Kognition, design och utvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Stöd för analys och förbättring
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Utbildningar (just nu)
Att analysera samhällsfrågor
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Lars Niklasson Linköpings universitet
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Betyg och förmågor.
Hej och välkomna!.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Förmågor och centralt innehåll
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Självutvärdering av projekt
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hur arbetar Gambro i Lund med Human Factors Engineering?
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Varför all denna utvärdering?
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
[Förbättringsprojekt]
Heby kommuns kvalitetspolicy
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Workshop Arbetsplatslärande.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Kognition, design och utvärdering där inne där ute distribuerad Perception teori praktik

Minne Lärande teori praktik teorier om lärande/pedagogik anpassande av teorier

Epistemologiska skiften i lärande dekontextualiserad kontextualiserad abstrakt kunskap praxis expertis som fakta praxis i en viss domän mål förväntningar uppgifter och problem aktiviteter och användande individuellt socialt konsekvenser för design- och utvärdering av lärandemiljöer?

Pedagogiska ansatser för undervisning problembaserat lärande exempelbaserat lärande ”anchored” instruction kognitivt lärlingsskap etc….. konsekvenser för design- och utvärdering av lärandemiljöer?

Metodproblem kvantitativa- och/eller kvalitativa metoder? objektivitet/subjektivitet? process/resultat? vilka parametrar ska man mäta? krav för att säga att ngn lärt sig? vilka slutsatser kan man dra? vilken status har slutsatserna?

Frågor är det viktigt att vara teoretiskt stringent? bör man fokusera på renodlade aspekter eller helhet? vilka faktorer variabler bör man fokusera på? lära/förstå mer/bättre/djupare vad betyder det? vilken vikt skall faktorer som motivation, engagemang tillmätas? ska ett IT-baserat verktyg för lärande tillföra ngt som traditionell undervisning inte kan ge,….om så,….vad?

Metodologiska aspekter - vad mäter vi? Syfte/typ av uppgift: • minnas • förstå • förklara • använda Bla, bla,bla,bla,bla.. Bla,bla,bla,bla,bla.. • Representera text • Organisera text • Tolka • Transformera Ansträngning Resultat

Ett verktyg för att lära sig programmera

Fig. 1: The Pattern library Verktyg för lärande av konceptuell modellering Fig. 1: The Pattern library Fig. 2: Expert track Fig. 3: The assistant

”Spårverktyget”

Ett ”expertspår”

Utvärdering på temat lärande Pedagogisk komplexitet kräver utvärdering lektion demonstration lab, simulering etc…….. pedagogik och anpassning av pedagogik lärande (repetera, använda….) Teknologisk komplexitet kräver utvärdering www, text, grafik, audio, video, VR, plug-ins...

Komplexitet i utveckling kräver utvärdering dåligt innehåll dåligt gränssnitt fel media urusel pedagogik Ökade krav på resultat kräver utvärdering pengar större effektivitet

Kvantitativ ansats det finns objektiva fakta skilt från våra föreställningar målet med utvärdering är att upptäcka orsaker till förändringar hos fenomen genom mätning och kvantitativ analys experimentella ansatser är bäst eftersom de reducerar felkällor objektivitet är idealet

Kvalitativ ansats verkligheten är socialt konstruerad målet med utvärdering är att tolka fenomen med hjälp av flera perspektiv etnografiska ansatser med observation är bäst eftersom de tillhandahåller en grund för flera tolkningar att gå på djupet är idealet

Post-modern ansats verkligheten är individuellt konstruerad baserad på erfarenhet, kön, kultur, etc… målet med utvärdering är att förbättra omständigheter och status för minoriteter kritisk teori används för att bena upp fenomen för att blottlägga gömda planer politiskt engagemang är idealet

Pragmatisk ansats verkligheten är komplex och vissa fenomen är kaotiska och oförutsägbara målet med utvärdering är helt enkelt att göra saker bättre metoder bör väljas mot bakgrund av dessas potential att förbättra kvalitet undran och skepticism är idealet

Kriterier för utvärdering Lärande Upplevelse (motivation, engagemang, etc..) Ekonomi Säkerhet Flexibilitet Effektivitet

Grundläggande frågor för utvärdering Vad hände? Hur kan det förbättras? Uppnåddes målen/avsikterna? Vilken effekt uppnåddes?

Att utföra utvärderingar Steg 1 klargör vilka beslut som måste fattas adoptera teorier/ansatser/principer utveckla teorier/ansatser/principer förbättra teorier/ansatser/principer släng ut teorier/ansatser/principer reallokera resurser etc….

Steg 2 klargör vilka frågor som måste ställas för att vägleda beslutsfattandet hur fungerade navigeringen? hur fungerade färgvalet? hur kan gränssnittet förbättras? vad lärde man sig? vilka färdigheter följde med till den skarpa situationen etc…...

Steg 3 välj metoder för utvärdering observationer intervjuer frågeformulär loggning expertpanel försöksgrupp etc……

Steg 4 samla in och tolka data analysera data som samlats in med valda metoder jämför data -- olika perspektiv revidera datainsamlingsstrategier om det behövs det går inte att förutse allt! Acceptera begränsningar men sikta mot kvalitet

Steg 5 dokumentera och rapportera resultaten använd flera format rapportera tidigt och ofta input från olika håll insatser kan göra på ett tidigare stadie använd flera format nå ut till många engagera individer på olika poster olika perspektiv dölj inte komplexitet lyft fram och analysera för fortsatt arbete

Tre strategier 1) Användbarhetstest 2) Expert-panel 3) Checklistor och skattningsformulär går det lätt att lära? går det fort och lätt att utföra saker? görs det få fel? vad är den subjektiva upplevelsen? återkommer användare över tid?

En tänka på/göra lista välj metoder skapa ett formulär som definierar uppgifter för testgrupp och tidsbegräsningar välj testgrupp som motsvarar tänkta användare gör testgruppen bekant med situationen gå igenom formuläret ge testgruppen tid att bekanta sig med utrustningen och den process som valts för att dokumentera prestationen testgruppen bör utföra uppgifterna enligt formuläret dokumentera interaktionen, video, anteckningar, log. stäm av med testgruppen, intervju direkt efter låt testgruppen kommentera fritt, idéer och åsikter analysera och rapportera data

2) Expert-panel ”Innehållsexperter” Pedagogiska experter Gränssnittsexperter Teknik experter etc…. ----> även experter behöver vägledning för att kunna ge den information du behöver/är intresserad av

3) Checklistor och skattningsformulär kriterier för grafiska gränssnitt Estetik, tilltalande/icke tilltalande Navigering, svårt/lätt Kognitiv belastning, ohanterlig/hanterlig etc… design element Interaktivitet Feedback

precision och tillförlitlighet syfte innehåll, (korrekt/icke korrekt, design faktorer) har rätt fokus antagits?