När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Framgångsfaktorer och hinder för en lyckad implementering
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
En reviderad läroplan för förskolan
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Projektstöd Västerbotten
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förstudie ESF Västmanland
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Bord 1-4 Vem är lärandet till för? Vad ska läras? Vem ska lära?
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Vägar till en jämlik hälsa
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
ESF:s förstudiestöd ( 2014)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Uppstart arbetsgrupper
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utvärdering Socialfonden
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Förhållningssätten.
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina Åberg APeL FoU

Processtöd för Strategisk påverkan och lärande miljöer i Socialfonden APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB Processtöd inom tre områden: – Metodstöd till projekt – Stimulera regionala utvecklingsprocesser – Kompletterande resultatspridning

Vad ska projektet leda till? Utfall Kortsiktiga resultat Långsiktiga effekter

Utfall Deltagande i utbildning, nöjdhet Kortsiktiga resultat Ökad kompetens hos individen Långsiktiga effekter Utveckling av arbetets innehåll och organisering, bättre verksamhet Exempel, PO 1 i Socialfonden

”Jag tror ingen annan infrastrukturinvestering har bidragit till att flytta ett lands geografiska föreställning om sig själv lika mycket som Öresundsförbindelsen” Anders Olshov Chef Öresundsinstitutet DN Debatt 1 juli 2010

Produktionsprojekt Fokus på resultat Effekter: Förväntade Förhållandevis lätta att mäta Uppnås automatiskt om projektet är lyckat Andras ansvar att planera för (Ibland icke önskvärda…) Resultat Effekter Slutna förutsättningar – medel, mål och förutsättningar förutbestämda Förprojektering Förstudie

Utvecklingsprojekt Fokus på både resultat och effekter R E + Effekter: Förväntade till viss del Svåra att mäta Uppnås inte automatiskt om projektet är lyckat Projektets ansvar Ofta uteblivna Öppna förutsättningar – medel, mål och förutsättningar analyseras och omprövas kontinuerligt Förprojektering Förstudie

R E R E + Förprojektering Hur ser du på ditt projekt?

U R R R E + ”Processen ställer krav på att man utvecklar ny kunskap efter vägen som kan användas för att fatta nya beslut” Ur Lärande utvärdering genom följeforskning” (Lennart Svensson m fl) Utvecklingsprojekt behöver en lärstrategi!

Klassiska strategins uppgift: Sammansätta armén för kriget Välja utgångspunkt och mål för krigsrörelsen Bereda krigsskådeplatsen Samla armén Leda rörelserna – bestämma var och när striderna ska föras På rätt sätt använda de vunna segrarna eller begränsa följderna av nederlagen (Wikipedia.org) Strategi – välplanerat tillvägagångssätt (SAOL) Vad är en strategi?

Utvecklingsprojekt som får effekter MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER T ex: Aktiva ägare Intresseorganisationer Branschorganisationer Myndigheter Regionala samverkansorgan Universitet/högskolor Media

MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation

Aktivt ägarskap Professionell styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Sätta ramar Följa utveckling Implementera Resultat Strategiska beslut i samspel med ägarna Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Pröva idéer och genomföra förändringar Krävande finansiärer Målgrupper med inflytande

Var i kedjan finns svagaste länken? I det aktiva ägarskapet och styrningen? I projektledningen? I delaktigheten hos berörda?

MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande

Möjlighet att utveckla och höja kvaliteten i projektet medan det pågår Bidrar att göra projektet till en lärande miljö som stimulerar deltagarna Viktigt redskap för påverkan av individer, organisationer och system Lärande utvärdering – varför? Användbarhet Nytta

Beroende av vem som ska lära och varför Utvärderar både process, resultat och måluppfyllelse Involverar de som är berörda av projektet Målgrupper Projektdeltagare Projektledning Ägare/styrgrupper Finansiärer och beslutsfattare Har balans mellan kritisk distans och närhet med kontinuerlig återkoppling till styrgrupp och projektledning Lärande utvärdering – vad och hur?

Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande