Uppföljning och utvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
Utvärdering, varför då? hur då?
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Varför all denna utvärdering?
Bedömning och betygsättning
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Uppföljning och utvärdering - Mål och kunskapskrav

Centrala tankar Uppföljning och utvärdering är centralt i mål och resultatstyrning Grund i ett systematiskt kvalitetsarbete Det räcker inte att följa reglerna utan det handlar också om i vilken grad som målen har uppfyllts

Uppföljning Sker kontinuerligt Samla in information och underlag om hur resultaten ser ut just nu Informationen är värderingsfri Både kvalitativt och kvantitativt Kan vara av arten ”felsökning och reparationsarbete” Söker ”bromsklossar och hinder” Löser lätta problem ganska snabbt

Utvärdering ”Noggrann bedömning i efterhand av utfall, slutprestationer, förvaltning och beslutsinnehåll samt organisering av offentlig verksamhet vilken tänkes spela roll i beslutsfattande” Vedung (2009) Sker vid utvalda tillfällen Innehåller värderingar

Grunder för utvärdering Granska Värdera Särskilt utvalda delar Mot förutbestämda kriterier

Styrdokumenten förskolan Största förändringen i förskolan kap 2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Prioriterat att få syn på varje barns utveckling och lärande Pedagogisk dokumentation är kärnan i förskolans utvärderingsarbete

Styrdokumenten skola Lärarnas utvärdering av elevernas kunskapsresultat Lärarna ska tillsammans med sina elever utvärdera undervisningen ( utom Vux ) 1 gång/ utveckling av verksamhetens kvallitet 189 gånger/utveckling av elevernas resultat

Vad behöver utvärderas? Undervisningens kvalitet i alla skolformer Enskilda områden t ex studie och yrkesvägledning Allmänna råd bedömning och betyg, planering och genomförande av undervisning och individuella utvecklingsplanen Ofta bedömning på individnivå Utvärdering på grupp och organisationsnivå

Planering av uppföljning och utvärdering Vad? – vilket/vilka mål ska utvärderas? Varför? – varför ska vi utvärdera just detta mål? Hur? – Hur ska data samlas in? När? Vem?

Uppgift Hur tänker ni kring vårt eget kvalitetsarbete med utgångspunkt i kapitel 3? Vilka områden är vi bra på? Vad kan vi utveckla vidare? Fundera i grupper i 20 min Dokumentera gruppens tankar på blädderblocket