Att representera Greppa Näringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Biologisk mångfald och Mångfaldskonventionen i Sverige
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Att arbeta med Greppa Näringen Anki Sjöberg, Lovanggruppen, november 2008.
Träff Landsbygddepartement SJV 19/ Sid 2 | LRF Kött Mål •Skapa förutsättningar för en lönsam tillväxt •Konkurrenskraftig svensk grisköttsproduktion.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Hur har rådgivningen fungerat
PMI Plus, minus, intressant
Renare vatten i Stavbofjärden Carl-Albert Rydemark, Lida Gård
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Kommunikationsplanens delar
Arbetsformer, moduler och material Stina Olofsson,
Fortbildning av rådgivare och lantbrukare Hans Nilsson Jordbruksverket.
Company/Dept, Author Nyheter om N och P i foder till grisar! Kerstin Sigfridson Lantmännen Lantbruk Produktutveckling Piggfor Kerstin.
Klimatkollen i rådgivningen Pernilla Kvarmo, Greppa Näringen.
Att arbeta inom Greppa Näringen Elin Einarson Rådgivarkurs Energikollen växthus, Nässjö 24 okt 2012.
Administrativa systemet och databasen för växtnäringsbalanser Cecilia Linge, Jordbruksverket
Energikollen växthus Elin Einarson Rådgivarkurs Energikollen växthus, Nässjö 24 okt 2012.
Administrativa systemet och databasen för växtnäringsbalanser Cecilia Linge, Jordbruksverket
Administrativa systemet Cecilia Linge, Jordbruksverket Introduktionskurs Linköping
Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Klimatkollen i rådgivningen
Att arbeta med Greppa Näringen Katarina Berlin Thorell, Hushållningssällskapet Sjuhärad.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Är Greppa Näringens frågor viktiga för konsumenten? Greppa Näringens halvtidskonferens 1-2 september 2004 Sören Persson Sigill Kvalitetssystem AB
Arbete för ett fortsatt Greppa Näringen Ett fortsatt nära samarbete med LRF är viktigt Projektet ska nå fler än målgruppen för rådgivning God kontakt med.
Utmaningar i arbetet med BfL
Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Vad händer framöver? Linköping Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Administrativa systemet Maria Fermvik, Jordbruksverket Introduktionskurs Uppsala
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Introduktion Uppsala Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Hållbart engagemang. Vad betyder ett hållbart engagemang?
Nya Landsbygdsprogrammet
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF – Lantbrukarnas Riksförbund Intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.
Medlems- utbildning.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Greppa Näringen framåt, Vad är på gång? Skövde Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Framtid-projektplan Stina Olofsson, Josefin Kihlberg
Vad har vi åstadkommit? Skövde Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Klimatkollen i rådgivningen
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Ekonomi som motivation
Miljömålen består av tre slags mål
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Miljömålen består av tre slags mål
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Stina Olofsson projektledare Greppa Näringen
Förbättra klubbkvalitet
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Att representera Greppa Näringen Sara Stjernholm 2014-09-23

Syfte Greppa Näringen syftar både till miljöeffekter och ökad konkurrenskraft Greppa Näringen ska inspirera och motivera lantbrukare och rådgivare att använda kunskap så att gårdens miljö- och klimatpåverkan minskar och lönsamheten förbättras. Med arbetet i Greppa Näringen ska lantbruket bidra till Sveriges miljömål, mål som gäller för miljöarbetet inom EU, samt till ett uthålligt konkurrenskraftigt svenskt lantbruk.

Vision Greppa Näringen ska uppfattas som lantbrukets verktyg för effektivare miljönytta och vara det naturliga valet för den lantbrukare som söker information och förslag till konkreta åtgärder.

Kommunikation Det personliga mötet mellan dig som rådgivare och lantbrukaren är viktigast!

Kommunikation Tillsammans hittar vi lösningar på gården som både du och miljön tjänar på.

Greppa Näringens varumärke Kunnig, ansvarsfull, engagerande, framåt Greppa Näringens budskap ska alltid kommuniceras med engagemang och framåtanda på ett kunnigt och ansvarsfullt sätt.

