Universitetet Nordland Norge

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Exempel utifrån ett antal målområden
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Att utvärdera nyttan av FoU
Nya Elementar!.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Utvecklingscentrums uppgift
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Kort presentation av vad vi gör
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Digitization and Management Consulting
From Great To Excellent
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Universitetet Nordland Norge
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Planering i matematikundervisning
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Practice and challenges in involving fathers
Samordnare samsjuklighet
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
The director of education and Research-Based Education
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Den här presentationen innehåller:
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Universitetet Nordland Norge Utbildningsäldreboenden, processen och utvärderingen Elisabeth Bergdahl Sjuksköterska, Med dr. FoU nu Universitetet Nordland Norge elisabeth.bergdahl@sll.se 070-0011350

Bakgrund Ökat antal äldre personer Ökat antal äldre personer med demens Förändrat sjukdomspanorama hos äldre personer Ställer högre krav på vård- och omsorgs personal Högre krav på kunskap och lärande inom verksamheterna Sedvanliga interventioner ”överlever inte” under längre tid Hur kan vi skapa en mer hållbar struktur och organisation som stödjer utveckling och lärande på vård- och omsorgsboenden?

Hypotes - ”utbildningsäldreboende” Genom en god struktur/organisation, av elev- och studentverksamhet i vård- och omsorgsboenden, samt genom samverkan med lärosäten kan man främja och utveckla lärandemiljöer som bidrar till utveckling och ökad vårdkvalitet

Deltagare 12 boenden (Antalet har ökat över tid) 11 chefer samt 2 utvecklingschefer (1 chef har 2 boenden) Medarbetare som utgörs av lokala arbetsgrupper (flera professioner) cirka 5 personer /boende, totalt 60 personer Representanter från lärosäten, 6 personer

Metod Deltagarbaserad forskning Data samlas in fortlöpande med anteckningar Utvärdering sker fortlöpande enskilt och i grupp

Definition of Action research in heath care Action research is a period of inquiry, which describes, interprets and explains social situations while executing a change intervention aimed at improvement and involvement. It is problemfocused, context-specific and future-oriented. Action research is a group activity with an explicit critical value basis and is founded on a partnership between action researchers and participants, all of whom are involved in the change process. The participatory process is educative and empowering, involving a dynamic approach in which problem identification, planning, action and evaluation are interlinked. Knowledge may be advanced through reflection and research, and qualitative and quantitative research methods may be employed to collect data. Different types of knowledge may be produced by action research, including practical and propositional. Theory may be generated and refined, and its general application explored through the cycles of the action research process. (Waterman, Tillen, Dickson, Konoing 2001)

Problem identifiering Problem identifiering Problem identifiering Processens steg Problem identifiering Planering Aktion Utvärdering Problem identifiering Planering Aktion Utvärdering Problem identifiering Planering Aktion Utvärdering

Processen

Processen Kontinuerliga möten med enskilda chefer och den lokala arbetsgruppen på alla boenden (problem, plan, aktion, utvärdering) Stor möten med alla 1- 2 gånger/ år Alla har kommit olika långt i sin process Kliniska observationer på 5 boenden för utvärdering av medarbetarnas arbetssituation och utvärdering av vården Ett boende vill gå längre mot en akademisering (kontakten är skapad)

Förutsättningar för att driva processen finns och återkoppling sker mellan verksamhet och lärosäte på ett öppet, respektfullt och inbjudande sätt Verksamhet Planering och struktur för VIL Inventering av handledare & utbildning Val av lärosäte Kontinuerlig god kontakt med lärosäte Kontaktperson Sänder ut välkomstbrev, broschyr, information Utvärdering , sammanställning Verksamhet och Lärosäte har ansvaret gemensamt Förbättrings-arbete Terminsvis utvärdering Förslag från verksamheterna och lärosäten på projekt som behöver utföras Kritisk granskning av projekten Samordnare inom kommunal VIL Övergripande, Planering av VIL Kontinuerlig kontakt med lärosäte och verksamhet Klipp Lärosäte Kontinuerlig god kontakt med verksamhet Struktur och planering för VIL Samordnare för VIL Val av verksamhet Pedagogiskt stöd till handledare Lärare/AKA i verksameten Verksamhet och lärosäte Modeller & teorier för lärande God planering termin innan, för antal elever/stud. Genomförande VIL Närvarande Lärare vid halvtid Handledarstöd, utbildning, IPE Reflektion dagl. Dator och IT stöd Förutsättningar för att driva processen finns och återkoppling sker mellan verksamhet och lärosäte på ett öppet, respektfullt och inbjudande sätt

Preliminära resultat Ökad medvetenhet och förbättrad struktur i organisationen för student- och elevverksamhet (Välkomstbrev, informationspärm, ansvarig kontaktperson, planering) Lokala arbetsgrupperna skapar lösningar och arbetar med sin egen struktur och organisation för elev och studentverksamheten efter modellen Ökad samverkan och dialog mellan verksamhet och lärosäten Förbättringsarbeten pågår (nutrition, avlastning av hud, hygien, IPE, kontroll av trycksår) Ökad reflektion och handledning Ökat antal personer med handledarutbildning

Svårigheter? Processen började ”uppifrån” Ingång via chefer (gate-keepers) Svårt att nå vissa medarbetare Nya chefer (2 boenden) Ett boende ”avvaktar”

Fortsatt Utvärdering; övergripande utvärdering med ett underifrån perspektiv Demokratiskt Dialogiskt Resultatet Katalytiskt Process orienterat

Tack ! elisabeth.bergdahl@sll.se