Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Skola och arbetsliv i samverkan
Pedagogiskt ledarskap i praktiken för rektorer/förskolechefer
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Stat – Huvudman - Profession
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Pedagogiskt ledarskap
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Systematiskt kvalitetsarbete
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
På spaning efter pedagogiskt ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Hälsa, lärande och trygghet
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Rudbeck - en utvecklingsresa
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Kommunala friskolor i Linköping
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Kamratutvärdering Lerum
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
DET-Uppgifter.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Varför just ämnet fysik?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse

Bakgrund Åtta kommuner och två fristående huvudmän Intervju med rektorer i dessa områden Totalt 30 skolor

Vad är rektorer bra på? Vardagskommunikation Arbeta med övergripande mål på skolnivå och förvaltningsnivå Rektorer är synliga på skolorna Stark drivkraft att göra ett bra jobb ”Öppna dörrens” princip

Vad har rektorer svårare med? Reflekterande samtal med lärare kring undervisningens innehåll och resultat Samtal om vad som genererar god undervisning Återkoppling till lärare på deras klassrumsarbete dvs hur undervisningen genomförs och vilka resultat det får

Vilka slutsatser har dragits? Brister i att samordna skolans utvecklingsarbete långsiktigt Brist i tydlighet kring mål, visioner och riktningar samt verkar för att all personal förstår och arbetar efter detta Det systematiska utvecklingsarbetet måste utvecklas både när det gäller kunskapsmålen och de sociala målen Utveckla skolans ledningsstruktur

Vilka slutsatser har dragits? Utveckla arbetsformer för att kunna följa upp, utvärdera och ge återkoppling till lärare på den direkta undervisningen Brister i dialog med lärarna om lärande och undervisningens innehåll, metoder och arbetsformer Initiera och föra samtal om vad som genererar framgångsrik undervisning Brister i analys av resultaten kopplade till undervisningsmönster samt elevernas utveckling

Vilka slutsatser har dragits? Forma en kultur som stimulerar till delaktighet i skolans utvecklingsarbete för att förbättra måluppfyllelsen Leda skolans arbete med att vidga perspektiven utanför skolan t ex internationalisering, kontakter med närsamhället, över etniska gränser för att därigenom stärka skolans roll i samhället och ge skolan input från andra håll

Andra intressanta reflektioner Delegerat ansvar är ofta väldigt otydligt t ex arbetslagsledare Lärare känner inte till rektors uppdrag enligt läroplanerna Det ”osynliga kontraktet” är fortfarande verksamt I skolor med starka informella ledare intar rektor en stöd och servicefunktion istället för en utvecklarfunktion Individcentrering framförallt i arbetet med barn i behov av stöd leder till att rektor blir handläggare av enskilda ärenden istället för att utveckla hela skolans undervisning

Andra intressanta reflektioner Olika rektorstyper finns - omsorgsrektorer, trivselrektorer - administrativa rektorer - utförare, handläggarrektorer Ett framgångrikt rektorsskap är uppdragsfokuserat med inslag av de andra olika typerna men de ovanstående rektorstyperna får inte ta överhanden. Kompetensutvecklingen utgår från ”quick-fix lösningar som lärare ofta själva beslutar över