Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Den nya skollagen.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
för sjuksköterskeexamen ©
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Förskola – lärande och yrkesprofession
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Pedagogiskt ledarskap
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
På gång 2010 ….
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Implementering av nya läroplaner
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
NO och Teknik- grupp. Uppdrag och visioner Inventera och samordna utvecklingsåtgärder i ett helhetsperspektiv Finna former för att väcka nyfikenhet för.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
Concept Muco( Mucho) Concept Muco har till ändamål att överföra nya svenskars talanger, kulturer, kompetens till tjänster, skapa arbete för att bidra.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Lyskraft – samverkansavtal mellan Linköpings universitet och Norrköpings kommun NORRKÖPINGS KOMMUN I SAMVERKAN MED.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
STUDENTREKRYTERING.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Processtekniska Gymnasiet
Computational thinking progression F-9
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentation av förslag
För föräldrar till barn 6-12 år
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Personen från Skolverket
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och med gymnasium  NV didaktik- biologi, kemi och fysik  Teknikens didaktik

FontDs licforskarskola finansieras gsbeslut/forskarskolor/forskarskolorutbildnin gsvetenskap.4.227c330c123c73dc html

FontD Linköpings universitet nytt/arkiv/nyhetsarkiv/ ?l=sv

Tidigare information på HiG ademier/Akademin-for-teknik-och- miljo/Forskning/Forskarskola-FontD.html

Vad behövs i skolan? Uppmuntra lärare att skriva ansökningar inom de områden där behov finns. Intyg från skolhuvudman styr områden som beforskas.

Finansiering  Enligt VRs hemsida (och i enlighet med forskningspropositionens förslag) så ingår gång finansiering av licentiandernas löner. Dvs - det är skolhuvudmännen som får betala lärarens lön, 50% under 4 år.  Medel har sökts att driva forskarskolan och dess organisation, administration, kurser, möten, kvalitetsarbete, m.m.

Lic-FontD  Syftet är att utbilda 25 verksamma lärare till licentiatexamen fram till och med 2017  Forskarskolan som är ett samarbete mellan 11 lärosäten från Umeå i norr till Malmö i söder  Forskarskolan är en fortsättning av de lic- forskarskolor som beviljades 2007 och 2011

Bakgrund – Naturvetenskap och teknik  Ett sjunkande intresset för naturvetenskaplig och teknisk utbildning bland unga i Sverige, och elevprestationer i naturvetenskap vid internationella jämförelser.  Utvecklingen är oroande, inte minst då naturvetenskaplig allmänbildning gör oss sämre rustade att diskutera och göra avvägda val i frågor om ny teknik och hälsa

Komplex bild Trots minskat intresse för utbildning visar forskning att elever faktiskt ÄR intresserade av naturvetenskapliga och tekniska frågor: Det internationella projektet Relevance of Science Education (ROSE), med ett 40-tal länder, visar att svenska 15-åriga elever har ett stort intresse kring områden i fronten av utveckling och forskning, såsom astrofysik, nanoteknik, bioteknik, och hälsa.

Dålig matchning Intressena stämmer dock inte med hur skolan presenterar naturvetenskap och teknik. Dessutom passar åldersprofilen för intresset ofta dåligt med kurs- och läroplaner. Barn i förskolan och de tidigare skolåren är mest nyfikna på att förklara och förstå sin fysiska omvärld. De äldre eleverna är mer intresserade av komplexa frågor som överskrider områden..

En ökad ämnes- och ämnesdidaktisk kompetens  Mer forskning behövs för att förstå mekanismer och prova nya idéer  Intresse och timing av innehåll  Strategier för undervisning och nya verktyg, som till exempel utnyttjar IT-teknik

En nära koppling mellan forskning och skola kan förhoppningsvis vända trenden med minskat intresse för NV och teknik genom att finna nya vägar för undervisningen.