Diskussionstillfälle 4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Begreppsschema – Krönikor
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Samtalet På Arbetsplatsen.
Formellt, skarpt och snyggt
Läroplansträff Välkomna!.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Bedömning.
Vad är du för typ av person?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att övertyga ! Disposition och mall.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Debattera.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Naturvetenskaplig undersökning
Reflektioner från grupperna No hands up…
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
4 processer att behärska:
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Diskussionstillfälle 4 Utvandrarna Diskussionstillfälle 4

Frågor i tre nivåer På ytan (minns du?) Under ytan (förstår du?) På djupet (generella frågor)

Frågor i tre nivåer. På ytan: Vad hette kvinnan som blev den rikaste i socknen? Under ytan: Hur blev hon den rikaste i socknen? På djupet: Hur skulle det bli om en man agerade på samma sätt som Axelina?

Frågor i tre nivåer På ytan: Hur stort var skeppet Charlotta? Under ytan: Varför ville Elin först inte lära sig engelska? På djupet: Hur tror du att Robert och Elin klarar sig i Amerika med sin engelska? Förklara.

Skriv egna frågor Skriv minst tre frågor om innehållet i boken. Försök skriva frågor i olika nivåer. Skriv dina svar på frågorna.

Samtala om era frågor. Sitt i grupper. Ställ era frågor och samtala om era svar. Lyssna på varandra och försök se på vilken nivå du och dina kompisar ligger i samtalet. Jag kommer runt och lyssnar på er.

Tala själv och samspela Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Tala själv och samspela Hur jag yttrar mig i samtalet Jag deltar sparsamt i samtal. Jag behöver stöd för att delta i samtal. Jag deltar aktivt i samtal och kopplar det jag säger till ämnet och till vad någon annan har sagt. Jag utvecklar innehållet i samtalet genom att t.ex. kommentera, argumentera, ställa frågor, analysera, värdera och jämföra. Jag vänder mig till flera och kopplar ihop vad andra har sagt. Jag utvecklar innehållet i samtalet genom att sammanfatta, tolka, dra slutsatser och föreslå lösningar. Jag är drivande och visar förmåga att engagera andra i samtal. Lyssna – reflektera och samspela Hur jag lyssnar på andra Jag visar att jag lyssnar – reflekterar och samspelar – genom att t.ex. nicka och ”hm:a”. Jag visar att jag lyssnar – reflekterar och samspelar – genom att säga något, t.ex. ”Jag håller med”. Jag visar att jag lyssnar – reflekterar och samspelar – genom att argumentera, ställa frågor, analysera, värdera och jämföra Jag visar att jag lyssnar – reflekterar och samspelar – genom att sammanfatta, tolka, säga något eget och dra egna slutsatser.

Hattarna Samtala i gruppen med utgångspunkt från de olika ”hattarna”. Vit: neutral, fakta Gul: positivt Svart: negativt Röd: känslor Grön: Vad kunde gjorts annorlunda? Lösningar. Blå: Vad har vi lärt oss? Hur har vi tänkt?