom ”rätt metod, rätt kompetens och rätt resurser” åstadkomma önskvärda förändringar i större utsträckning än organisationens egna anställda. Konsulten är ett komplement och en temporär kompetensförstärkning till en organisation och tillhandahåller en slags servicetjänst av immateriell art.’’ FS: 2009-03 DNR 93-44-09 Förstudie Managementkonsulttjänster 2009

Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter ’’Managementkonsultation är en kontrakterad rådgivande service som utförs åt organisationer av särskilt tränade och kvalificerade personer som assisterar, på ett objektivt och oberoende sätt, klienternas organisationer med att identifiera managementproblem, analysera dessa problem, och hjälpa till, när så önskas, med att implementera lösningarna. Konsulten ska vara objektiv och oberoende • Konsulten ska identifiera och analysera problem samt rekommendera lösningar • Konsulten ska – på förfrågan – hjälpa till med att implementera lösningarna • Konsulten ska i samråd utvärdera de gemensamma insatserna ’’