Henrik Artman Klas Karlgren HT2002

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Varför är det viktigt att mäta?
Vs..
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Att bygga en fungerande webbplats
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
- Hur vet vi om vi har lyckats?
AU Digital samverkan LO Process
Välkomna! Bild 1 ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !”
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Självförvaltningsfärdigheter
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Coaching.
Grafisk visualisering
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Design & Utvärdering, 5 poäng
Malin Forssell, Karolina Henningsson
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Programmera dina klasskamrater
Presentationens avskrift:

Henrik Artman Klas Karlgren HT2002 KV1: MDI & Design Henrik Artman Klas Karlgren HT2002

Människa-Datorinteraktion ”Studiet av befintliga relationen mellan användare och det datorsystem de använder för att utföra en uppgift” (fritt översatt Faulkner) ”Människans förutsättningar för och konsekvenser av att använda teknik”

HCI HCI is the kind of discipline which is neither the study of humans, nor the study of technology, but rather the bridging between the two (Winograd, Preece, s54) Interaktionen skapar något kvalitativt annorlunda: “it’s time we looked HCI in the I.” Payne (1990)

Användbarhet Effektivitet. Hjälpa användare att på bäst sätt utnyttja tjänstens funktioner Relevans. Att systemet är anpassat till de uppgifter som användarna skall utföra Minska behov för support och inlärning Säkra hög acceptans hos användarna Inte bara färg och form

Vad är ett användbart datorsystem? Uppfyller individens behov Låter användaren göra det roliga Uppfyller organisationens behov Skapat så att användaren inte kan göra fel av misstag Inte alltid enkelhet Inte nödvändigtvis snyggt

Vad är det som hänt? Ökat samspel med och mellan maskiner och datorer Komplexiteten ökar Insynen i processer minskar Tempot ökar

Psykologiska konsekvenser Svårare att förstå och därmed att påverka När allt fungerar – behövs ej användare När det inte fungerar ska de kunna allt på en gång

Minnesmodell med flera lager

Arbetsminnet är begränsat 2 sorters glömska: Ny information & självmant Ny info på skärmen stör Avsaknad av info på skärmen kräver memorerande/repeterande vilket tär på kognitiva resurser -> Meningsfull gruppering, chunkning -> Parallell/sekvensiell visning?

Korttidsminne - relevans OCR-nummer på Postgiro 6798677200108170001 679 867 720 010 817 000 1 Lösenord Exempelvis arbetsförmedlingen gav lösenord på en sida och sedan skulle man använda det på en annan

Gestalt-principer för hur man organiserar perceptuell information: DeNnAmEnInGäRsVåRaTtLäSa!

Affordances (erbjudanden) hos dörrhandtag

Bidrag 1. Gestaltpsykologin har formulerat principer för hur delar ska organiseras (solidity) 2. Norman mfl har identifierat specifika egenskaper hos erbjudanden (affordances): tydliga erbjudanden gör system enklare

Uppmärksamhet Cocktailpartyfenomenet Styrda processer begränsad kapacitet, kräver uppmärksamhet och medveten styrning lätta att lära om Automatiska processer snabba kräver lite uppmärksamhet oåtkomliga för medvetandet svåra att lära om Kan bara hantera enstaka processer samtidigt - uppmärksamhetskraven beror på hur inövad en kognitiv process är Kognitiva processer kan automatiseras och kräver då ej uppmärksamhet

–> Uppmuntra automatisering! –> Men undvik att förändra automatiska processer

Uppmärksamhet - Relevans Rörliga bilder är dagens farliga tiger Färger för att styra uppmärksamheten Vissa uppgifter kommer att automatiseras, och kräver därmed mindre uppmärksamhet Någon som förväntar sig ”bil” ser ”bilar”

Igenkänning Att känna igen är mycket lättare än att erinra sig från minnet (vi kan känna igen sånt som vi inte kan komma ihåg aktivt) Tydlig utveckling: från system som kräver aktiv ihågkomst till igenkänning (kommandobaserade system –> menyer, ikoner. Dos –> Windows, Emacs –> Word etc).

