Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
En förskola att förundras i!
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Läroplansnätverk förskola
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Klagshamns rektorsområde
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Presentationens avskrift:

Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011 Bobergsgymnasiet 2012-02-13

Bedömning Ingenting kan vara så skadligt för lärandet som dåliga bedömningar Om man använder bedömning på rätt sätt så är det de viktigaste didaktiska verktyg en lärare har att tillgå Sedan Lpf 98 och även i Gy 2011 är kunskap inte längre ett substantiv utan ett verb….. Kunskap är inte längre ett ting utan det beskriver en handling, någonting eleven kan göra Hur ska vi använda det i vår bedömning?

Bedömning för lärande Hjälper eleverna att se vad de kan, vad de förväntas kunna och hur de ska lära sig det Hjälper även lärare att se vad de behöver utveckla i sin undervisning Enligt Hattie ( 2007 ) har bedömning för lärande den största effekten på elevernas resultat Bedömning för lärande = formativ bedömning

Olika bedömningar som ska göras Formativ bedömning Sker hela tiden Klassrumsobservationer Framåtsyftande Hur ska jag utveckla mitt arbete för att det ska bli bättre? Återkoppling – feedback Kan vara elevstyrd Frågekompetens Kan utveckla lärarens undervisning när man ser vilken förståelse eleverna har Ej bedömning av person eller motivation utan bara kunskapsbedömning Diagnoser Prov Betygssättning Skriftliga omdömen Kartläggningar Bedömning Summativ bedömning

Tidigare kunskapssyn - behaviourism Bedömning sker för betygssättning Bedömning sker för urval till gymnasium och högskolor Att motivera elever att prestera med ”det kommer på provet och betyget” Lärande och gott beteende kan framkallas med bedömningar och bestraffningar Morot och piska är styrmedel för att eleverna ska prestera bättre

Vilka effekter får det för eleven? Skapar stress Skapar beroende av bekräftelse Hämmar kreativitet Kortsiktighet och snävt tänkande Hämmar problemlösning Ökar elevernas behov av genvägar som t ex fusk

Hur påverkas läraren? Blir mer kontrollerande än stödjande Vågar/hinner inte stanna upp och säkerställa att eleverna förstår Blir mer kritiserande, styrande och berömmande Lotsar eleverna för att komma vidare Ger inte eleverna tid att hitta sin inre motivation

Hur ser det ut hos oss på Bobergsgymnasiet? Fundera 5 minuter själv En runda i gruppen med reflektioner om hur det ser ut på vår skola Behöver vi förändra synen på bedömning och i så fall hur ska vi göra?

Hur stimuleras eleverna till ett inre driv? Lyssna in Ställ frågor om elevernas intressen Erkänna elevernas perspektiv Reflektera med eleverna kring deras frågor Utmanar eleverna Sätter upp tydliga lärandemål ( I pedagogisk planering från pedagogen ) Ger möjlighet att utforska och experimentera Ger eleverna möjlighet till egna val

Kunskapssyn- formativ bedömning Eleven måste vara medveten om kunskapens kvalitéer ( vad de ska lära sig ) Det måste vara möjligt att arbeta för att vidareutveckla kunskapskvalitéerna innan slutbedömningen dvs en bedömning måste ske kontinuerligt Eleverna måste kunna se att deras kunskaper ökar under arbetets gång Slutbedömningen måste innehålla en praktisk handling ( verb )

Summativ bedömning Sammanfattande bedömning Konkret och tydligt skrivna kunskapskvalitéer som ska bedömas hos eleverna i slutet av området. Finns i beskrivet i LPP:n Nya undervisningsaktiviteter Nya klassrumsbedömningar ( Formativ bedömning ) Nya undervisningsaktiviteter som ev reviderats efter bedömningen av eleverna Hur har eleverna svarat på den undervisning de fått? Bedömning av klassrumsaktivteter ( Formativ bedömning ) Undervisning och klassrumsaktivteter Arbetsområdet inleds

Klassrumsbedömning Tydliggör målen och få eleverna att förstå dem Skapa effektiva klassrumsdiskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som skapar bevis på elevernas lärande Ge kontinuerlig feedback till eleverna som för lärandet framåt Aktivera eleverna som resurs för varandra Aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande

Återkoppling – feedback till elever Tydliggör de kunskapskvalitéer som ska mötas Utvärdera hur långt eleven kommit i förhållande till kunskapskvalitéerna Tydliggör för eleverna det som de redan kan Diagnostisera skillnaderna mellan målen och resultatet Identifiera missförstånd och utmana dem Ge förslag till lösning och åtgärder för att minska skillnaderna

Att tänka på vid bedömning Tala om för eleven vad den kan istället för vad den inte kan Försök få eleven att säga ”jag förstår inte” istället för ”jag kan inte” Frågor som utmanar istället för kontrollerar Läraren som programledare för en talkshow istället för en frågesport Bedöm inte svaren med rätt eller fel utan Hur tänker du nu? Varför blir det så? Vad betyder det? ( jmfr PBS öppna frågor )

Exempel på hur kan jag bedöma i klassrummet som stimulerar lärande? Tre uppgifter har du inte löst riktigt, fundera vilka det är, varför du kände dig osäker och förklara vad du tror gick fel I en uppsats kan man sätta ut G, S och P i marginalen och be eleven fundera vad som kan vara fel ( Vad tror ni det betyder ?)

En mycket viktig aspekt!! Det är inte någonting nytt som ska genomföras - det ligger redan i uppdraget

Att diskutera Hur ser vi på relationen mellan bedömning och elevernas motivation? Hur ser vi på relationen mellan bedömning och min egen undervisning? Hur kan jag tillämpa formativ bedömning i mitt klassrum? Hur kan vi kommunicera elevernas resultat med dem så att lärandet hamnar i fokus och inte bara en bokstav i ett betyg?

Uppgift Fundera på frågeställningarna och försök samla ihop gruppens tankar och redovisa för resten av lärargruppen på skolan Dokumentera er grupps tankar och funderingar Ska ligga till grund för ett utvecklingsarbete kring bedömning på vår skola