URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Barn- och utbildningsförvaltningen/Kvalitetsenheten Andel elever i årskurs 9 med lägst betyget E i minst 16 ämnen.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Problembild Boo Sammanställning av polisanmälda brott, Ungdomsbrottsligheten över tid, drogvaneundersökningen och klotterrapport.
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Världens bästa skola Linda Norberg.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Vi som genomfört denna Learning study är:
Mattebana i Holmedal.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En övning i att analysera ett tal
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Elevströmmar i Stockholm - grundskola
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Turismens historia kapitel 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Tänkande och språk Våga Visa
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Välkomnar DIG till Nätverksträff på Nalen 12 maj 2009.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Helhet i projektet De 7 seminarierna Bra hemuppgifter Kvalitet på lärgruppsdiskussionerna Protokoll till alla  viss uppföljning Hemsida (dokumentation.
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
En fråga per elev – bråk år 6
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Karlstads Universitet
Institutionsvård och boendeservice inom socialvården 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Varför ska man läsa språk?
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Språkutvecklande matematikundervisning
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Inför NP Svenska Våren 2019.
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj

Några tankar bakom projektet Strukturen Det matematiska innehållet Laborationer – interaktivitet Utvecklingsmöjligheter

Strukturen Mål för ämnet i grundskolan Årskurs eller område? Geometriska områden

Ett nationellt problem Andelen elever som inte når behörighet till gymnasiet har ökat med 30 procent de senaste tio åren - från 8,6 procent år 1998 till 11,4 procent för år 2008.

Något om inlärning Kvalitativt lärande är viktigare än klassrumsorganisation. Vad man lär ut och hur man kommunicerar med barnen, är det som verkar betyda mest. Matematikundervisningen domineras av det tysta räknandet ur läroböckerna. Det kan inte påvisas några direkta samband mellan undervisningsmetoder och elevers resultat - men ett varierat sätt att undervisa ger bra effekt. Läraren är den viktigaste faktorn för lusten att lära. Det finns inga enkla svar.

Om språk och matematik Språket är nyckeln till kunskap och nyckeln till matematikens begreppsvärld. De matematiska begreppen är nyckeln till matematiken.

Det matematiska innehållet Matematiken utvecklas i en riktning där räknefärdigheter blir mindre viktiga, men vikten av logiska resonemang ökar. Vi försöker behandlar de, för förståelsen, kritiska aspekterna inom varje område.

Laborationer – interaktivitet Vad är det som laborationen kan tillföra uppgiften? Leder laborationen till ökad förståelse? Blir det en bättre uppgift? Ökar laborationen lusten för ämnet? Kunde man ha löst den på ett enklare sätt med papper och penna?

Utvecklingsmöjligheter Antalet uppgifter bör utökas Blandade uppgifter Streamade filmer Har du några idéer?