VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Individuellt lärande tillsammans
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Riktlinjer för presentationer
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Läroplansträff Välkomna!.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal Pedagogisk Planering
Konferens och evenemang
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Bygg ett argumenterande tal
Projektledning.
Den retoriska arbetsprocessen
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Skriva noveller.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Hörselteknik i skolan några erfarenheter från riksgymnasiet i Örebro Val av teknik Exempel på utvärderingar och tekniska lösningar.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Socialpsykologi.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Brainstorming En enkel metod för att snabbt få fram många idéer till hur man kan hantera en fråga eller lösa ett problem. Börja alltid med att utan invändningar.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Computational thinking progression F-9
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Novellanalys.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Tips för bättre kommunikation
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet Stor Liten AB CD Indelning av undervisningsmetoder Föreläsning, rollspel, simulation, lektion, workshop, grupparbete, studiebesök, övning, problembaserat lärande, temadag, IT-stöd, flerformsundervisning, gruppdiskussion,demonstration, inlärning i arbete, portfolio, distansundervisning, videokonferens, ……. Vaherva 1986 UPPGIFT 5B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Processering, bearbetning Ytlig Djupt gående Detaljer Helheter Fokusering utantill inlärning projekt arbete Karaktären av undervisnings- och inlärningsformer undervisningsmetod arbetssätt Ekola 1986 UPPGIFT 5B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 METODER MED HÅRD STYRNING Hög grad av deltagaraktivitet, styr och kontrollerar aktiviteten kontinuerligt Datorstyrd undervisning Programmerad undervisning Inlärningsstudio Simulatorträning METODER MED MJUK STYRNING Hög grad av aktivitet, styr och kont- rollerar deltagarnas aktivitet i viss mån Praktiska övningar Undervisnings-/Övningsspel Fallstudier METODER MED STORT DELTA- GARINFLYTANDE Stimulerar till aktivitet utan att sty- styra den i någon högre grad Grupparbete Konferenser Fältstudier Självstudier METODER UTAN NÄMNVÄRD AKTIVITET OCH STYRNING Presenterar information utan att styra eller kontrollera aktivite- ten, kan omfatta vissa aktiveran- de och styrande inslag Föreläsning Demonstration Studiebesök Lektion Indelning av undervisningsmetoder

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Tydliga roller Klara, gemensamma mål och inriktningar Öppenhet ärlighet Aktivt deltagande Engagemang Feedback, utvärdering revidering Flexibilitet Vilja att lära av misstagen Goda resultat inlärning utveckling Att arbeta i grupp och projekt UPPGIFT 6B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Individen de individuella behoven/målen Grupp- dynamiken De krav som uppgiften ställer Arbete i grupp tre variabler som påverkar gruppens prestationer UppgiftIndivid Grupp Sam- ordning Resultatet i form av inlärning, förändring och utveckling är beroende av till vilken grad man lyckas samordna och koordinera dessa tre variabler UPPGIFT 6B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Svag Stark Svag Stark Inriktning på att producera och att åstadkomma resultat Inriktning på människor och växelverkan Intressant och tillfredställande Lättsamt och trevligt Genomlider pro- cessen avslaget och livlöst Inträngande givande, utmanande och besjälat Konkurrens, kritik, spänning vinn-förlora Arbete i grupp skall man ha roligt eller åstadkomma resultat? UPPGIFT 6B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Projekt – att mötas Början/slut Ovisshet Samförstånd kring målet/-n Utbyte av kunskaper och erfarenheter Klargörande av rollerna Användning av tekniker/metoder Handling Nästa möte och dess syfte Enighet om gruppens uppbyggnad eller önskade resultat UPPGIFT 6B

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Föreläsning kan främst användas för att Presentera material som är nytt för deltagarna - skapa orienteringsgrund Strukturera ämnet och innehållet samt att lyfta fram det centrala och väsentliga För att gå igenom och förklara det svåra och det abstrakta, det som är svårt att göra på egen hand Presentera stoff som anknyts till många olika ämnen, visa på sammanhang, anknytningspunkter Aulanko 1985

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Början och slutet - viktigare än vad man tror !! Början Låt åhörarna betrakta Dig - det gör de ändå ! Samla Dig i lugn och ro Samla alla på startlinjen Håll en liten paus Inledningen skall väcka intresse och aptit, göra åhörarna nyfikna, förväntansfulla, intresserade.. Börja med.. ett påstående, en fråga, en egen upplevelse, aktuellt problem, en anekdot som alla kan ta tag i Föreläsning Aulanko 1985

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Avslutning Måste också planeras Måste kunna användas oberoende hur långt man kommit i innehållet..kan vara en sammandrag, ett koncentrat, en slutsats, ett förslag om hur kunskaperna kan utnyttjas, uppmaning till egen aktivitet, eller svar till den fråga man inlett med. Lova inte att sluta utan sluta !!! Föreläsning i nötskal: Börja med att berätta det som föreläsnin- ningen kommer att handla om, behandla det som Du lovade att behandla och avsluta genom att sammanfatta det som behandlats. Föreläsning Aulanko 1985

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Ställ frågor som... är praktiska, konkreta, jordnära ger deltagarna möjlighet till egna reflektioner anknyts till aktuella händelser ger möjlighet att vara av annan åsikt Föreläsning Aulanko 1985

VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Hjälpmedel borde användas för att Öka uppmärksamheten (men vad är det mest tankeväckande?) Skapa variation i framställningen - väcka, aktivera åhörarna Förstärka minnesbilden Förtydliga Förmedla samma budskap åt alla Föreläsning Aulanko 1985