Räta linjen Seminarium i Heby Framtidens transporter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Målorienterade strategiska processer
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Namn/talare Datum.
Kundundersökning mars 2010
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Storstockholms brandförsvar
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Stockholms- regionens utMAningar
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hamnstrategiutredningen
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Miljömålen består av tre slags mål
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Räta linjen Seminarium i Heby Framtidens transporter LEIF ZETTERBERG 23 november 2007

Hur ser morgondagen ut? Globalisering Teknikutveckling Värderingsförändringar Demografi Miljö

Konsten att fånga framtiden Planeringsarbeten med lång tidshorisont innehåller element av scenarioplanering Alla scenarios innehåller extrapolerad nutid, snarare än framtid Utmaningen är att försöka fånga hur vardagen ser ut 2019 eller 2040 och inte bara skriva fram från 2007 eller 2008

Svensk varuexport Varuexport 2005 fördelat på olika länder Totala godsflödet (tons>250 kton/år med samtliga transportslag) (1 mm=10 miljoner ton) Källa: SCB, Handelsstatistik

Godsflöden Godstransporter 1 milj nettoton 5 milj nettoton Järnväg Lastbil Sjöfart inrikes Sjöfart utrikes (ej färjor) Godstransporter

Slutlig energianvändning fördelad på sektorer i Sverige 2004 Källa: Energimyndigheten

Klimatfrågan kräver nya svar …!

Många använder transportsystemet Fakta om resor en vanlig dag 13,4 miljoner resor 83% gör förflyttningar utanför det egna hemmet Reslängden i genomsnitt 40 km Genomsnittlig arbetsresa 16 km Män Kvinnor Källa: SIKA

Vi lämnar ogärna bilen hemma 51% av EUs medborgare föredrar helst bilen som transportmedel 21% åker helst kollektivt 2/3 skulle kunna övertalas att lämna bilen hemma om kollektivtrafiken hade bättre tidtabeller och anslutningar 22% skulle ”under inga omständigheter” kunna övertalas att använda bilen mindre

Utveckling och prognos för transporterna Persontransportarbetet Miljarder personkilometer Godstransportarbetet Miljarder tonkilometer Källa: SIKA

Mäns och kvinnors arbetspendling och sysselsättning 2004

Lokala arbetsmarknadsregioner 1970-2004 Antal 1970 1980 1990 2000 2004

Öresundsbron Alltfler pendlar Antal pendlare över Öresundsbron Alltfler pendlar Ökad integration - arbete, studier och boende

Enterprise 2.0 Handlar om hur företagen utnyttjar bland annat wikis, bloggar, RSS, tags och sociala media för att länka samman medarbetare, kunder och samarbetande företag, i öppna nätverk www.slideshare.net/slgavin/meet-charlie-what-is-enterprise20

Befolkningsförändring 1997-2007

Mälardalsområdet Kapacitetsutnyttjande på järnväg under de två högst belastade timmarna på dygnet Grön <60 procent av tillgänglig kapacitet Gul 60 till 80 procent av tillgänglig kapacitet Röd >80 procent av tillgänglig kapacitet

Inriktningsproposition för transportinfrastruktur – varför nu? Nuvarande planer löper ut 2015 – nya planer för 2010-2019 behövs. Framförhållning nödvändig för att förbereda rätt mängd investeringar. Balans mellan planer och ekonomi

Underlag till propositionen

Vägverkets samlade alternativ för perioden 2010-2019 Miljarder kronor

Banverkets förslag i två nivåer 25 20 Regional tillväxt Investering och förbättringar Miniminivå Klimatsmart 15 Sektorsuppgifter 10 Återställa 5 Upprätthålla Miljarder kr per år

Större järnvägsinvesteringar i planerna för 2004-2015 Malmbanan, ökad kapacitet Större järnvägsinvesteringar i planerna för 2004-2015 Rödmarkerade projekt föreslås bortprioriterade av Banverket Grönmarkerade projekt föreslås senarelagda av Banverket Haparandabanan Norrbotniabanan etapp 1 Botniabanan Ådalsbanan Sundvall-Gävle Älvkarleby-Bomansberget Väster om Vänern Dalabanan Uppsala-Svartbäcken Citybanan Svealandbanan Västerhaninge-Nynäshamn Hallsbarg-Degerön Ostlänken etapp 1 Göteborg-Trollhättan Tjustbanan Floda-Aspen Mölnlycke-Rävlanda Varberg Karlskrona-Emmaboda Falkenberg Hallandåsen Blekinge kustbana Citytunneln Malmö-Flackarp

