1 FIRST PIFF WORKSHOP 5 februari 2008 Turing seminarium, MDH Agenda 13.30-15.00 PIFF presenterar sig (Deltagare: Gordana, Frank, Robert, Martin, Marcus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Gymnasiearbetet p..
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
IKEA och Linnéuniversitetet tillsammans
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Medieteknik.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Regional digital agenda för Östergötland
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Dataföreningen i Sverige
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Att starta ett projekt Magnus Falk
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Att starta ett projekt Magnus Falk
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Examensarbete 2017.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Forskningsprocessen idealt
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Framtidens distribution av multimedia
Förbättra klubbkvalitet
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

1 FIRST PIFF WORKSHOP 5 februari 2008 Turing seminarium, MDH Agenda PIFF presenterar sig (Deltagare: Gordana, Frank, Robert, Martin, Marcus & projektbeskrivning) Våra gäster presenterar sig (Ivica, Kristina, Sasi, Daniel) Diskussion - gemensamma frågor, samverkan PAUS - Kaffe & kaka Planering för PIFF projekt

2 PIFF – Programvaruexjobb för Industri- och ForskningsFramgång Project members Gordana Dodig-Crnkovic,Gordana Dodig-Crnkovic, project leader, Mälardalen University Frank LüdersFrank Lüders, Mälardalen University Robert Feldt,Robert Feldt, Blekinge Institute of Technology Martin HöstMartin Höst, Lund University Project is supported by NSHU

3 Gordana Dodig-Crnkovic Background: PhD Zagreb/Stockholm, Phd MDH Research areas: Computing and Philosophy, Philosophy of Science, Methodology of Science Teaching: Research Methodology, Theory of Science, Professional Ethics, Formal Languages and Automata Methodology interest: Cross-disciplinary research School of Innovation, Design and Engineering Mälardalen University, Sweden

4 Frank Lüders Background: Research areas: Teaching: Methodology interest: School of Innovation, Design and Engineering Mälardalen University, Sweden

5 PIFF – Programvaruexjobb för Industri- och ForskningsFramgång Projektet syftar till att öka studenternas utbyte av examensarbeten i programvaruteknik på avancerad nivå. Det konkreta målet är att ta fram resurser för att stödja formulerande, genomförande och bedömning av examensarbeten. Huvudfokus är riktlinjer för att samtidigt främja studenternas kunskaper och färdigheter inom: -Industrirelevanta arbetsmetoder för utveckling av programvara -Vetenskapliga forskningsmetoder inom programvaruteknik Målet är riktlinjer som är relevanta för examensarbeten med anknytning till akademisk forskning likväl som arbeten med industrianknytning.

6 SE forskningsmetodik/vetenskapsmetodik SE forskningsmetodik karakteriseras av tvärvetenskaplighet, då traditionella teknisk/naturvetenskapliga metoder ofta kombineras med metoder från t.ex. samhällsvetenskap för att undersöka komplexa samband mellan teknik och människor. Projektets mål om vetenskapliga forskningsmetoder i alla examensarbeten syftar bl.a. till att uppfylla kraven i den nya examensordningen (Bologna) och tillgodose forskningens rekryteringsbehov. Målet om industrirelevans är viktigt med hänsyn till industrins behov och för att vara attraktiv bland studenter. Projektets resultat kan förväntas vara generaliserbara till andra områden, i synnerhet andra ämnen där tvärvetenskaplighet är viktigt.

7 Resurser som projektet avser att ta fram -En handbok och minikurs för handledare, lärare och utbildningsansvariga -Underlag för en (del)kurs som förbereder studenten för examensarbetet -En databas med examensarbeten, riktlinjer, erfarenheter, m.m. som görs tillgänglig via den befintliga webbportalen SESweden Ytterligare resurser kan komma att definieras baserad på behov som identifieras under projektets gång. Databasen kan kopplas till instiftande av ett årligt pris för bästa svenska examensarbete i programvaruteknik (för att stimulera till användning).

8 Planerade aktiviteter -Inventering av forskningstraditioner inom programvaruteknik i Sverige -Inventering av inslaget av forskningsmetodik i utbildningar i programvaruteknik i Sverige och internationellt -Insamling av erfarenheter med examensarbeten och dokumentanalys av genomförda arbeten -Jämförelse med Europa och befintliga riktlinjer -Seminarier för att identifiera nuläget och utarbeta planer för vidare utveckling

9 Planerade aktiviteter -Insamling av önskemål på studenters kunskaper och färdigheter från industrikontakter -Insamling av motsvarande information från forskningsmiljöer -Intervjuer med studenter som gör eller nyligen gjort examensarbete -Genomförande av ett antal examensarbeten för att testa och förfina riktlinjerna

10 Frågeställningar -Vilka är nödvändiga kunskaper och färdigheter i olika forskningsmetoder för att genomföra ett examensarbete i programvaruteknik på avancerat nivå? Hur/när får studenterna dessa? -I vilken mån behövs metodlitteratur specifik för programvaruteknik och i vilken mån kan man låna från andra ämnen? -I vilka situationer är det lämpligt att använda specialistkunskaper från olika forskningsområden såsom formella metoder, sociologi, psykologi, kognitionsvetenskap, vetenskapsteori, etik, etc. - Hur maximeras ett forskningsprojekts nytta av studenters arbete (så att det blir attraktivt för forskningsprojektet att ställa upp med intressanta examensarbeten och handledningsresurser)?

11 Frågeställningar -Motsvarande, hur maximeras ett företags nytta (utan att offra akademiska inslag)? -Hur maximeras studentens pedagogiska nytta av forskning? -Hur säkerställs studentens anställbarhet utanför forskningsvärlden – speciellt inom industrin – när examensarbetet utförs inom akademisk forskning? -Hur kan kravet på tvärvetenskapliga metoder tillgodoses i examensarbeten i industrin om medverkande företag är ovana vid akademiska krav på vetenskaplighet? -Vilka lärandemål har ett examensarbete i programvaruteknik på avancerat nivå? Hur kan man bestämma miniminivåer? Hur examinerar man?