SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till Edboskolan
Välkomna till Fristorpsskolan
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Välkomna!.
Välkommen till Parkhemsskolans förskoleklass 2012
Patientsäkerhetsronder
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
- Älta skola med fokus på lärandet -
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Välkomna Historik Organisation Vision, Järlas alltid Mentorskap
Välkomna till Fristorpsskolan. Organisation 4 arbetslag (a-d), arbetslag d är idrottsklassen. Lärarna i arbetslaget undervisar oftast i eget arbetslag.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Start av.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Mosjö skola Kunskap och Glädje Tillsammans Arbetsplan 2015/ /2017 reviderad
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003

HISTORIK 2001 GRUNDSKOLA 3 DISTRIKT SÄRSKOLA

Särskolans organisation i kungsbacka 2001 Obligatorisk samt gymnasiesärskola Ansökan Mottagande Placering Integrerade elever Fasta grupperingar Budget

Särskolans organisation i kungsbacka FGF 2001 Grundskolasärskolagrundskolasärskola…….

Pedagogiska Enheter FGF 15 st pedagogiska enheter Verksamhetschef Rektorsansvar Elever i grund och särskola

Ansökan om mottagande och placering i särskola Pedagogisk enhet: Specialpedagogiskt centrum Utvecklingsledare Ansökan om Mottagande Psyk.Ped samt medicinsk utredning Mottagande Referensgrupp Placering

Specialpedagogiskt centrum Placering Specialpedagogiskt centrum Integrerad särskoleelev i skola närmast hemmet Särskoleelev i fast gruppering på Kollaskolan Alt på Varlaskolan Annan placering

Antal elever Antal invånare i Kungsbacka 66 573 (2002) Grundskola 9 922 elever (2002) Obligatorisk Särskola 117 elever (2003) ( elever placerade i Kungsbacka) 54 elever integrerade på skolan närmast hemmet=46% Finns på 25 skolor 63 elever i fast gruppering Kollaskolan Varlaskolan

Integrerade elever-översikt SCB statistik 2002 Sverige 16% Göteborg 17% Mölndal 16% Alingsås 18% Varberg 25% Kungsbacka 44%

Integrerad särskoleelev på sin Eleven Ansvarig Rektor Ansvarig Lärare Integrerad särskoleelev på sin hemmaskola Fritids Kompetens utv Skolskjuts Kontaktlärare från SPC Kursplan Elevpeng + extra medel Stödpersonal

Särskoleelev i fast gruppering Eleven Eleven Ansvarig Rektor Ansvarig Lärare Särskoleelev i fast gruppering Fritids Alt på hemmaskolan el annan avd. LSS insats 9:7 på olika avd Kursplan Elevpeng + extra medel Stödpersonal Skolskjuts

Historik Alléskolan Särskola Grundskola Rektorsansvar Rektorsansvar Ledningsgrupp Ped konf Samverkan/APT Kompetens utv Budget Studiedagar Arbetslag Grundskola Rektorsansvar Ledningsgrupp Ped konf Samverkan/APT Kompetens utv Budget Studiedagar Arbetslag

Växtkraft mål 3 Resultat: Behov av: Gemensamt Policydokument Verksamhetsanalys våren 2001 För Alléskolan Grund och sär Resultat: Behov av: Gemensamt Policydokument Gemensam värdegrund

Visionen Kolla En skola för alla

Värdegrunden A R T A Vad betyder värdegrund för dig? ANSVAR RESPEKT TRYGGHET ARBETSGLÄDJE

Verksamhetsidén VÄCKA LUST OCH NYFIKENHET TILL LÄRANDE OCH UTVECKLING. ARBETA FÖR EN TRYGG MILJÖ DÄR ALLA VISAR VARANDRA ÖMSESIDIG RESPEKT OCH FÖRSTÅELSE. ELEVER, FÖRÄLDRAR OCH PERSONAL ARBETAR TILLSAMMANS MOT KÄNDA MÅL. ARBETA FÖR ATT GE ALLA ELEVER REDSKAP, ATT LEVA I ETT SAMHÄLLE I FÖRÄNDRING. KULTUR,SKAPARGLÄDJE OCH KREATIVITET PRÄGLAR HELA SKOLANS ARBETE. ELEVERNA ARBETER UTIFRÅN SINA FÖRUTSÄTTNINGAR OCH UPPMUNTRAS ATT TA ANSVAR FÖR SITT LÄRANDE HÅLLA HÖG KVALITET MED KOMPETENT PERSONAL BÅDE I SKOL OCH FRITIDSVERKSAMHET

Handlingsplaner En skola för samverkan Ömsesidig respekt och förståelse Trivselregler Elevvårdsarbetet Elevers gemensamma aktiviteter Att ta ansvar Hur man lär sig visa respekt Elevråd- klassråd Fadderverksamhet Personalens gemensamma aktiviteter Föräldrasamverkan

Mål Mål på fyra nivåer Skolnivå Arbetslagsnivå Gruppnivå Individnivå

Utvärdering Alltid utvärdering på verksamhetsmötet 1 gång/mån Ledningsgrupp Värdegrundskvällar Stängningsdagar Enskild utvärdering på gruppnivå/individnivå Elevråd Föräldraförening

KOLLASKOLAN Alla 4 avd är uppbyggda På samma sätt: Grundskola Fritids 2.a vån adm skolsyster, personalrum,Spec ped Fritids Prakt est ämnen o bibl Särskola

Kollaskolans organisation Rektor Ledningsgrupp: 2 rektorer 4 lagledare En lagledare för varje avd: Skärgård Stranden Ängen Skogen F-1 (F-1) F-1 F 2-3 2-3 F-6 grs 2-3 4 el 5 4 el 5 F-6 Humlebo 4 el 5 F-7 Trän 4-10 trän 4 el 5 F-10 Fritids Fritids Fritids Fritids

Gemensamma möten 4 avdelningar med personal grund och sär= Arbetslaget Gemensamma konferenser PK PKA (PKK) Ledningsgrupp representerad av grund o sär Gemensam APT samt verksamhetsmöten Gemensam Kompetensutveckling Gemensamma frilufts o aktivitetsdagar Gemensamma Föräldramöten på hösten Gemensam föräldraförening Gemensamma värdegrundskvällar Gemensamma trivselkvällar Gemensamma morgonsamlingar

Varlaskolan 6-9 skola Profil: Fotbollsklass och Kulturklass 550 elever i grundskola 21 elever i särskola åk 7-10 tre grupper 5 arbetslag Särskolan eget lag

Gymnasiesärskolan Elof Lindälvs Gymnasium 14 elever Nationellt program – Hotell o Restaurang Specialutformat program-Park, Miljö och Fastighet Aranäsgymnasiet 12 elever Individuellt program

Elevens väg Elev i särskola Hemmaskolan F-5 och 6-9 Elof Lindälv Kollaskolan Varlaskolan Aranäs

Kvalitet Kvalitetsverktyg FGF Lokal Arbetsplan m Handlingsplaner Fokusgrupp