Digital portfölj i lärarutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

Ny version av VFU-portföljen!. Nyheter ● Release den 27/8 ● Studenten lägger själv till sin VFU-kurs ● Möjlighet att ladda upp Mp4 (filma med mobil) ●
Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Carina Bergqvist Torvallaskolan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Modellen
Teknisk rapportskrivning
Studiebesök Stockholm, vinster:
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Rektor Malmö Borgarskola
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Gränsöverskridande samverkan. Uppföljning 2012 Temporär förlängning av samverkansavtal ; -”Omtag” av samarbete och samverkan inom Vårdsamverkan.
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Valideringsprocessen
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Utmaningar i arbetet med BfL
Välkommen till fördjupning IT
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
Vilka är vi och vem är jag?
MILJÖFÖRVALTNINGEN SIDAN 1 Ny e-tjänst 2009 Söka tillstånd för bergvärme.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
Anders Vestin Klara Nordström
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
VFU i CL-programmet
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Digital portfölj i lärarutbildningen Lisbeth Danelius, samordnare lisbeth.danelius@isd.su.se

Bakgrund Lärarutbildningsnämnden tog 2009 ett beslut om att successivt införa digital VFU-portfölj för alla studenter i lärarutbildningen Den digitala VFU-portföljen är ett verktyg för att stödja den nya bedömningsmodellen för VFU 2017-04-08 / Lisbeth Danelius, samordnare för digital VFU-portfölj

VFU-portföljen syfte Portföljen syftar till att beskriva, tydliggöra och ge ett utvecklingsperspektiv på vad och hur studenten lär sig, hur de förväntade studieresultaten uppnås, vilket stöd som behövs samt hur studenten tänker kring sitt eget lärande och sin utveckling. I den digitala portföljen ges studenten möjlighet att med stöd av lärare formulera förväntade studieresultat för sin egen utveckling samt dokumentera, utvärdera och reflektera över den egna lärprocessen. Ett sådant arbetssätt syftar till att stödja studenten i att utveckla sin förmåga till självbedömning, att synliggöra sin sitt lärande och kunskapsbildning och att sätta den i relation till kursens förväntade studieresultat.

Den digitala portföljen ska bl.a. innehålla Presentation av studenten Förväntningar och individuella mål inför VFU (kopplade till kursens förväntade studieresultat och professionsutvecklingsmatrisen). Handlingsplan för VFU (efter överenskommelse med handledaren). Självvärdering (inför trepartssamtalet). Inför nästa VFU (avslutande reflektioner. Vid VFU utan trepartssamtal läggs självvärderingen här) 2017-04-08 / Lisbeth Danelius, samordnare för digital VFU-portfölj

Portföljen används för att synliggöra studentens läroprocess för att kunna utveckla förmågan att reflektera över sitt eget lärande samt att utvärdera sina egna prestationer öka handledarens och universitetslärarens förståelse för studentens läroprocesser och utveckling öka informationen mellan parterna förbättra möjligheterna för uppföljning av studentens VFU utveckla VFU och kurser i lärarutbildningen 2017-04-08 / Lisbeth Danelius, samordnare för digital VFU-portfölj

Vad behöver handledaren göra? Skaffa ett gästkonto till Mondo Fylla i VFU-rapporten digitalt (rapporten finns i portföljen) a. ladda upp den i portföljen (i den lila kolumnen) b. skriva ut den och skriva under den c. skicka in den till kursansvarig lärare För teknisk support- kontakta Helpdesk 08-161999 eller mejla helpdesk@it.su.se ange ”Mondo VFU-portfölj” som ärende. För manualer och lathundar vad gäller digital VFU-portfölj, se www.mondo.su.se 2017-04-08 / Lisbeth Danelius, samordnare för digital VFU-portfölj