Sokrates (470-399f.kr) Sokrates är språkröret i de flesta av Platons dialoger Platons tidiga dialoger är sannolikt främst ett uttryck för Sokrates filosofi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
Etik och moral Vad innebär det?.
Livsåskådning och religion
Historien om Antiken i Grekland.
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Välkommen till Ungdomssamling!
Straffteori.
”Existensen föregår essensen!”
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Konsten att leda sig själv
Epikuréerna, hedonism och döden
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Fattigdom och ett gott liv
Historien om Grekland.
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
Etik- Modet att välja!.
Ta ställning och handla!
Olika teorier och religiösa perspektiv
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Tema Kär och galen.
MORIA: Sokrates och Platon
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
omniensen i monoteismen
Thomas Hartvigsson MORIA: Introduktion Thomas Hartvigsson
Aristoteles ( f.kr) Föddes inte i Aten utan i Stageira på halvön Chalkidike (öster om Thessaloniki), men kom dit för att bli student hos Platon.
MORIA: Aristoteles.
Motivation.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Moria: Tidig feminism.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
MORIA: Sokrates och Platon
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
MORIA: Aristoteles.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Filosofi 1.
Vetenskap & Religion.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Aristoteles ( f.kr) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Var går gränsen mellan att bota och förbättra? – eller är frågan fel ställd? Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Buddhismen.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Etik och moral.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Buddhism Buddhas lära.
Religion och vetenskap
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

Sokrates (470-399f.kr) Sokrates är språkröret i de flesta av Platons dialoger Platons tidiga dialoger är sannolikt främst ett uttryck för Sokrates filosofi

Vederlägga den Homeriska moralen Beskriva moralens sanna natur Liv och verksamhet Vederlägga den Homeriska moralen Beskriva moralens sanna natur Argumentera mot Sofisterna Åtalades för respektlöshet mot gudarna samt för att förleda Atens unga människor och deras tänka. Dömdes till döden. Anklagades bland annat för respektlöshet mot gudarna och för att förlett Atens unga människor och fanns skyldigt. Sokrates accepterade sitt straff och drack gift med döden som resultat. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Det mesta av vad vi vet om Sokrates kommer från Platon Sokratiska dialoger Det mesta av vad vi vet om Sokrates kommer från Platon Sokrates röst är tydligast i Platons tidiga dialoger: Euthyfron, Charmides, Menon Jakt på definitioner: Vad är gudsfruktighet? Vad är måttfullhet/besinning? Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Sokrates sätt att resonera/Sokratisk metod Euthyfron: Ett exempel Fråga: Vad är gudsfruktighet? Tes: Vad som är gudarna kärt är gudsfruktigt Motargument: Olika gudar har olika uppfattningar, vilket verkar leda till att vissa saker är både gudsfruktiga och icke-gudsfruktiga Ny tes: Vad alla gudar gillar är gudsfruktigt Euthyfronproblemet: är något x gudsfruktigt därför att gudarna gillar det eller gillar de x därför att x är gudsfruktigt? Analytisk filosofi: begreppsanalys: försök att hitta nödvändiga och tillräckliga villkor

Grundläggande teman i Sokrates moralfilosofi Ett liv utan reflektion är, för en människa inte värt att leva Den viktigaste aktiviteten för en människa är att vårda sin själ Sokratisk ignorans Sokratiska paradoxer (a) Dygd är kunskap (b) Dygdernas enhet (c) En person handlar aldrig avsiktligt fel, utan endast på grund av okunskap eller ignorans (d) Inget kan skada en dygdig person 1. bristande självkunskap = bristande insikt om varför man lever som man gör = leder ofta (alltid?) till ett olyckligt liv. 2. Vi måste vårda vår själ = skaffa självkunskap. 3.Ett första steg på vägen är att inse att vi saknar kunskap (första steget mot visdom). Det lyckliga livet är det dygdiga livet (hantverksanalogi). 4. Dygd är bra i sig, men vad är det som är bra i sig? Styrka, skönhet, mod, intelligens – alla dessa saker kan användas vara av ondo. Om kunskap styr prickar vi rätt och det leder till lycka. Kunskap eller visdom är därför det högsta goda eller dygd.

