Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren
Varför media literacy? Arbetslaget anser att digital kompetens är lika grundläggande som färdigheter i läsning, skrivning och räkning
Vår strategi 1.Initieringsfasen 2.Implementeringsfasen 3.Institutionaliseringsfasen
Det inledande strategiarbetet
1.Initiering: Att förankra media literacy i lärarkåren Arbetslaget ansvarar för fortbildning inom respektive ämne Individanpassad fortbildning Metadiskussion om begreppet Introduktion med fokus på hur det ser ut ”ute i världen”
2. Implementeringsfasen IKT-strategins fem pelare Media Literacy - IKT - Pedagogik IKT-konferenser IKT-pedagog Samarbete näringsliv Transparens Individanpassad fortbildning
IKT-konferenser Återkommande ämnesindelad konferens i stil med ämneskonferenser Arbetet med IKT ges fullt utrymme Stödstruktur för genomförbart arbete med IKT
IKT-pedagog IKT-pedagogen blir samordnare för IKT- konferenserna Ansvarar för att rätt utbildning hamnar hos rätt person
Samarbete näringsliv Lärarna genomför praktik ute i näringslivet Visar på det reella behovet av digital kompetens
Transparens Undervisning i öppet klimat Undervisning publiceras Ökat samarbete
Individanpassad fortbildning Nivåindelade grupper Lärare med låg kompetens arbetar initialt praktiskt Lärare med hög kompetens utvecklar sin förståelse av begreppet media literacy
Problematisering av riskmiljöer
Identitetskrisen Läraren är inte längre det levande uppslagsverket Läraren som stödstruktur, guide och kartläggare av potential och utvecklingsbehov
3. Institutionaliseringsfasen När det nya – digital kompetens – inte längre anses som nytt, är projektet slutfört. Ett mål för spridning är utvecklandet av IKT- kursplanegrupp med representant från utbildningsförvaltningen
4. Vårt arbete i praktiken It’s learning – Projekt med olika funktioner Google Documents – processorienterat dokument
Vi har presenterat en modell med förslag på förändring, men hur säljer man in idén i praktiken? Om lärarna börjar lägga ut föreläsningar etc skapar det en press från föräldrar och elever att andra lärare också skall göra det Marknadsföringsvärde för skolan Exempel från näringslivet