Läroplansnätverk förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolan Ekot´s modell för
IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Introduktion - pedagogisk
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Introduktion - pedagogisk
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Presentationens avskrift:

Läroplansnätverk förskolan 2011-11-11 Välkomna!

Program för dagen Återkoppling från träffen i Sundsvall Genomgång av hemuppgift från förra träffen. Hur gick det att genomgöra planeringarna i skarpt läge? Varje grupp redovisar sina reflektioner Fika Fokus på naturvetenskap och teknik - Hur gör vi en planering som stödjer läroplansmålen inom dessa ämnesområden? Vi jobbar praktiskt i grupper med planeringar Avrunda dagen med reflektioner av planeringsarbete, vad har vi lärt oss idag?

Återkoppling av lärtillfälle Samla ihop grupp 1 till 4 och prata ihop er Hur såg planeringen ut? Hur gick genomförandet? Vad lärde sig barnen av aktiviteten? Hur såg ni det? Återrapportera till hela gruppen Dokumentera lärandet i dokumentationsmall

Nästa planering Utgå från läroplansmålen i naturvetenskap och teknik. Läs också läroplanen sid 4-7 om förskolans uppdrag, vad kan vi hänvisa till där i vår planering? Skapa en pedagogisk planering med syfte, genomförande och utvärdering av lärandet Hur kartlägger vi det som barnen redan kan? Hur ska vi se om barngruppen har utvecklats och har ett större kunnande efter vår aktivitet?

Lokal pedagogisk planering i förskolan Plocka ut de mål i läroplanen som barnen ska få möjlighet att träna på Hur får vi syn på vilka effekter som aktiviteterna har haft på barnens lärande? Hur gör vi en pedagogisk dokumentation som beskriver utvecklingen av förskolans verksamhet? Vilka aktiviteter ska vi genomföra med barnen så att de får träna på målen som beskrivs?

Checklista för förskolans personal Plocka ut de mål som finns i läroplanen som är aktuella inför valt arbetsområde Vilka aktiviteter ska genomföras med barnen? Vilken tid har vi till förfogande? Vilket material behöver vi använda oss av/ köpa in? Hur kan målet tränas in via leken? Hur stimulerar vi barnens kreativitet och lust att lära? Hur får vi med barnen i planeringsarbetet av hur vi ska träna på målen?

Checklista för förskolans personal Hur fördelar vi arbetet mellan oss i arbetslaget? Vem leder barngruppen och vem är ansvarig för att arbetat dokumenteras Hur kan vi se vad barngruppen har för förkunskaper? Hur kan vi göra det? Hur kan vi se att barngruppen har utvecklats under arbetsområdet? Vilken pedagogisk dokumentation ska vi genomföra? Video, digitalfoto, barnintervjuer, loggbok, portfolio, observationer vid samling mm

Checklista för förskolans personal Hur ska vi genomföra aktiviteterna via lek så att de genomsyras av kreativitet, lust, nyfikenhet och företagsamhet? Hur ska ni organisera aktiviteter som stödjer barnens självförtroende och tillit till sin egen förmåga? Hur tränar vi barnens förmåga att iaktta, reflektera, kommunicera, söka ny kunskap Hur tränar vi om något barn vill fördjupa sig i en enskild fråga och söka svar och lösningar?