Göran Svanelid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Framtidens fem viktigaste förmågor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Geografiska begrepp svåra ord
Närvaro!!.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Existensen föregår essensen!”
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Betyg och förmågor.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Välkommen till Braås skola
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Marknadsföring av Projekt X
Naturvetenskaplig undersökning
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Leda och planera sokratiska samtal
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Flyktingfrågan.
Att referera och ange källa!
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

Göran Svanelid

”Lösningen” är ROT-pedagogik •gör Rätt saker •gör det Ofta •börja Tidigt

The Big 5 = De generella förmågorna i Lgr 11´s alla kursplaner • Analysförmåga - 100 % • Kommunikativ förmåga - 100 % • Begreppslig förmåga - 88 % (Ej eng+hkk) • Procedurförmåga - 100 % • Metakognitiv förmåga - 75 % (Ej SO)

Analysförmåga: Kan beskriva orsaker till att igelkotten går i ide och konsekvenser av att människor kastar glasflaskor i naturen... Kommunikativ förmåga: Kan samtala, återberätta, lyssna för att lära av andra och formulera frågor. Begreppsförmåga: Vet vad som menas med barr- och lövträd, insekter, däggdjur, årstider. Procedurförmåga: Vet hur man klättrar i träd, smyger, följa allemansrättens regler... Metakognitiv förmåga: Kan hitta alternativa lösningar på problem...

Slutsats från svenska forskare: I svensk skola ägnas mer tid åt att berätta för eleverna HUR de ska arbeta än att tala om för dem VAD de ska LÄRA sig! ”Utmärkt undervisning” Jan Håkansson & Daniel Sundberg (2012)

Se möjligheterna med att använda formativ bedömning vid arbete med: • Stödmallarna • Begreppsscheman • Analysmodellen • ”De stora frågorna” Stödstrukturerna utgår från kursplanerna och ett språkutvecklande arbetssätt á la Vygotskijs teori (EPA)

Exempel på stödmall Konsekvenser för barn och familjer (+/-) Orsaker till… Konsekvenser för barn och familjer (+/-) Flyttar inom Sverige (urbanisering) Flyttar till Sverige (emigration)

Exempel på begreppsschema Konsekvenser av att fly eller flytta för barn och familjer Språk Släkt och vänner Skola Traditioner Arbete Wild card

Analysmodellen a la Marie Gustafsson

Den stora frågan = Lärandemålet Frågan utgår från centralt innehåll & kunskapskrav. Ex: ”Vad används olja, kol, vind- och vattenkraft till samt hur påverkas, både positivt och negativt, klimatet, naturen, hälsan och samhället av denna energianvändning?”

Sortera mera! Kortlek Begrepp; ord, bilder

Vilket djur ska bort?

Exempel på en motiverande intro-text Människor har i alla tider flyttat från en plats till en annan. Ibland har man flyttat bara några mil, men det finns människor som är beredda att flytta hundratals mil. Vissa av de som flyttar gör det frivilligt, men många tvingas att flytta och blir då flyktingar. Många av de som flyttar eller flyr får ett bättre liv, men det gäller tyvärr inte alla. Om detta, att flytta eller fly, kommer vi att lära oss mycket de närmaste veckorna och kanske har du redan nu några frågor som du skulle vilja ha svar på.

Hur ska vi lära oss detta? • Vi ser filmen X för att lära oss att/om/vad/ hur/vem/när/varifrån/vart/varför... • Vi tittar på bilder och jag högläser ur boken Y för att lära oss... •Ni intervjuar personen Z för att lära oss... • Vi följer med i medier vad som händer i världen för att lära oss... • Vi arbetar med olika stödstrukturer för att kunna besvara ”De tre stora frågorna”.

Varför speglar denna bild av de olympiska ringarna bättre ”the big five” än djuren?