Platon (427-347f.kr) Alfred North Whitehead: Filosofihistorien är en serie fotnoter till Platon Lägger grunden till många av de frågor som fortfarande diskuteras (metafysik, kunskapsteori, språkfilosofi, medvetandefilosofi och moral filosofi). Sokrates lärjunge Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Platons frigörelse från Sokrates Idéläran Grottliknelsen Centrala teman: Kunskapsteori – Hur får vi kunskap? Genom att använda vårt förnuft! (rationalism) - Metafysik – Vad är det som finns egentligen? Platon menar att idéerna är vad som egentligen finns (idealism/icke-naturalism). De saker vi erfar i vardaglig mening har en lägre grad av verklighet. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Grottliknelsens moralfilosofiska relevans Finns det moraliska fakta? (det godas idé; absolutism; kognitivism) Hur får vi kunskap i moralfilosofiska frågor? (Förnuftet) Arrington: många av våra uppfattningar om vad som är rätt, fel, rättrådigt osv är lika vaga som skuggbilderna på grottväggen.

Staten: Vad är rättvisa/vad är rättrådighet? Ett första förslag: Tes: Rättrådighet består i att tala sanning och betala tillbaka sina skulder. Motargument: Är det verkligen orättrådigt att inte lämna tillbaka ett vapen man lånat om personen ifråga blivit galen?

Trasymachos: Varför vara moralisk? Tes 1: Det rätta är alltid det som gagnar den starkare (might is right). Tes 2: Omoral lönar sig bättre än moral (moralen är ett påfund (konvention) som syftar till att gynna de styrande). Att handla moraliskt lönar sig inte. Chansen att bli lycklig är störst om man väljer ett liv i omoral. Alltså ska man handla omoraliskt (jämför exempel med Gyges ring). Varför ska man vara rättrådig om det inte lönar sig? Varför ska man vara moralisk? Finns det några skäl att inte vara omoralisk om det lönar sig och man kan komma undan med det?

Platon föresats 1. Att vederlägga Trasymachos (främst tes 2): 2. Rättrådighet lönar sig 3. En rättrådig person är både bättre och lyckligare än en orättrådig person 4. En orättrådig person lever ett olyckligt liv

Vad för slags gott är rättvisa/rättrådighet? Det finns saker och ting som är bra i sig punkt. Det finns saker och ting som är bra i sig och i kraft av sina konsekvenser Det finns saker och ting som är betungande, men bra i kraft av sina konsekvenser Platon: rättrådighet är värdefullt i sig och har goda konsekvenser (2). Början på Platons försök att argumentera mot T: Gluacon anmärker att de flesta anser att rättrådighet/att vara moralisk faller inom (3), vilket gör det till något instrumentellt. Vad Glaucon vill veta är om Sokrates kan visa att rättrådighet eller dikaiosune, ung., det moraliska livet, faller under 2 och större delen av Staten ägnas åt att försöka visa detta. Framförallt innebär detta att ge oss en korrekt bild av den mänskliga naturen. När vi väl förstått hur den mänskliga naturen ser ut kommer vi inse att det moraliska livet är det bästa.

Den mänskliga naturen Motiverar sin teori genom att hänvisa till den mänskliga naturen Moralen är inte ett resultat av konventioner eller skapad av människor (speglar den mänskliga naturen) Moralen är inte relativ eller något konventionellt utan universell eftersom alla människor har samma natur

