Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Studierektor/universitetsadjunkt
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Summering av brainstorm 2
EKONOMI -Bidrag kommunen - Fonder -Näringslivet i Oxelösund -Eget arbete.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Lokal pedagogisk planering
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
NO och Teknik- grupp. Uppdrag och visioner Inventera och samordna utvecklingsåtgärder i ett helhetsperspektiv Finna former för att väcka nyfikenhet för.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Det nationella digitala biblioteket
Från idé till projektplan
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Elevdemokrati i praktiken
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Möte återkommande trafikaktiviteter vid kh skolan. BJH kollar med Lotta – intresse av trafikgrupp - inrymningslarm, agerande vid inkräktare,
Utbildningsförvaltningen Hörselklasser Solanderskolan Öjebyn Barn med hörselnedsättning F- åk 9 Grundskolans läroplan (Lgr-11) Upptagningsområde: Boden,
Skolan som arena för psykisk hälsa
Begreppet MIK och folkbibliotek
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Computational thinking progression F-9
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Skolbiblioteksplan Tunboskolan Kolbäck
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
FSO dagar 2019.
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren

Varför media literacy? Arbetslaget anser att digital kompetens är lika grundläggande som färdigheter i läsning, skrivning och räkning

Vår strategi 1.Initieringsfasen 2.Implementeringsfasen 3.Institutionaliseringsfasen

Det inledande strategiarbetet

1.Initiering: Att förankra media literacy i lärarkåren Arbetslaget ansvarar för fortbildning inom respektive ämne Individanpassad fortbildning Metadiskussion om begreppet Introduktion med fokus på hur det ser ut ”ute i världen”

2. Implementeringsfasen IKT-strategins fem pelare Media Literacy - IKT - Pedagogik IKT-konferenser IKT-pedagog Samarbete näringsliv Transparens Individanpassad fortbildning

IKT-konferenser Återkommande ämnesindelad konferens i stil med ämneskonferenser Arbetet med IKT ges fullt utrymme Stödstruktur för genomförbart arbete med IKT

IKT-pedagog IKT-pedagogen blir samordnare för IKT- konferenserna Ansvarar för att rätt utbildning hamnar hos rätt person

Samarbete näringsliv Lärarna genomför praktik ute i näringslivet Visar på det reella behovet av digital kompetens

Transparens Undervisning i öppet klimat Undervisning publiceras Ökat samarbete

Individanpassad fortbildning Nivåindelade grupper Lärare med låg kompetens arbetar initialt praktiskt Lärare med hög kompetens utvecklar sin förståelse av begreppet media literacy

Problematisering av riskmiljöer

Identitetskrisen Läraren är inte längre det levande uppslagsverket Läraren som stödstruktur, guide och kartläggare av potential och utvecklingsbehov

3. Institutionaliseringsfasen När det nya – digital kompetens – inte längre anses som nytt, är projektet slutfört. Ett mål för spridning är utvecklandet av IKT- kursplanegrupp med representant från utbildningsförvaltningen

4. Vårt arbete i praktiken It’s learning – Projekt med olika funktioner Google Documents – processorienterat dokument

Vi har presenterat en modell med förslag på förändring, men hur säljer man in idén i praktiken? Om lärarna börjar lägga ut föreläsningar etc skapar det en press från föräldrar och elever att andra lärare också skall göra det Marknadsföringsvärde för skolan Exempel från näringslivet