”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Genusperspektiv i förskola/skola
Exempel utifrån ett antal målområden
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Välkommen till Edboskolan
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
Demokrati på skolgården och i klassrummet
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Demokrati och diktatur
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Välkomna till Edboskolan
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Bör staten styra skolan?
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Inkludering och skolans uppdrag
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Förväntningar.
”Förskolebarnens röst”
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.” Lpfö98/10

Föräldrasamråd Skollagen 2010:800 – Skolväsendet vilar på demokratins grund. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som svenska samhället vilar på.

Vilka är de demokratiska värdena? Trygghet Respekt Ärlighet Tillit Öppenhet Kommunikation Förtroende Jämställdhet Lyhördhet Bemötande Ömsesidighet Alla får tycka vad de vill – alla röster måste höras. Yttrandefrihet Vi är alla olika men lika viktiga. Värdera olikheter och meningsskiljaktigheter Hörd, sedd och lyssnad. KASAM Elevinflytande, demokrati, elevråd Ömsesidig tillit och respekt. Miljöer som utmanar elever och motverkar tyst medgivande. Alla åsikter kommer upp till ytan – viktigt. Hänsyn och vilja att hjälpa andra.

Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer.

Vad kännetecknar demokratiska arbetsformer? Alla får komma till tals – även ”obekväma” tyckanden. Utgå ifrån barnens tankar och idéer. Individanpassa undervisningen Alla ska kunna arbeta och vara med alla. Titta på den som pratar och lyssna på den som pratar – respekt.

Idéer att ta med oss till förskola/skola. Leklotteri – eleverna delas in i lekgrupper utifrån lotteri – drog en lott med en aktivitet och alla barn med samma aktivitet blev en grupp. (Variera både kamrater och aktiviteter) Respektera varandra – se och lyssna på den som har ordet – viktigt! Grupparbete, både 2-2 och större grupper – läraren väljer gruppen. Viktigt med samarbete med hemmet! Viktigt att arbeta med hur samhället fungerar – demokrati. Valet – demokratiska rättigheter