Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Den mänskliga hjärnan …
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Närvaro!!.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Från teori till praktik
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
År 5 Välkomna! Föräldramöte ht-2013.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Vi åkte med vårat arbetslag till New York. Varför åker vi på teambuilding?
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att analysera samhällsfrågor
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Växjö 21 april -04Språk & logik: Kontextfria grammatiker1 DAB760: Språk och logik 21/4: Kontextfria 10-12grammatiker Leif Grönqvist
Mental träning Mål & Motivation
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Socialpsykologi.
Ett arbetsområde om poesi
I variationsteorins kölvatten
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Konferens och evenemang
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Vad är du för typ av person?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Läroplansnätverk förskola
Kunskapskrav och matriser
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
INTROSPEKTION introspektion (nylat. introspe´ctio, av lat. introspi´cio 'se in i', 'beskåda', 'betrakta'), iakttagelse av egna upplevelser, t.ex. känslor,
Hur gör man en debattartikel?
Sjukgymnastik vid myelom
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Scouter med behov av stöd
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Optik Läran om ljuset.
Diskussionstillfälle 4
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Autism och Asbergers Syndrom
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Grupprocesser- en introduktion
Kroppsspråk, röst och artikulation
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon

18. 00-18. 20 Inledning 18. 20-18. 50 Rörelseövning 1 18. 50-19 18.00-18.20 Inledning 18.20-18.50 Rörelseövning 1 18.50-19.00 Gemensamt protokoll 19.00-19.50 Röd och grön zon 19.50-20.30 Rörelseövning 2 20.30-20.50 Gemensamt protokoll 20.50-21.00 Avslutning

Syfte med workshopen: Vi ska undersöka vad vi som enskilda personer kan lära av att låta reflektion också omfatta kroppsrörelse och kroppsförnimmelser

Mål med workshopen: Vi ska genomföra två övningar Mål med workshopen: Vi ska genomföra två övningar. I den första övningen riktar vi uppmärksamheten mot kroppsrörelse och kroppsförnimmelse. Tolkar alla kroppsrörelser och kroppsförnimmelser på samma sätt? I den andra övningen undersöker vi om vi kan utveckla vår förmåga att tolka kroppsrörelse genom att påverka begreppsbildningen, eller språket (vi ska tala om röd och grön zon). Om vi påverkar språket, påverkar vi då också upplevelsen av kroppsrörelse?

Vår syn på kunskap. 1. Vi lär oss i möte med andra: ”Med denna kunskapssyn ser man lärandet som något som äger rum i individen, att nya kunskaper läggs till personens tidigare upplevelser och kunskaper. För att detta ska kunna ske krävs ett socialt samspel, där dialogen har en stor betydelse. Inom dialogen skapas det en variation genom att tankar och åsikter ställs mot varandra. I denna variation, i mötet med andra, lär vi oss något.” Ur Flexibelt lärande, T Hemansson/K Mäkelä (notera att de – som de flesta – begränsar dialogen till tankar och åsikter)

2. Vad vi lär beror på vårt inre, mentala landskap ”Kunskapande inom en individ kan beskrivs som en kedja, en följd av händelser eller aktiviteter: varseblivning minne begreppsbildning resonerande problemlösning uppmärksamhet” Ur NE

Så ser logiken ut i workshopen Så ser logiken ut i workshopen. Vi kommer att genomföra rörelseövningar i par, var och en av er kommer att delta i rörelse-dialoger.

Definition av reflektion: reflexion el. reflektion [-flekSo´n] subst Definition av reflektion: reflexion el. reflektion [-flekSo´n] subst. ~en ~er ORDLED: re-flex-ion-en, re-flekt-ion-en 1 (sällan i formen reflektion) återkastande av ljus el. ljud el. annat vågfenomen, vanl. i tekn. sammanhang 2 noggrann (och djup) eftertanke