Staten och individen ”man kan gnugga de två mot varandra så att det slår eld och ett förklarande ljus sprider sig” Staten utgör en modell som ska hjälpa oss att förstå den mänskliga naturen. Hur? Analogiargument: Staten och den mänskliga själen speglar varandra. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Statens uppkomst och struktur Statens uppkomst: individens otillräcklighet; syftar till att ta tillvara på var och ens naturliga färdigheter – alla får det då bättre. Statens tre klasser: Vakterna: de som stiftar lagar Soldaterna: de som ser till att lagarna efterlevs och försvarar staten i krig Den producerande klassen (arbetarna): de som ser till att det finns mat, kläder osv Människor sluter sig samman därför att var och en på egen han är otillräcklig. Man gör det man är bra på och resultatet blir en stat där var och en utför vad som är i enlighet med hennes talanger; innebär att grundläggande behov tillfredsställs i högre utsträckning. Stegvis kommer tre klasser att utkristaliseras. Indelningen i olika klasser ska ske på basis av olika personers naturliga färdigheter. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Klassernas olika karaktäristiska egenskaper Representanterna för olika klasserna har olika egenskaper. Vakterna – Intelligens (visdom primära dygden) Soldaterna – vilja (styrka och avsaknad av rädsla för hot och attacker, dvs., mod, primära dygden) Arbetarna – begär (söker tillfredsställa sina grundläggande begär; måttfulhet primära dygden) Måttfulhet: viktig för alla tre klasserna En måttful person vet sin plats och sin plats i förhållande till de andra klasserna För att staten ska fungera bra måste även de olika klassernas representanter ha vissa själsliga kvaliteter. Visdom ska garantera att vakterna styr staten med allas bästa som mål. Soldaterna måste lära sig att följa vakternas påbud även i ljuset av konflikt och lockelse – därför är mod den primära dygden. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Idealstaten: Receptet för rättrådighet Om staten organiseras på ett rationell sätt ska den organiseras på ett sådant sätt att var och ens naturliga förmågor och talanger kommer till användning på bästa sätt. Den ideala staten har sin grund i den mänskliga naturen. I en sådan stat skulle var och en få vad som bekommer henne genom att göra vad som är lämpligt för henne. arbetarna är måttfulla, soldaterna är modiga och måttfulla, väktarna är visa och måttfulla – om detta är fallet är resultatet en stat där de olika klasserna utför sin naturliga uppgift på sin naturliga plats. Detta är den ideala staten. Rättvisa är för Platon en fråga om balans och harmoni mellan medborgarna och deras aktiviteter. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Förnuftet (visdom är den primära dygden) Själens struktur Den begärande delen: behov av mat, dryck och sex (måttfulhet är den primära dygden) Den stridbara delen: Olika emotioner såsom kärlek, hat, stolthet, skam, svartsjuka osv (mod är den primära dygden) Förnuftet (visdom är den primära dygden) Måttfullhet är viktig för själens alla tre delar Olika personer har olika mycket av (a), (b) och © vilket är grunden för statens tredelning och olika personers klasstillhörighet. Vi föds med våra egenskaper och kan inte förändras. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Platons idé är att staten och själen är analoga Platons idé är att staten och själen är analoga. De är organiserade på samma sätt med samma delar och samma dygder. Själen är rättvis på samma sätt som staten, dvs., då de olika delarna utför sina respektive uppgifter på ett utmärkt sätt, vilket resulterar i harmoni och balans. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Själen – recept för rättrådighet Hur ska vi leva för att uppnå rättrådighet på det själsliga planet? Svar: Den rättrådiga själen ska vara organiserad på samma sätt som den rättrådiga staten. Alltså: På samma sätt som en stat är rättrådig när de olika representanterna utför de uppgifter de är bäst lämpade för, vilket leder till ett blomstrande samhälle, så är en rättrådig själ en själ där själens olika delar utför sina respektive funktioner på ett utmärkt sätt. Detta är en hälsosam själ – en själ i balans och harmoni där varje del fyller sin funktion och inte inkräktar på de andra delarna. En själ där detta inte är fallet är en sjuk själ (jämför analogin med staten). En själ i balans och harmoni är en lycklig själ. Platon skulle visa att det goda är bra i sig (hälsa är något vi eftersträvar för sin egen skull) och har goda konsekvenser (hälsa är nödvändigt för att vi ska kunna nå andra saker vi eftersträvar). Platon lyckas således besvara Glaucon. Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Mänsklig natur, funktion och lycka: Rättrådighet (det moraliska livet) lönar sig Att leva väl = att leva lyckligt = att leva i enlighet med sin givna funktion Det rättvisa själen (en själ i balans och harmoni) är den lyckliga själen. Den orättrådiga lever inte i enlighet med sin givna funktion. Själens olika delar är inte i harmoni med varandra. Den orättrådiga personen är därför olycklig (eller i alla fall mindre lycklig). Tänk på hur Platon såg på en sjuk stat, dvs., en stat där någon del inte utför sin karaktäristiska roll eller inte är måttfull. En stat i konflikt (snarare än harmoni och balans). Detsamma gäller på det själsliga planet. Men på vilket sätt är Trasymachos en person vars själ nödvändigtvis är en själ i obalans? Det verkar vara en själ där begäret får härja fritt (skulle motsvaras av en stat i inbördeskrig). Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08

Sammanfattning Idéläran Rationalism Metafysik Människans natur lägger grunden till det goda livet Det goda livet: det rättrådiga livet; ett själsligt tillstånd som innebär att man accepterar sin uppgift i helheten och att man finner det rätt och att man utför den och bara den. Fullständig jämlikhet mellan kvinnor och män Institution enhet avdelning | Namn 2017-04-08