Genomlysning av vår organisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Vardaglig observationer
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Modeller.
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
Nya samlade läroplaner
Lokal Pedagogisk Planering
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Askersunds kommun
Den individuella utvecklingsplanen
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Grundskolans åk 7-9.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Kamratutvärdering Lerum
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
BARNSKÖTARUTBILDNING
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Förhållningssätten.
Välkommen på föräldraråd
Presentationens avskrift:

Genomlysning av vår organisation Hur skall skolan organiseras i framtiden? Vad tycker du (och alla andra)?

Bakgrund Ny skollag och ny läroplan 2011 Ny uppdelning avseende mål att uppnå och kunskapskrav (3, 6 och 9) Forskningsresultat Nationella prov (3, 6 och 9) Tankar hos personal Tankar hos föräldrar och elever

Fullriggaren Malevik Åldersblandning var en del av konceptet när skolan byggdes liksom spårtanken. Det var också ett uppdrag från politikerna. Personalen hade kompetens kring runt hur man bör arbeta med sådana grupper för bästa resultat

Forskning Svagt vetenskapligt stöd för pedagogiska vinster med åldersblandning Ahl 1989, Sandqvist 1994, Sandell 1995, Veenman 1995, Sandell 2002, Vinterek 2005, Kroksmark 2007, Johansson/Lindahl 2008 + div. artiklar i vetenskapliga tidskrifter I nuläget lämnar en del skolor åldersblandning (bl.a. Torås efter Kroksmarks analys)

Förutsättningar Lokaler Antal elever/årgång Lärares ämneskombinationer och behörighet (legitimation – få sätta betyg) Ekonomi Skall man göra en ev. förändring helt eller successivt? Handlar inte bara om åldersblandning alt. åldershomogent eller både och

Hur? Enkät till föräldrar/vårdnadshavare Djupintervjuer med föräldrar Brukarrådet Enkät till personal Fokusgrupper personal Enkät till elever (alt. intervjuer/gruppsamtal som dokumenteras av vuxna) Ta del av forskning samt andra enheters/kommuners erfarenheter Kontakta Skolverket …..

En öppen process Samlar in tankar och idéer Ytterst är det skolan som skall ta ett professionellt beslut om bästa sätt att klara uppdraget utifrån de förutsättningar som finns just här Viktigt att inte gå in på vissa alternativ för snabbt utan försöka se ”brett”

Tidsplan Genomföra allt under hösten Skolledningen skriver fram ett förslag i januari som presenteras på lsg (lokal samverkansgrupp) och på BR Skolledningen tar ett beslut i februari (samråd med BR och lsg) som kommuniceras ut Därefter vidtar planering och tjänstefördelning för kommande läsår Senast i maj skall ev. nya elevgrupper samt vilka som undervisar var/mentorer (på gruppnivå) vara klara och presenteras

Du och din röst är viktig! Vi hoppas du vill delta Du är välkommen att engagera dig i BR Ta del av forskning Prata med vänner och bekanta som har barn på andra skolor Du är välkommen att ta direktkontakt med verksamhetschef Kerstin Ekman-Hake Hur gör vi tillsammans Sveriges bästa skola?

God lärandemiljö Systemteoretiskt förhållningssätt Samskapa goda lärande-, samarbets- och kommunikationsmiljöer för ALLA Arbeta förebyggande Bygga på det goda – det som fungerar, uppskattande och framtidsorienterat Allt är kommunikation Alla har något att bidra med Från problemfokus till lösningsfokus Dialog – samtal ger delaktighet Tala med - hjälpsamt