Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pimp my undervisning 2.0 30.9.2010 Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pimp my undervisning 2.0 30.9.2010 Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades."— Presentationens avskrift:

1 Pimp my undervisning 2.0 30.9.2010 Daniela Sund

2 Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades Visade sig vara populärt och till nytta för både studenter och personal Bra med ett forum för studerande och personal att diskutera över ämnesgränserna

3 Aktuellt På forskning baserad undervisning – Lyfts upp i ÅA:s strategi 2010-2019 – Studenterna behöver insyn i aktuell forskning under hela studietiden för att motiveras – Anna Sundberg berättar mer om hur forskningen kan förankras i undervisningen om en stund

4 Förslag från Pimp my undervisning 1.0 Studerande ska få kontakt med verkligheten genom att teori kombineras med praktik – Projektkursen kring medelinsamlingen – Projektkursen i marknadsföring som utvecklade broschyrer för studentrekryteringen

5 Förslag från Pimp my undervisning 1.0 Kurser som ger studenter de färdigheter som de behöver i arbetslivet – ÅA:s strategi lyfter fram att våra utbildningar ska ha den högsta arbetsmarknadsrelevansen – Kan funderas på i samband med att lärandemål skrivs! – Kvalitetsprojektet Alcuin(arbetsgrupp som arbetar med utvecklingen av undervisningen) Tyngdpunkter för 2010 och 2011 bl.a. integrering av allmänfärdigheter i undervisningen

6 Förslag från Pimp my undervisning 1.0 Kursutvärderingssystem som kopplas till utveckling av kurser – Heltäckande och systematiskt system –Även utvärdering av ämneshelheter, praktikperioder, kandidat- och magisteravhandlingar –Flexibelt och kännas relevant – Kvalitetsprojektet Alcuin(arbetsgrupp som arbetar med utvecklingen av undervisningen) En tyngdpunkt 2010-2011 är kursutvärdering –Kursutvärdering hjälper till att hitta flaskhalskurser

7 Problemområden Flaskhalskurser – Situationen har förbättrats – Hoppas på ytterligare förbättring

8 Problemområden Enbart läskurser och boktenter ansågs problematiska – Kvalitetsprojektet Alcuin(arbetsgrupp som arbetar med utvecklingen av undervisningen) En tyngdpunkt för 2010 och 2011 bl.a. utvecklande av undervisnings- och examinationsformer Viktigt att beakta olika inlärningsstilar – Studenter kan få nya aha-upplevelser om hur de lär sig bäst – Franck Tétard berättar om en stund om att boktenter inte är ända alternativet

9 Problemområden Studerande saknar motivation – Inträdesprov hjälper studerande att hitta rätt studieplats genom att ge en bild av studierna – Intressant, relevant och aktuell kunskap gör studerande engagerade och intresserade Studerande: Fundera på vad som motiverar just dig! Personal: Hur har du gjort för att motivera studenter?


Ladda ner ppt "Pimp my undervisning 2.0 30.9.2010 Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades."

Liknande presentationer


Google-annonser