Distribuerad kunskap

Mentala modeller (Norman) Tillfälliga förståelse- / förklaringsmodeller Baserade på olika erfarenheter eller tro Exempel: att ett tryck på knappen sidan om hissen innebär att hissen kommer till planet att hissen kommer stanna efter turordning av knapptryckning eller efter färdriktning att om man höjer termostaten på ett element kommer det gå fortare att värma huset

Varför är kognitionsvetenskap/-psykologi användbart för MDI? MDI handlar om kognition Teoretisk ram Tradition av metoder, undersökningar, statistik, experiment Predicera användarbeteende Identifiera och förklara problem Modellera användare

Olika designperspektiv Organisatoriskt Socialt Individuellt, kognitivt

En breddning av ramverket Kollaborativt arbete Distribuerad kognition Situerad kognition Aktivitetsteori

(bild på ledningscentral)

Distribuerad kognition “Funktionella system”: hur koordineras arbetet mellan gruppmedlemmar och verktygen? ”situation awareness” Hur förmedlas och förändras info i systemet? Teknologiska, kognitiva, sociala och organisatoriska aspekter beaktas

”Don’t make me think” Uppmuntra och stöd till utvecklandet av en riktig och koherent mental modell av systemet kontra Steve Krug: ”Don’t make me think”. Användare vill inte och behöver sällan få insyn och förståelse.

Traditionell systemutvecklingsmodell

Användarcentrerad systemutveckling ISO-modellen Användarcentrerad design Fokus på användare och deras uppgifter. Engagera användare. Tidigt. Integrera kunskap och expertis från de olika disciplinerna Mäta reaktioner med prototyper och simuleringar. Iterativ design. Det blir aldrig rätt från början.

Scenario Utarbeta scenarion gemensamt i grupp Man kan utreda en användares relationer och informationsbehov Se förhållanden mellan företagen Utveckla scenarion efterhand

Scenarion Olle Ek på Dataföretaget behöver skicka en bildskärm brådskande till en kund. Han ringer Snabbpak. - Hej Jag heter Olle och mitt kundnumer är 654321.. Kundtjänst frågar Olle om x, y z... Bästa fall Undantag Koppla till arbetsmodell Acceptanskriterium

Prototyping Avgöra kvalitet Prova funktionalitet Besluta om krav Hitta svagheter Testa prestanda och utseende Prova sekvenser Grafisk kommunikation Finna problem/svårigheter tidigt i projekt!

Vad kan man designa med? Pappersprototyper – löjligt? Snygga system förföriska Klara system hämmar användaren Klara system dyra att förändra Fördelar med papper Snabbt, PhotoShop slukar tid Ser inte klart ut Rätt fokus, ingen klagar på detaljer Lätt att ändra och dokumentera under körning Mer dynamiskt än många tror

Utvärdering Del av användarcentrerad design Uppfyller designen användarnas behov? Vad vill man få veta med utvärderingen? Förstå användare & användning Jämföra designförslag Medel att nå ett uppsatt mål Kontrollera att standarder följs

Beteendevetenskapliga metoder Observation (tänka högt, loggning mfl) Samla åsikter (intervju, enkät, dagbok, fokusgrupper) Experiment Deltagande och etnografiska metoder Samarbetsmetoder Expertgranskning Heuristisk utvärdering Prediktiva utvärderingar. Tex kognitiv genomgång.

Empiriska mätningar Tid Antal Andel Upplevd kvalitet Användarbedömning Mental modell

Expertutvärdering En kunnig designer går igenom gränssnittet Fördelar: Snabb och effektiv Låg kostnad Kan göras under hela utvecklingen Kan utföras tillsammans med utvecklare Nackdelar: Erfarenhet Svårt att få med situationsspecifika krav Svårt beakta lärbarhet

Observationsmetoder Utvärdering av faktiskt arbete Fördel: Nackdel: Användarens hela arbetssituation Möjlighet till samtal Nackdel: Användaren kan påverkas av situationen Användaren kan bli överkritiska

Insamling av uppgifter Enkät Vid större datamaterial Intervjuer Folk vill vara kloka Ord och handling är inte det samma Respondenten ges möjligheter att nyansera Observation folk är på sin vakt Måste skapa förtroende Video glöms bort Ser hur man faktiskt gör i praktiken

Experiment Att man testar och jämför två grupper Fördel: Nackdelar: Kan ge tydliga resultat (bevis) Nackdelar: Passar mer för forskning än praktiska