Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Drogsituationen i Sverige
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Att få rätt saker att hända
Om utformningen av statlig tillsyn
Socialdepartementet Konferens om drogsituationen i länet och framtidens förebyggande arbete Maria Renström Gruppledare för regeringskansliets samordningssekretariat.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
Tillsammans för världens säkraste vård
Välkommen till miljömålsnätverket Nationella miljömålsrådet 17 myndighetschefer, ordförande Maria Wetterstrand Åtgärdslista i mars varje år,
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Kulturentreprenörskap
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
1.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Uppföljning av regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel.
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Nya Landsbygdsprogrammet
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Undersökningen Ungdomars drogvanor i Värmland 2015/2016 -en kartläggning av elevers attityder och bruk av alkohol, narkotika, tobak och doping 25 april.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Vad är tillräcklig tillsyn?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Metoden Ansvarsfull alkoholservering i Sveriges kommuner
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Är ANDT-prevention effektiv
Ulrika Owen och Helena Löfgren, Folkhälsomyndigheten
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Enhetlig myndighetsutövning
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders Viklund

Bakgrund till granskningen  Två handlingsplaner – ökad betoning på lokalt förebyggande arbete.  Barn och ungdomar prioriterad målgrupp för insatserna.  Minskad alkoholkonsumtionen bland barn och ungdomar, men beror minskningen på det statliga stödet till lokalt förebyggande arbete?  De uppföljningar och utvärderingar som gjorts av satsningen tyder på att resultaten varit begränsade.  Problem med lokal tillsyn enligt alkohollagen

Granskningens frågor  Är statens bidragsgivning till kommuner och ideella organisationer ett effektivt medel för att påverka barns och ungdomars efterfrågan på alkohol och tillgång till alkohol?  Är statens insatser för att stödja tillsynen på lokal nivå ett effektivt medel för att påverka barns och ungdomars tillgång till alkohol?

Vår analysram

Genomförande  Metod -Slumpmässiga urval och granskning av återrapportering från kommuner och ideella organisationer -Aktgranskningar av tillsynsbeslut och tillsynsplaner -Befintliga studier och statistik -Intervjuer (6 länsstyrelser, 12 kommuner och 6 polismyndigheter). Såväl bidragshandläggare som tillsynshandläggare har intervjuats både på länsstyrelser och i kommuner)

Iakttagelser  Bidrag -Effekter kunde redovisas enbart i fyra procent av de projekt som länsstyrelserna beviljat stöd. -Ingen av de ideella organisationer som fått bidrag från Socialstyrelsen redovisade några effekter. -Kommunerna saknar många gånger konkret utgångspunkt för projekt – går ej att mäta utfall. -Evidens saknas i stor utsträckning för de metoder som används i kommunerna. -Evidensläget för några mycket använda metoder är oklart. -Länsstyrelserna godtar ansökningar och slutrapporter som saknar viktig information. -Kommuner och ideella organisationer tar emot bidrag från flera myndigheter för liknande alkoholförebyggande verksamheter. Många och beloppsmässigt små projekt

Iakttagelser  Tillsyn -Ungas folkölskonsumtion är idag låg. -Tillsynsmyndigheterna uppfattar inte problematik med minderåriga på krogen. -Länsstyrelsernas tillsynsnivå är låg. Tillsynen är sällan inriktad på effektivitet. -Tillsyn har visats vara effektiv om den görs återkommande och kombineras med andra åtgärder. -Polisens samarbete med kommunerna har utvecklats, men polisens information till kommunerna fungerar inte fullt ut. -Folkhälsoinstitutet upplevs ha varit frånvarande i tillsynsarbetet. -Indikationer på problem i kommunikationskedjan mellan de tre tillsynsnivåerna

Positiva resultat av satsningen  Staten har bidragit till en bättre organisatorisk struktur.  Barn och unga prioriteras.  Stödet till ideella organisationer leder till verksamhet.  Metoden ansvarsfull alkoholservering fungerar.  Polisens har blivit bättre på tillsyn.  Kommunernas handlingsplaner återspeglar ofta de nationella målen för alkoholpolitiken. Handlingsplanerna är ofta ambitiöst upplagda, men de är svåra att följa upp

Slutsatser  Få belägg för att bidragsgivningen har haft effekt.  Stödet till lokal tillsyn har inte påverkat ungas tillgång till alkohol.  Ineffektiv statlig styrning -Bidragen styr inte mot resultat och effekter. -Plottrig bidragsgivning. -Folkhälsoinstitutet har inte använt sig av tillgängliga medel för att stärka tillsynen. -Länsstyrelserna lägger lite resurser på tillsyn i relation till behov och önskemål. -Polisens roll i tillsynen har förbättrats men informationsöverföringen från polisen brister

Rekommendationer  Regeringen bör styra mot insatser som visat sig ha effekt på ungas drickande.  Regeringen bör renodla bidragsgivningen.  Länsstyrelserna bör koncentrera bidragen till färre, större och mer långsiktiga projekt.  Socialstyrelsen och länsstyrelserna bör prioritera projekt som visat sig ge effekter och tydligare inrikta uppföljningen mot bidragens resultat och effekter.  Folkhälsoinstitutet bör bli mer tydligt, aktivt och konkret i sin tillsynsroll.  Länsstyrelserna bör i ökad grad inrikta sin tillsyn på kontroll av effektivitet och stöd till kommunerna för att minska ungas tillgång till alkohol