Verksamhetsstyrning Faktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Strategiska nätverk/Partnerskap
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Föreläsning 1.3 – Företagsmodeller och företagsmål Ekonomistyrningens styrmedel Kursens röda tråd och tentans upplägg (kursens prestationsmätning)
Thomas Westin Kapitel 1-8 och 10
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Affärsidé - företagets vägvisare
Utvärdering av processmognad
Ledarskap mot bättre vetande – om behoven av ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter Assessio Summit # Ekon Dr Mats Tyrstrup.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Landstingsstyrelsens förvaltning
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
MODIGT MEDARBETARSKAP
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Organisation och produktion
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011
Något om Intern REDOVISNING
Organisationers formella drag
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Kapitel 15 Budgeten.
Lärande utvärdering genom följeforskning
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkommen!
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Enig ledning som skickar samma signaler
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Organisationsteori: Introduktion
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Intern/extern kommunikation
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Verksamhetsstyrning Faktorer Globalisering Informationsteknik Ägarstyrning Kunskap Företagets styrning – Modern verksamhetsstyrning

Övergripande föreställning Situationsanpassning: Olika företag kräver olika styrning Omgivning Strategi Organisations- struktur Styrsystem Ledarskap

Traditionell idé Arbetsdelning och specialisering Starkt chefsorienterat Samband mellan orsak och verkan Harmoni råder kring ett entydigt mål: Skapa lönsamhet på ägarnas insatta kapital Maskinmetaforen Homogena och stabila massmarknader

Nyare idé Intressentsynen: Företaget som en koalation av grupperingar Heterogeniteten leder till interna och externa osäkerheter Subjektivitet Evolution mot att: Skapa gemensamma uppfattningar om företaget och dess omvärld Balansera gruppernas skilda anspråk Nätverk: Relationer och prestationer betonas Hierarkin plattas ut

Budgetering Wallanders budgetkritik Ersätt budgeten med prognoser? Planering och motivation Budgeten som arbetsprocess Tar tid och engagemang Rutiniserat och detaljerat Nedbrytningsbudget Ger manipulation Kalenderåret som period? Varför jämför med sig själv som standard? 80 % av cheferna klarar målen När budgeten är klar har verkligheten redan förändrats Ersätt budgeten med prognoser?

Kalkylering Debatter Hur kalkylerar företagen? 30-tal: Enhetliga principer 50-tal: Självkostnad eller bidrag? 80-tal: Schabloner 90-tal: Komplexitet snarare än volym Hur kalkylerar företagen? Självkostnadskalkyler med pålägg vanligast Bidragskalkyler vanligare än vi tror (Ax)? Processkalkyler vanligare än vi tror (Drury)? ABC ovanligt; tung arbetsbörda Normativt: life cycle costing och målkostnadskalkyler

Redovisning 40-tal: M-planen 70-tal: RP för utveckling 80-tal: BAS 90-tal: SAP/R3 m.fl. Integrerade system Under 1900-talet en strävan mot kalkylerande redovisning Ökade krav på snabb bokslutsrapportering Volvo; från 33 till 2 arbetsdagar Analyser skiljs ofta från redovisningen Mindre internprissättning Ägarens utbyte betonas Cash Value Added

Processorientering som grund JIT, TQM, BPR, ABM ... Värde för kunden; kvalitativt, relationer, lärande Genomlysbarhet; värdeskapande, benchmarking Helhet, medarbetare, utveckling, parallellitet Nya metoder Styrfilosofi Process/ aktivitets-orientering Vad? Hur Medarbetaren/ekonomen Nya mätetal

Från – Till (sid 166) Från traditionellt Till modernt Vem har tillgång till information? Control, chefen Empowerment Informationens distribution Push Pull Informationens fokus Detaljorientering Mål och vidare Informationens rytm Statisk, periodisk Flexibel, kontinuerlig Åtgärdsorientering Reaktiv Proaktiv Informationens perspektiv Oberoende Sammanhängande Styrningens fokusering Antingen eller Både och Styrningens förhållningssätt System eller normer System och normer Styrningens orientering Kostnader Värde

Ekonomens ”negativa roll” Ses ofta som icke-värdeskapande ”Ryggsäck” Ofta starkt funktionellt organiserat Begränsad flexibilitet Produktionsorientering Administrerar ett pappersflöde Tittar i backspegeln Manuell brygga mellan system Polis, controller som kontrollant Bean-counters Ibland försöker ekonomerna förstärka sin ställning genom att komplicera arbetet Saknar ibland legitimitet p.g.a. att de inte kan verksamheten

Ekonomens ”positiva roll” ”Enklare och bättre att lära tekniker ekonomi, än att försöka lära ekonomer teknik” [269] Utveckla strategisk kompetens Utveckla abstrakt analytiskt tänkande Tillgång till verksamhets- och förändringskompetens Förmåga att arbeta med och förstå projekt Säkerställa att informations-systemen stödjer verksamheten Förståelse även för kvalitativ information Pedagogisk, kommunikativ kompetens Närhet och distans Bärare och kommunikatör av styrfilosofi