Greppa Näringens varumärke Fyra värdeord Kunnig Greppa Näringen är en trovärdig och professionell aktör som ständigt håller sig uppdaterad med den senaste kunskapen. Ansvarsfull Greppa Näringen är varm och omtänksam med ett ansvarsfullt och långsiktig förhållningssätt. Engagerande Greppa Näringen är lyssnande och engagerande och vill alltid inspirera och involvera. Framåt Greppa Näringen är framåt på ett företagsamt, aktivt och innovativt sätt.

Greppa Näringens varumärke Byggstenar som tillsammans bildar Greppa Näringens varumärke. Varumärken Alla varumärken är upplevelser, dvs. de upplevs i människors sinnen. Ett varumärke är också en garant - ett löfte till alla målgrupper. Att leva upp till ett löfte handlar inte bara om att vara en attraktiv produkt, erbjudande eller plats. Det handlar även om att tillgodose målgruppens behov i form av olika upplevelser. Ett varumärke behöver vårdas och utvecklas och tar tid att bygga upp, men går snabbt att rasera. Varumärkets uppgift är att vara särskiljande gentemot andra konkurrerande varumärken. Varumärkesplattform Varumärkesplattformen för Greppa Näringen har som syfte att tydliggöra de värderingar, attityder och känslomässiga uppfattningar som verksamheten ska stå för i människors medvetande. Varumärkesplattformens funktion är att vara strategiskt styrmedel (påverkar allt) under hela projektets gång och ligga till grund för all kommunikation. Basförutsättningar beskriver faktorer i projektet som utgör grunden för att projektet ska upplevas som en trovärdig aktör. Basförutsättningar: ”Vetenskapligt underbyggd kunskap, effektiva verktyg och lättillgänglig information, kompetenta och engagerade rådgivare, långsiktig och bred satsning”. Greppa Näringen är ett informations- och rådgivningsprojekt som erbjuder lantbrukare kunskap och verktyg för att kunna genomföra kostnadseffektiva miljö- och klimatåtgärder. En systematisk och fortlöpande analys av vilken forskning som är mest relevant för målgrupperna ligger till grund för att utveckla effektiva verktyg för omvärldsanalys, prognoser och beräkningar och ta fram lättillgänglig information för den individuella rådgivning som genomförs. Den vetenskapligt underbyggda kunskap som finns inom Greppa Näringen förs vidare till lantbrukare genom kompetenta och engagerade rådgivare. Kunskapsutbyte mellan rådgivare och lantbrukare är en ständigt pågående process och dialog. Greppa näringen är en långsiktig och bred satsning. Jordbruksverket, Länsstyrelserna, LRF och EU står bakom projektet och samarbetar effektivt.

Vem är Greppa-kunden?

Vem är Greppa-kunden?

Vem är Greppa-kunden?

Vem är Greppa-kunden?

Nöjdhet

Viktiga faktorer Rådgivningsbesöket ger mig ny information ÅTGÄRDA SNARAST – VIKTIGT MEN LÅG UPPFYLLELSE JUST NU Rådgivningsbesöket ger mig ny information Rådgivningsbesöket ger mig inspiration till förändringar KEEP UP THE GOOD WORK – BIBEHÅLL DEN HÖGA NIVÅN Rådgivarens kunskapsnivå Rådgivarens förmåga förmedla kunskap Rådgivarens engagemang HYGIENVARIABLER SOM EJ FÅR FÖRSÄMRAS – MINIMIKRAV FRÅN KUNDEN Rådgivarens bemötande Besöket är anpassat till min verksamhet Förslagna förändringar är anpassade till verksamheten AVVAKTA – TREVLIGT OM DET FÖRBÄTTRAS MEN EJ SÅ VIKTIGT Förslagna förändringar är genomförbara Rådgivningsbrevet (nytta av)

www.greppa.nu/adm

Ni har det viktigaste jobbet! Framåt Nytt landsbygdsprogram Ny projektplan Ny kommunikationsstrategi Moduluppdatering Ny organisering inom Greppa Näringen med regioner Ni har det viktigaste jobbet!

Kontakt Kommunikationsansvarig Sara Stjernholm 08-787 51 54 sara.stjernholm@lrf.se Josefin Kihlberg josefin.kihlberg@lrf.se Webbredaktör Sofie Logardt 040-41 52 84 sofie.logardt@jordbruksverket.se