Investeringar i nationella stamvägnätet 2004–2015 Större väginvesteringar i planerna för 2004-2015 Projekt med röd text föreslås senareläggas av Vägverket Investeringar i nationella stamvägnätet 2004–2015 E 12 Kulla-Norrfors E12/E4 Umeå Projekt med röd text föreslås senareläggas av Vägverket E 4 Sundsvall Syd E 4 Enånger-Hudiksvall 70 förbi Sala E 45 Rengsjön-Älvros E 18 Sagån-Enköping 67 Stingtorpet-Tärnsjö E 18 Lekhyttan-Adolfsberg 55 förbi Katrineholm E 4 Uppsala-Mehedeby E 6 genom Bohuslän Norra länken 50 genom Motala 45 Angeredsbron-Trollhättan E 18 Hjulsta-Kista E6.21 Göteborgs hamn E 22 Söderköping-Norrköping 40 Brämhult-Hester 31 förbi Tenhult E 22 Sölve-Stensnäs E 22 Hurva-Rollsberga E 6 Trelleborg-Vellinge

Godstransportstråk samt föreslagna strategiska hamnar och kombiterminaler OPS-terminaler Strategiska hamnar Godstransportstråk samt föreslagna strategiska hamnar och kombiterminaler Källa: SOU 2007:59

Flygplatsutredningen Nationellt strategisk flygplats Regionalt strategisk flygplats Övrig flygplats

Remissynpunkter Större samverkan mellan transportslagen Utveckla fyrstegsprincipen Ta utgångspunkt i samhällsutvecklingen Tydligare klimatperspektiv på övergripande nivå Ökat regionalt inflytande Kortare ledtider i processen Värdesäkra planeringsramarna

Fyrstegsprincipen

Behoven i transportsystemet - Banverkets och Vägverkets sammanfattning för Mälardalen Mälardalen utgör idag en funktionell region Akuta kapacitetsproblem i trafiken genom centrala Stockholm hämmar utvecklingen i hela Mälardalen Länen påtalar vikten av ökad satsning på drift och underhåll för att minska sårbarheten och öka tillförlitligheten Stora förväntningar på förbättrad regional tågtrafik för ökade pendlingsregioner Utbyggnad viktig för att förbättra tillgängligheten i spårtrafiksystemet. Det minskar även trängseln i vägnätet. Samordning mellan aktörerna krävs för att lösa problemen och för att bygga ett hållbart samhälle

Finansiella ramar 2010-19 Övergripande planering Effektiv samordning av transportslagen Logistik Hamnar, flygplatser vägar, järnvägar Sverige som aktör i en globaliserad värld Utvecklingstrender Transportpolitiska mål Viktigaste behov Förbättringarna ska påbörjas nu. Satsningar i närtid Utvecklingskraft i hela landet. Regionförstoring. Tillgång till jobb. Utvecklad infrastruktur för att underlätta vardagen för människor och företag Vad krävs av transportsystemet 2040? Finansiella ramar 2010-19 Övergripande planering Underlätta miljövänlig transportkonsumtion Hämta in eftersläpning i drift och underhåll Gemensamt ansvarstagande, även finansiellt Omställning till mer miljövänligtransportsektor. Klimat- och miljömål Effektivare, säkrare och bekvämare transporter Användbarhet Säkerställa genomförandet av inriktningen - index Samspel mellan nyttjare och dem som har hand om infrastrukturens prioriteringar Öka möjligheterna till regionalt inflytande och ansvar

Tidplan Regeringen har gett uppdrag till bl.a. SIKA, Vägverket, Banverket, hamnutredning, kombiterminalsutredning och flygplatsutredning remissvar kommer in i oktober och december. Skrivarbete påbörjat. Remissammanställning pågår. Proposition i mars 2008, riksdagsbeslut våren 2008 Regeringsuppdrag att upprätta planer i september 2008 Transportinfrastrukturplaner för 2010-2019 fastställs av regeringen i början av 2010.

Behov Öka tillgången till spår, knyta ihop Sverige Öka tillgängligheten till vägnätet, även det enskilda ”Nya” former för drift/finansiering av investeringar

SAMMANFATTNING; Ökad effektivitet i infrastrukturinvesteringarna Nya metoder - offentlig – privat samverkan (OPS) Transportsystem där transportslag kompletterar varandra och effektivt fungerar över kommun-, läns- och nationsgränser. Ta till vara det regionala utvecklingsarbete som bedrivs. Transportsystemets utformning och funktion ska bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås. Minska utsläppen av koldioxid och annan klimatpåverkan Vår roll i ett internationellt transportsystem